Advertentiekwaliteit gaat deze maand al rol spelen bij Yahoo

3 oktober 2007, 12:34

Yahoo Nederland heeft middels een email vanmiddag bekend gemaakt dat het nieuwe rangschikkingsmodel voor advertenties in Yahoo vanaf 15 oktober aanstaande actief zal gaan worden. Dit betekent dat vanaf dat moment niet alleen meer naar de hoogte van het CPC-bod zal worden gekeken, maar dat ook de kwaliteit van de advertentie een rol gaat spelen bij het bepalen van de advertentiepositie in de zoekresultaten.

Panama, het nieuwe advertentiesysteem van Yahoo, werd begin dit jaar geïntroduceerd in Nederland. Omdat er enige tijd nodig was om alle bestaande accounts over te zetten naar het nieuwe systeem, werd de kwaliteit van advertenties eerst buiten beschouwing gelaten. Nu (bijna) alle adverteerders in Nederland gebruik maken van Panama zal de vernieuwde Sponsored Search eindelijk volledig in werking treden.

Voor adverteerders betekent dit dat binnen nu en 2 weken van slecht scorende advertenties de kwaliteit zal moeten worden verbeterd. Anders zullen de resultaten van Yahoo binnenkort behoorlijk minder worden. Overigens geeft Yahoo, in tegenstelling tot Google, inzicht in de kwaliteit van een advertentie. Dat maakt het verbeteren aanzienlijk eenvoudiger.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!