Yahoo! neemt BlueLithium over
Opnieuw een grote overname binnen de online advertising wereld. Dit maal is het Yahoo! dat het internationale advertentienetwerk BlueLithium overneemt voor ongeveer 300 miljoen dollar. Eerder nam Yahoo! al Right Media over voor bijna $ 700 miljoen. Met deze laatste overname probeert Yahoo! opnieuw de positie als online advertentienetwerk te versterken ten opzichte van concurrenten Google en Microsoft.
BlueLithium ontwikkelt technologie waarmee zeer specifiek getarget kan worden en dat biedt Yahoo! straks de mogelijkheid om zich meer te richten op performance based marketing. Tot op heden werd het netwerk van Yahoo! vooral gebruikt voor branding doeleinden en was het minder interessant voor direct response marketing. De expertise van BlueLithium moet daar verandering in gaan brengen.
Zie ook eerdere artikelen over de verschillende overnames door Google, Microsoft en Yahoo!:
Microsoft trekt met aQuantive ten aanval
Microsoft koopt aQuantive voor 6 miljard dollar
Interessant!
Volg al een tijdje de ontwikkelingen op gebied van behavioral targeting en BlueLithium is met AdPath Remarketing één van de spelers in deze markt.
Interessant is ook de ontwikkeling te zien bij bijvoorbeeld publishers en mobile operators die hun eigen adnetwerk opzetten mbv externe technologie partners. Waarom nog langer Google of Yahoo gebruiken als je een hogere conversie kunt bereiken met je eigen netwerk.
Groet,
Bart