Eerder deze week werd al bekend dat de website van de New York Times weer gratis is. Op dezelfde dag stelt Rupert Murdoch, die vorige maand het moederbedrijf van de Wall Street Journal overnam voor 5,6 miljard dollar, op een conferentie van zakenbank Goldman Sachs dat de Wall Street Journal 15 keer meer bezoekers op zijn site kan verwachten als het afstapt van het abonneemodel (bron: Financial Times).
Volgens Murdoch is het niet onwaarschijnlijk dat ook de Wall Street Journal afstapt van het abonneemodel voor zijn digitale editie. Op korte termijn verliest News Corp. daarmee 30 miljoen dollar aan omzet. Murdoch denkt echter dat dat verlies ruimschoots wordt gecompenseerd door het extra bezoek aan WSJ.com. Extra bezoek leidt tot meer advertentie-inkomsten. De krant zou ook ‘nieuwe zoekdiensten’ overwegen. Onduidelijk is of ook die dienst gratis zal worden. De ondernemer schat dat het aantal bezoekers kan groeien van de huidige 1 miljoen naar tussen de 10 en 15 miljoen (via: Emerce).