Echt Hema?

Echt Hema?

Echt Hema?Mediametic een organisator van tentoonstellingen, workshops, salons en andere projecten over nieuwe media, kunst en cultuur opent op 24 augustus El HEMA. Een tentoonstelling in het Post CS gebouw die laat zien hoe een Arabische Hema er uit ziet gevuld met etenswaren en diverse andere producten.

Tijdens in totaal zo’n 10 ‘koopavonden’ met presentaties en ideeën van Nederlandse en Arabische ontwerpers, kunstenaars en andere specialisten krijgt de inrichting van El HEMA langzaam vorm, de vorderingen kunnen online worden gevolgd.

Tot zover niets bijzonders.

Vandaag werd echter bekend gemaakt dat Hema B.V dreigt met een kort geding en schadeclaims als Stichting Mediamatic niet onmiddellijk stopt met haar kunstproject El HEMA. Hema BV is van mening dat er inbreuk wordt gemaakt op haar auteurs- en merkrechten.

Het is onmiskenbaar dat Mediamatic ongerechtvaardigde wijze tracht aan te haken bij het door HEMA ontwikkelde concept. Dit leidt dan ook tot verwarringsgevaar bij het publiek. Dit is voor HEMA volstrekt onaanvaardbaar.” zo stelt de bedrijfsjurist van de Hema in een brief aan Mediamatic (pdf). Mediamatic blijft hopen op een constructief overleg met de Hema en wacht voorlopig de ontwikkelingen af.

Arabisch sprookje?
Een tentoonstelling die tot verwarring zou leiden, gaat naar mijn mening wel erg ver. Wat is er mis om je merk eens op een andere constructieve wijze onder de aandacht te brengen via een mix van culturen? Waarom is de Hema niet gewoon trots dat zij centraal staat in een tentoonstelling opgezet door ontwerpers, kunstenaars en andere professionals? Menig Nederlander is ronduit fan van de Hema, is ook dit niet gewoon een uiting van liefde voor een merk?

Of de Hema heeft geen verstand van kunst (en wellicht PR) of het geheel is een Arabisch sprookje voor extra media-exposure met een happy end op 24 augustus….


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • De rechter zal moeten bepalen of dit echt, of echt niet HEMA is.

    geplaatst op
  • Advocaten maken de wereld uit tegenwoordig. Die zien iets waarvan ze denken dat de merkrecht van hun clienten zou kunnn schaden, en je krijgt zulke PR-rampen.

    geplaatst op
  • Op nu.nl lees ik:

    Mediamatic wil met het project het integratiedebat levend houden.

    ,,De Hema wordt door de meeste Nederlanders gezien als een verlengstuk van de eigen identiteit'', aldus de instelling vrijdag. ,,Juist daarom is het interessant de Hema in een Arabische context te plaatsen.''

    (...)

    De Hema vindt de tentoonstelling ,,volstrekt onaanvaardbaar'' en lijdt er schade door, aldus het bedrijf in de brief.

    De HEMA lijdt dus blijkbaar schade door het leggen van een link tussen de HEMA en een gezonde integratie van culturen. Raar...

    geplaatst op
  • "Volgens de Hema was de situatie anders geweest als Mediamatic van tevoren contact had gezocht."
    @Carl: Da's ook een rare. Met die houding verwacht je dat ze dan eerst zelf eens contact leggen en in overleg tot een oplossing proberen te komen. Kom je dan echt niet uit, kan altijd die jurist (die al stond te trappelen) aan de slag.

    Als ze niet oppassen wordt het straks inderdaad getrokken naar 'Hema is niet blij met andere culturen' en heb je PR-technisch een heel andere probleem.

    geplaatst op
  • Mediamatic had kunnen weten dat de mogelijkheid bestaat dat ze met de naam El HEMA inbreuk maken op het merkenrecht van HEMA. Ook al wordt de naam gebruikt voor een tentoonstelling en niet voor het draaien van een warenhuis, ligt de nadruk wel degelijk op etenswaren en producten, die een duidelijke uiterlijke overeenkomst hebben met die van de HEMA.

    Als ze van te voren HEMA hadden benaderd, hadden ze er misschien wel een sponsoring uit kunnen slepen. Maar inderdaad, misschien is de PR waarde wel veel hoger door er een relletje uit te halen en zal het met een sisser aflopen.

    geplaatst op
  • Zover ik weet is persifleren toegestaan.

    geplaatst op
  • @Dave: interessant: parodie

    Daar zouden ze het best mee kunnen redden..

    geplaatst op
  • De HEMA doet in ieder geval niet aan online issue- of reputatiemanagement. Als ze hun radartjes aan hadden gehad wisten ze al weken geleden van het initiatief. Er zijn al 5 El HEMA koopavonden geweest: http://www.mediamatic.net/artefact-17889-en.html

    geplaatst op
  • Sp!ts:

    De Hema komt terug op dreigementen aan het adres van de makers van de tentoonstelling El Hema. Het warenhuis heeft de initiatiefnemers aangeboden samen te onderzoeken hoe de expositie toch kan blijven doorgaan. "Aangezien Hema sympathie heeft voor kunstzinnige initiatieven, reikt Hema de stichting de helpende hand", staat in een verklaring. Overigens blijft de Hema wel bij het standpunt dat de merk- en auteursrechten worden aangetast.

    Aanstaande vrijdag voert Stichting Mediamatic een gesprek met de marketingdirecteur van de Hema. Er blijft bij mij het gevoel hangen dat ze vrijdag onder het motto "missie geslaagd!" samen een biertje drinken ;-)

    geplaatst op
  • Net via Adfoblog geattendeerd op het volgende:

    "In constructief en prettig overleg hebben HEMA en Mediamatic afgesproken dat de tentoonstelling El HEMA zoals gepland doorgang zal vinden. Marketingdirecteur René Repko van HEMA zal zitting nemen in de jury van de El HEMA ontwerpwedstrijd."
    Zie verder het gezamenlijk persbericht van de Hema en Mediamatic.

    geplaatst op
  • Bright heeft inmiddels een kijkje genomen en heeft een video online.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.