Hyves professionaliseert steeds verder

Hyves professionaliseert steeds verder

Gisteren werd bekend dat communitysite Hyves twee nieuwe topmannen aan zich heeft weten te binden. Dat zijn niet de minsten. Yme Bosma is afkomstig van Media Republic en Marc de Vries van Monsterboard. De Vries wordt COO en wordt daarmee verantwoordelijk voor het reorganiseren van de interne organisatie van Hyves. Bosma wordt Manager Business Development & Partnerships bij Hyves. Hij zal zich gaan richten op de ontwikkeling van een Hyves API en widgets. Emerce schrijft:

‘De zaken waar Bosma zich mee bezig gaat houden sluiten nauw aan bij de strategie van Hyves om het sociale netwerk een stuk opener te maken en meer in verbinding te zetten met de buitenwereld.’

Hyves-functionaliteiten worden in de toekomst meer ontsloten op sites van derden. Dat werd ook wel eens tijd. Het gebruiken van die diensten van derden in de omgeving van Hyves is geloof ik tot op heden ook vrij beperkt gebleven. YouTube filmpjes erin plakken, daar houdt het wel zo ongeveer op. In het artikel op Emerce zegt Spanjar: ‘Dan zou je bijvoorbeeld met vrienden je gelezen artikelen kunnen delen.’

Met de twee nieuwe topmannen aan het roer hoopt Spanjar zich weer te kunnen richten op het ontwikkelen van nieuwe concepten en creatieve ideeen. Misschien neemt hij dan ook eens tijd om over de lay-out van Hyves na te denken.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 35 reacties op dit artikel

  • Yme is in zijn denken over de openheid van applicaties op het web één van de meest progressieven. Dit is een heel duidelijke stap van Hyves. Het duurt niet lang meer of Hyves zal als Facebook functioneren of (wanneer technisch mogelijk) nog opener.

    geplaatst op
  • Geweldig nieuws die API; het heeft Facebook in de afgelopen maanden nog nadrukkelijker op de kaart gezet. Vraag is alleen natuurlijk wel of er voldoende draagvlak in de Hyves community (welke vnl NL is) te vinden is om Hyves-apps te gaan bouwen.

    Daarnaast hoor ik om me heen veel twijfels over de basis structuur van de Hyves software, die zou verouderd zijn en niet netjes opgebouwd. Als dat zo is, wordt een open API nog een behoorlijke kluif.

    LinkedIN en MySpace zijn Facebook al gevolgd, Bebo is er ook mee bezig (http://www.rev2.org/2007/07/31/bebo-an-in-depth-look/).

    Voor NL ontwikkelaars zou het wel heel mooi zijn als het enthousiasme enigszins overgenomen wordt zoals dat er omtrent Facebook is. Daar staan de VC's in een rij om 3rd party developers te ondersteunen.

    Als ik naar de functionaliteiten en de stickiness van Hyves gebruikers kijk, vraag ik me weleens af wat er van Hyves was gekomen als ze in Silicon Valley hadden gezeten. WAnt in veel opzichten bieden ze meer dan Facebook, Bebo en MySpace bij elkaar.

    geplaatst op
  • De lay-out van Hyves mag zeker ook eens op de schop. En graag nog veel meer uitwisseling met andere diensten.

    Off-topic: opmerkelijk dat je MT zo prominent linkt, terwijl die het berichtje gewoon geknipt hebben van Emerce. Voor de volledigheid meld ik graag even dat Adformatie het bericht had (en bracht) op hetzelfde moment dat ook Emerce dat deed: om middernacht.

    geplaatst op
  • Wij zijn er erg blij mee, Yme is inderdaad de perfecte man voor deze klus.

    @harjan: thanx voor het compliment, een van de mooiste die ik heb gehoord!

    @all: opmerkingen over de lay out horen we vaker en daar gaan we nu ook mee aan slag. Hoe meer concrete tips we hiervoor krijgen hoe beter, dan proberen we dat mee te nemen. Floris is hiervoor jullie man: floris at hyves.nl of natuurlijk http://florisrost.hyves.nl.

    geplaatst op
  • Wat Harjan zegt, over Silicon Valley, kan ik me wel in vinden.

    Je krijgt dus: Hyves volgt het pad van Facebook, maar gaat een stap verder. Hyves moet het natuurlijk nog waarmaken, maar met het binnenhalen van Yme (en zijn opvattingen over openheid en sociale netwerken) lijkt me dat een kwestie van tijd.

    Natuurlijk heeft Facebook een heel belangrijk voordeel: het is een Amerikaanse/Anglosaksische site en trekt daarmee een enorme potentiele basis aan developers aan. Hyves moet het vooral hebben van een clubje Nederlanse ontwikkelaars. Maar ook daar zit de nodige creativiteit.

    Ik ben heel benieuwd welke mash-ups er zullen worden ontwikkeld. En hoe Hyves zo buiten haar eigen site treedt, en zich gaat nestelen in andere (Nederlandse) sites.

    Off topic @Jeroen. I agree!

    geplaatst op
  • @Jeroen: Knap zo! Emerce (of adformatie) had inderdaad de primaire bron moeten zijn. Over knippen en plakken gesproken: daar zijn jullie bij Adformatie toch ook wel van? Kan me nog een recent persbericht van Dag herinneren... ;-)

    geplaatst op
  • @Matthijs: Dat persbericht van DAG zegt me even niks. Is ook iets heel anders: een persbericht wordt naar de pers gestuurd en is bedoeld om te worden overgenomen, al dan niet in aangepaste vorm. Dat is wat anders dan nieuws van een andere site plukken.

    geplaatst op
  • Een hyves api klinkt leuk.
    Ben benieuwd wat ze allemaal gaan toevoegen.

    geplaatst op
  • Het grote verschil met Facebook en Hyves is denk ik toch de userdb. Op Facebook zitten enorm veel techgeeks, ceo's, vc's, businesspeople, developers en studenten die allemaal de wil hebben om met 3d party apss aan de gang te gaan en te expirimenteren.

    Als ik op hyves kijk zie ik daar toch voornamelijk 'scholieren' op zitten, die zullen denk ik hooguit een fotoset van een andere site erop zetten maar that's it.

    geplaatst op
  • Leuk nieuws! Veel sucs! @Harjan

    ....vraag ik me weleens af wat er van Hyves was gekomen als ze in Silicon Valley hadden gezeten. WAnt in veel opzichten bieden ze meer dan Facebook, Bebo en MySpace bij elkaar.
    Ik denk dat ze dan nergens waren geweest omdat ze gewoon weg te laat waren. Dat is nu juist het leuke van de nederlandse markt, je kunt hier alles te laat doen en nog steets een major player worden op de locale markt. Denk aan eBay/MarktPlaats, Digg/eKudos etc. een Nederlandse vertaling is gewoon geen preoriteit voor een engels talige startup. Dat het product verder beter is is alleen maar fijn voor ons. Overigens is ons huidge GSM netwerk daarom ook beter dan het cell netwerk in de US, er word geleerd van fouten en een verse start gemaakt.

    geplaatst op
  • Hoezo is volgens jullie hyves zo goed? Ik ben iemand die over het algemeen snel is met nieuwe programma's en ontwikkelingen, maar het gebruik van hyves heeft me altijd tegengestaan. Nu een aantal vrienden, Facebook gebruikt heb ik me daar ook maar eens aangemeld. Ik moet zeggen dat het gebruik daarvan juist een verademing is ten opzichte van hyves. Snelheid, duidelijkheid en helderheid is zoooveel beter.
    Het had me leuk geleken om hyves internationaal door te zien breken, maar na 5 minuutje op de site klik ik bijna altijd met een boos gevoel weg omdat ik de helft van de tijd zit te wachten en de andere helft op een verkeerde knop heb geduwd.

    geplaatst op
  • Offtopic
    "een persbericht wordt naar de pers gestuurd en is bedoeld om te worden overgenomen, al dan niet in aangepaste vorm"

    @Jeroen: een persbericht is sturend, eenzijdig, ter promotie, en vaak met commercieel oogmerk. Opvallend dat je er zo tegen aan kijkt...

    geplaatst op
  • @melle (leuk je ook hier te treffen!)
    De vraag is altijd of 'druk' en 'overbelast' nou wel de meest negatieve impact heeft. Ik koop inmiddels iedere zaterdagochtend m'n vis bij dezelfde marktkraam. Voorheen bij een andere, maar het viel me op dat het bij de buren drukker was...

    Hyves is Hypes, alles op het internet gaat vroeg of laat ten onder, tenzij je de beste of enige speler blijft. Dit artikele op Nu.nl is natuurlijk een prachtig verhaal. Achjah, ik was altijd zo blij met Altavista.

    geplaatst op
  • @ Remco: het voordeel van Facebook (en de angelsaksische/amerikaanse ) insteek is tegelijkertijd ook het nadeel. Voor bedrijven, nfp-instellingen die specifiek op de NLse markt gericht of hier bekend zijn is hyves een geschikter platform wanneer het vergelijkbare apps als de facebook apps zou aanbieden. De facebook apps op het commerciële en charitatieve vlak zijn enorm populair en ik zie een zelfde mogelijkheid voor hyves wanneer het om NLse bedrijven, instellingen etc gaat. De populariteit van de huidige hyves widgets geeft wel aan dat ook hyvers dergelijke apps wel zien zitten. dus als het aanbod van widgets wordt uitgebreid en er ook een open hyves API zich aandient dan denk ik dat die heel veel gebruikt zullen worden en als een vliegwiel voor hyves zullen fungeren.

    geplaatst op
  • @Joost: druk en overbelast bij een viskraam is natuurlijk niet fijn als dat leidt tot slechte service en een produkt wat niet zijn volle potentieel bereikt. en ik ben het met Melle eens dat dat bij hyves op drukke tijden wel eens het geval is. Maar dat is al veel verbeterd en zal vast nog wel verder verbeterd worden, denk ik.

    geplaatst op
  • Gistermiddag sprak ik Yme onder meer over zijn nieuwe uitdaging, de toekomst van social networks, honderden eccky's en de crossmediaweek.

    Als je een kwartiertje hebt, kun je hier op je gemak luisteren wat er nu echt speelt.

    Mijn persoonlijke mening is dat Hyves nu een stap heeft gezet die meer positieve impact op hun toekomst zal hebben dan wij nu kunnen overzien.

    Knap en gedurfd van deze Nederlandse jongens!

    geplaatst op
  • Jim leuk interview maar om nou te zeggen dat je Yme aan de tand voelt over Eccky nee. En daar is zeker aanleiding toe lijkt mij gezien de bombarie rondom dit weeskindje dat ook door Yme zelf gebracht werd.

    geplaatst op
  • Albert groot gelijk er eens kritisch er naar te kijken. De doelgroep moest een telefoon hebben. Dus werd de doelgroep meisjes 12 tot 18. Echter met een simpel gesprek over eccky met de doelgroep , werd ik al bijna uit gelachen.

    Verder goede zaak dat hyves een api krijgt. Ik hoop dat het goed gedocumenteerd en met duidelijke voorbeelden.

    geplaatst op
  • Niet redesignen! Hyves is sterk geworden door wat het doet, niet hoe het er uit ziet.

    Gewoon doorgaan met het ontwikkelen van meer functionaliteiten en je design langzaam mee laten groeien.

    Ik verwijs altijd graag naar
    dit artikel over realignen

    Zo dan ga ik nu maar eens op zoek naar de marketingfactshyve.

    geplaatst op
  • Hyves zit zo'n beetje aan z'n max qua gebruikers. Het zou misschien nog wel dubbel zo groot kunnen worden, maar ik denk dat dat een erg passieve groep internetters is. Meer pageviews (waar vrijwel altijd naar gestreefd lijkt te worden) hoeven helemaal niet zo positief te zijn. Advertentie-inkomsten zullen waarschijnlijk niet stijgen doordat mensen de reclames op den duur helemaal niet zien maar ze juist onbewust negeren. Hoe kan Hyves dan wel verbeteren?
    Volgens mij moeten ze het gat tussen online en offline zien kleiner te maken. Of misschien net iets anders gezegd: tussen virtueel en tastbaar. Wat ik bedoel is dat ze wellicht kunnen een soort affiliate programma kunnen introduceren met bijvoorbeeld Amazon. Dat is veel groter voordeel voor gebruikers dan de toevallig goed gekozen reclame. Deel je inkomen uit affiliate programma's met de hyvers die ze promoten op hun pagina en je hebt duizenden actieve gratis werknemers als het ware.
    Slechts wat losse ideetjes, maar wat ik bedoel te zeggen is dat mensen niet zozeer op zoek zijn naar een goede Hyves-avond maar naar een actiever sociaal leven. Als je met een website zoals hyves je offline leven actiever maakt en er dus deel van wordt, dan pas zullen mensen zoals ik Hyves echt gaan gebruiken.

    Of sla ik de plank nou echt mis en is het allang zover met Hyves en heb ik er geen weet van?

    geplaatst op
  • @ Albert Treur
    Mijn kritische opmerking over Yme onder het Emerce stukje is na een uur of 5 nog steeds niet geplaatst... De tekst naar aanleiding van alle lofuitingen luidde ongeveer zo: Ik wens Hyves het enorme succes toe wat Yme ook van Eckky heeft gemaakt...

    En kan iemand Hyves eens laten ophouden met dat pathetische gevis naar een overname OF er gewoon voor laten uitkomen dat dat het enige doel is?

    geplaatst op
  • @Matthijs: Mijn opmerking was een simplificatie, omdat het me om iets heel anders ging: jij leek het jatten van nieuws van andermans site gelijk te schakelen met het (aangepast) overnemen van een persbericht. Dat zijn appels en peren.

    geplaatst op
  • @Henkjan: Ik denk dat de aanstelling van Marc en Yme juist een nieuwe stap is en ze hiermee "definitief" een zelfstandige koers inzetten.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad opmerkelijk wat Albert zegt: niemand is kritisch over overstap van Bosma vanuit Eccky waarvan het zo'n fantastisch concept is. Alle berichten en hallelujah verhalen van Eccky zijn altijd klakkeloos overgenomen, maar dat de "topman" zijn positie verlaat levert niets op. Ook bij Adfoblog geen kritische noot te vinden trouwens.. Zoals ik ook daar heb gereageerd: ik denk dat MR weer gecomplimenteerd kan worden met het heel mooi oppoetsen van een luchtbel. Geloof er niets van dat ze ook bottom line ook maar een euro hebben verdiend aan Eccky.

    geplaatst op
  • Na alle opmerkingen over Eccky heb ik er een follow-up aan gegeven in de papieren Adformatie van vandaag. Mijn interviewtje met Yme Bosma staat inmiddels ook onder het Adfoblog-bericht over zijn benoeming. Quote: "Op weblogs beweerden mensen dat mijn vertrek betekende dat het niet goed gaat met Eccky, maar we breken nog regelmatig dagrecords", zegt Bosma. "Momenteel worden er gemiddeld 2500 Ecckies per dag geboren. Bovendien zitten we middenin de testfase van de Amerikaanse lancering van Eccky. Als het slecht met ons ging, zouden we niet voorbereiden om dit samen met Microsoft in de VS te gaan lanceren."

    geplaatst op
  • Waarom ga je weg als je enorme successen ah behalen bent?

    geplaatst op
  • @Henkjan:

    Stoppen op je hoogtepunt? Omdat je toe bent aan iets nieuws? Omdat de uitdaging elders nog groter is? Omdat je een andere setting wil? Financieel beter? Collega's met wie je het niet kan vinden? Ik kan wel tientallen redenen bedenken om te vertrekken ondanks dat het bedrijfsmatig voor de wind gaat.

    geplaatst op
  • Ja Bas, terug gaan in functie van Directeur naar Manager is ook inderdaad een goed motief. :(

    geplaatst op
  • Jeroen, al worden er 25.000 Ecck's geboren per dag zegt dat niets over commercieel succes. De meeste Eccky opdrachten tot nu toe waren packages bij klanten van Eccky gelieerde ondernemingen zoals Lost Boys/Icon, Media Republic. Dat internationale gedoe hoor ik al sinds de lancering van Eccky. Al die Klaas Vaak berichten te spijt geen harde business tot nu toe.

    geplaatst op
  • my god.. laten we het een beetje sjiek houden. Product discussie lijkt me een goede, maar om nu over iemands motivatie door te ouwe**

    geplaatst op
  • Maarten laten we het erop houden dat ik niet van zakdoekje leggen niemand zeggen hou. Jeroen legt 'm neer en ik pak 'm in het verlengde van eerdere kritische postings over Eccky's beleid op. Niks mis mee, dit soort zaken gebeuren in de blogosphere waar Yme zelf ook graag goede berichten rondstrooit.

    geplaatst op
  • Henkjan de Krijger: een demotie in functietitel door overgang naar een nieuwe bedrijf betekent niet automatisch dat er minder uitdaging is, minder salaris en minder groeimogelijkheden. Hyves lijkt mij uitdagender dan Eccky en waarschijnlijk krijgt hij meer betaalt ook. Kortom: om een gebrek aan succes af te leiden van alleen een stap naar beneden in functietitel bij een ander bedrijf lijkt mij een verkeerde redenatie. Het kan natuurlijk wel een reden zijn.

    geplaatst op
  • @Melle Gloerich: Volgens mij sla je de plank echt precies goed met de onderstaande twee uitspraken:

    “Hoe kan Hyves dan wel verbeteren? Volgens mij moeten ze het gat tussen online en offline zien kleiner te maken. Of misschien net iets anders gezegd: tussen virtueel en tastbaar.”

    “Slechts wat losse ideetjes, maar wat ik bedoel te zeggen is dat mensen niet zozeer op zoek zijn naar een goede Hyves-avond maar naar een actiever sociaal leven. Als je met een website zoals hyves je offline leven actiever maakt en er dus deel van wordt, dan pas zullen mensen zoals ik Hyves echt gaan gebruiken.”

    Volgens mij is het concept zoals ze op het netwerk van ]http://www.groovr.com/] Groovr[/url] hanteren echt de oplossing. Weg van het beeldscherm en via je telefoon/PDA vanuit je sociale leven toegang tot je virtueel-vastgelegd-netwerk. Hyves Everywhere zegmaar.

    Op een dergelijke manier kan ook een website als Hyves veel beter in het sociale leven van mensen ingebed worden, en dat zou volgens mij zowel voor de mensen achter Hyves als ook de hyvers een toegevoegde waarde hebben.

    D’r blijven wat mij betreft alleen twee vragen open:
    - Hoe kun je dit ‘vercommercialiseren’?
    - Hoe krijg je het voor elkaar dat je via mobiele apparatuur fatsoenlijk toegang krijgt tot je gegevens?

    Wat denken jullie?

    geplaatst op
  • Hyves is inmiddels begonnen met het testen van haar Api. Die is in Alpha momenteel en verwacht wordt dat de publieke beta medio december - januari live komt.

    Zelf heb ik op deze webspot een aantal applicaties te staan die draaien op de Hyves Api:

    > Hyves Birthday Importer: Importeer de verjaardagsdata van je eigen Hyvriend(inn)en in Gcal (Google Calendar) of iCal van Apple.

    > PhotoAlbum 2 Pdf: Zoek van een willekeurige Hyver de publieke foto albums op en genereer een PDF Bewaar versie van het album. Ook makkelijk om in 1x een heel album uit te printen.

    > Hyvers op de Googlemap: Genereer een schermvullende GoogleMap met daarop jouw Hyvriend(inne)n per stad gegroepeerd en met wat statistische data als M/V-verdeling, gemiddelde leeftijd e.d.

    Check het op http://todaysart.nl/roelandp/hyvesapi

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.