Verkoop Wegener nog even uitgesteld

18 augustus 2007, 16:59

Koninklijke Wegener N.V. en Mecom Group Plc hebben afgelopen week in een gezamenlijk persbericht aangekondigd dat het bod op alle gewone aandelen van Wegener wordt uitgesteld tot 28 augustus 2007. In eerdere berichten werd een datum van 17 augustus genoemd als datum waarop het bod van Mecom op Wegener-aandelen officieel zou worden. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft het uitstel verleend. Aanleiding is een later dan geplande afronding van het prospectus en de goedkeuring die de Britse beursautoriteiten aan het document moeten verlenen. In juli verleende de AFM ook al uitstel. Als in contanten of aandelen Mecom wordt betaald, is het bod respectievelijk 793,8 miljoen euro of 844,1 miljoen euro, op basis van Mecoms slotkoers op 15 mei.

Met het oog op de mogelijke overname en het feit dat ik ben gevraagd om dit najaar bij Wegener een presentatie te verzorgen over de beweging in het online medialandschap, vond ik het aardig om eens in de internetaktiviteiten te duiken van Nederlands grootste uitgever van regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen.

Recentelijk publiceerde Wegener de halfjaarcijfers van 2007 waarin het sinds lange tijd positieve resultaten kon melden. Wie de webcast beluistert waarin CEO Jan Houwert en CFO Koos Boot een toelichting geven op de halfjaarcijfers, krijgt een aardig beeld waar Wegener op dit moment staat met wat ze zelf multimedia noemen.

Het eerste dat opvalt is dat internet van alle bedrijfsonderdelen van Wegener de grootste toename in omzet laat zien (+28,6%). Absoluut gezien is internet echter nog steeds een klein onderdeel. Met 7,2 mln euro in het eerste half jaar van 2007 maakt het slechts 2,1% uit van de omzet.

Toch is Wegener multimedia met JobTrack.nl (500.000 bezoekers per maand), AutoTrack.nl (1,1 mln bezoekers per maand), Wegener Dagbladen Online (samen met AD 2,4 mln bezoekers per maand), Dorpspleinen, Kleintjesmarkt.nl en participaties in Mensenlinq (65%), ilocal.nl (49%) en Funda.nl (30%), ogenschijnlijk één van de serieuze spelers in de online markt. Opgemerkt moet worden dat de cijfers van minderheidparticipaties zoals ilocal.nl en Funda.nl voor zover ik heb begrepen niet zijn meegenomen in de eerder genoemde halfjaar cijfers van Wegener.

Met name rondom Funda.nl is er het laatste jaar nogal wat te doen geweest. Begin dit jaar stapte Marque Joosten op nadat Funda.nl steeds meer marktaandeel verloor (deze daling lijkt inmiddels gestopt) en er een verschil ontstond in visie met de grootste aandeelhouder over de te volgen koers. En toen was daar Jaap.nl. Deze website wist sterk te groeien door het woningaanbod van websites van duizenden verschillende makelaars overzichtelijk op één website te presenteren. ‘Meer huizen dan Funda’ was daarbij het motto. In tegenstelling tot een eerdere rechtzaak van NVM-makelaars tegen zoekallehuizen.nl, wist Funda het kort geding tegen Jaap.nl wel te winnen.

Traditioneel is Wegener sterk op lokale nieuwsvoorziening en lokaal adverteren en dat geldt voor zowel traditionele media als internet. Speciale aandachtsgebieden daarbij zijn personeel, auto en reizen. Dit zijn ook de aandachtsgebieden waar Wegener jaarlijks een seminar voor haar relaties organiseert. Zo was ik zelf vorig jaar spreker op het Wegener Reisseminar.

Opmerkelijk is dat bij de verwachtingen voor de tweede helft van het jaar (waarin men verwacht dat de trends uit het eerste helft van dit jaar zullen doorzetten) geen aandacht is besteed aan de ontwikkelingen op het gebied van internet. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2006 melde Han van den Berg, manager Strategie bij Wegener, nog dat dorpspleinen, regioportalen en iLocal speerpunten van Wegener worden. We zijn inmiddels een half jaar verder en het kan aan mij liggen maar ik hoor of zie weinig van de dorpspleinen en iLocal. Iemand?

Eerdere artikelen over Wegener op Marketingfacts:

Het Nieuwe Uitgeven (verslag)

Wegener lanceert tabloid en digitaal magazine

Dorpspompjournalistiek Wegener is een succes

Wegener DM overgenomen

Wegener neemt minderheidsbelang in iLocal

Wegener start pilot met burgerjournalistiek

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!