• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiel internet wint verder terrein

Mobiel internet wint verder terrein
, ANWB
@mdebruin

Net als in 2006 vroeg HotSMS personen in de doelgroep 15-30 jaar over mobiel internet en het gebruik daarvan. Het onderzoek is gehouden onder 6000 personen. HOTsms noemt het opvallend dat in vergelijking met vorig jaar ondervraagden beter weten of zij wel of niet de juiste instellingen op de mobiele telefoon hebben staan om mobiel internet te kunnen gebruiken. Bijna de helft (46%) van alle personen die de juiste instellingen heeft, gebruikt daadwerkelijk mobiel internet. Een forse stijging ten opzichte van 2006 (34%). Wist in 2006 8% niet wat mobiel internet was, in 2007 is dat gedaald tot 2%. Downloaden van content is favoriet. Net als chatten via de mobiel en het opzoeken van informatie. Met het groeiend gebruik van mobiel internet wordt ook steeds vaker mobile advertising succesvol ingezet.

Wat doen we op het mobiele internet?
Net als in 2006 is het downloaden van mobiele content het meest populair (17%). Er worden inmiddels wel door bijna drie keer zoveel mensen mobiele games gedownload dan een jaar geleden (inmiddels 11%). Nieuwe binnenkomer is het gebruik van mobiele chat (10%). Ook Email wordt steeds vaker gelezen op de mobiele telefoon in plaats van vanachter de PC (13% ten opzichte van 4% in 2006). Mede door de komst van mobiele zoekmachines gebruikt 13% het mobiele internet om informatie te zoeken.

Regelmatig en buiten de operator portals
Op de vraag hoe vaak het mobiele internet werd gebruikt, antwoordde 21% meerdere keren per week. 10% is zelfs elke dag op het mobiele internet te vinden. 7% minimaal één keer per maand en 21% minder dan 1 keer per maand. Ging in 2006 nog ruim de helft alleen naar mobiele sites via de operator portals, anno 2007 bezoekt 26% de portals. 11% surft direct naar sites buiten de operator portals om. Meest bezochte sites zijn die van Nu.nl, google (search en gmail), eBuddy, MSN, Hotmail en Hyves. Ook Buienradar en 9292ov worden genoemd. Dit wordt mede in de hand gewerkt door mobiele startpagina’s die door 57% van de respondenten wordt gebruikt om snel op de juiste plek te komen. Daarbij geeft nog eens 20% aan behoefte te hebben aan een startpagina om eenvoudiger te surfen op het mobiele internet.

Mobile advertising
Het groeiend gebruik van mobiel internet biedt adverteerders de mogelijkheid om ook mobiele websites in te zetten als effectief advertising kanaal. HotSMS heeft de afgelopen kwartalen al meerdere mobiele advertising campagnes uitgevoerd voor onder andere Ford, Volvo, KPN en HP. De clickratios op de mobiele advertising liggen gemiddeld tussen de 1,5% en 3%, met uitschieters naar 7%. Bovendien wordt gemiddeld door 20% van de bezoekers op de landingpage na de bannerclick een item gedownload (bijvoorbeeld een video).  Een aantal veel bezochte mobiele websites als De Telefoongids, ANWB en Samsung FunClub hebben dan ook banners toegevoegd aan de site om additionele inkomsten te genereren en adverteerders gebruik te laten maken van dit nieuwe advertising kanaal.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Dit onderzoek is gehouden onder gebruikers in de leeftijd 15-30 jaar. Mijn gevoel zegt mij dat de er in de leeftijdsgroep >30 jaar meer mobiele internetters zitten. Heeft iemand van jullie al eens een (leeftijds)profiel opgesteld van de gebruikers van je mobiele site?

    geplaatst op
  • Wat is nu de bron van dit onderzoek Mark en waar kan ik het vinden?

    geplaatst op
  • Het betreft een onderzoek van HotSMS; ik heb het overgenomen van hun persbericht dat ze 27 september hebben opgesteld.

    http://www.hotsmscorp.com/news/60.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.