Google komt met Bidmanagement Tool in AdWords

Google komt met Bidmanagement Tool in AdWords

Google komt met Bidmanagement Tool in AdWords

Sinds gisteren worden Nederlandse AdWords accounts uitgenodigd om de Google Conversion Optimizer te gebruiken. De Conversion Optimizer is in feite een nieuwe bidmanager die volledig geïntegreerd is in AdWords. Adverteerders kunnen een CPA-doelwaarde opgeven, waarna de Conversion Optimizer zal proberen om het optimum te vinden tussen de klikkosten en het aantal conversies.

De komende tijd zal Traffic4u de tool intensief testen. Ik ben erg benieuwd of de Conversion Optimizer kan concurreren met bestaande pakketten als bijvoorbeeld DART Search (wellicht ook van Google als de overname van DoubleClick definitief goedgekeurd wordt) en Bidbuddy. Binnenkort meer over bidmanagers en de voor- en nadelen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Goede zet van Google en niet geheel overwacht. Zeker voor kleine en misschien zelfs mid-sized accounts is een dergelijke CPA-based Bid Manager een absolute uitkomst. Voor grotere accounts met behoefte aan meerdere keyword bid strategieën of geïntegreerde web analytics analyses is meer power nodig om echt voordeel te realiseren.

    Leuk overigens dat je met een vergelijking van diverse Bid Managers komt. Een voorzet voor een kleine vergelijking van Bid Management Tools gaven we enkele we enkele weken geleden bij de lancering van IndexTools Bid Management 2. Mocht je t.z.t. behoefte hebben aan een gratis ccount hoor ik graag van je!

    geplaatst op
  • Is inderdaad goede zet voor de kleine ondernemer. Ben erg benieuwd naar de ervaringen met deze nieuwe functie. Ga je een vervolgpost hierover plaatsen David?

    geplaatst op
  • Zelf ben ik ook bezig met een aantal tests voor deze functionalteit. Persoonlijk sta ik vrij sceptisch tegenover de meerwaarde van dit soort zaken. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.

    geplaatst op
  • Ben benieuwd hoe kleinere accounts van buidmanagement gaan profiteren. Je zult op accountviveau een bepaald volume aan clicks en conversies nodig hebben om een valide uitspraak te kunnen doen.

    Tenzij... Google geaggregeerde data over branches heen gebruikt om op accountniveau te kunnen extrapoleren, iets waarvan ik denk dat ze dat doen, gaan doen of zouden moeten doen.

    Tijd voor een aluminium hoedje of gebruikt Google haar data op dit niveau? Wat denken jullie?

    geplaatst op
  • @Nico,

    Google gaat de data zeker niet aggregeren omdat conversie een sitespecifiek gegeven is. Keyword A kan op site X goed converteren en op site Y juist weer niet.

    Maar je hebt gelijk: je zal net als bij Google's Website Optimizer voldoende traffic moeten hebben op keywordniveau om valide uitspraken te kunnen doen. Hoe minder traffic je krijgt, des te langer de leercurve die Google nodig zal hebben alvorens bids bijgestuurd kunnen worden. Wel zouden bepaalde keywords automatisch gepauzeerd kunnen worden als de totale klik kosten (nagenoeg) gelijk zijn aan de max. CPA wanneer er geen conversies zijn geweest.

    geplaatst op
  • @Wolter

    Ik denk dat je met een factor/ regressiemodel op accountniveau een heel eind komt. Er ligt zo ontzettend veel data om geanalyseerd te worden... In ieder geval kun je binnen een bepaald interval uitspraken doen. Er zijn clusters van keywords binnen branches die ongeveer hetzelfde reageren... Niet even sterk, maar wel dezelfde richting.

    In ieder geval; had ik die data maar :)

    geplaatst op
  • Eens, maar je zal maar net een site hebben die de uitzondering op de regel vormt en dus buiten je model valt.

    Anyhow, die data zouden wij idd ook wel willen hebben :)

    geplaatst op
  • Ik kom binnenkort met een uitgebreide analyse en vergelijking van de verschillende bidmanagers op markt, waarbij ik ook dieper zal ingaan op de nieuwe tool van Google. Maar ik ga vanmiddag eerst 2 weken op vakantie naar Canada. Dus nog even geduld... :-P

    Ben het met jullie eens dat de Conversion Optimizer een goede ontwikkeling is voor kleinere adverteerders, maar ik ben wel erg benieuwd naar de resultaten. Over het algemeen is er toch eerst veel data nodig voordat een bidmanager echt goed aan de slag kan gaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.