Nederlandse reissites slecht bereikbaar

16 juli 2007, 10:03

Gemiddeld zijn de websites van bedrijven in de Nederlandse reisbranche deze maand maar liefst 3,6 uur onbereikbaar geweest. Daarmee zijn Nederlandse reissites relatief slecht bereikbaar. Dat stelt Uptrends.com op basis van haar bereikbaarheidsmetingen. De website van noSun scoorde met 93,3% bereikbaarheid veruit het slechtst. De site was in de afgelopen dertig dagen in totaal meer dan 48 uur niet bereikbaar. Er werden bij noSun 460 fouten geregistreerd. Het gemiddelde bereikbaarheidspercentage van de 122 gecontroleerde sites lag op 99,5%. Andere reissites die slecht scoorden zijn onder andere GoFun, Peter Langhout, Arkefly, Cheaptickets en GoBest.

De top tien van slechtst presterenden met bijbehorende bereikbaarheidspercentages en aantal uren onbereikbaarheid ziet er als volgt uit. Wat me daarbij opvalt is het grote aantal populaire reissites in de top tien. Razendsnel op Cheaptickets.nl staat met 17,3 uur niet razendsnel op de 6e plaats. Zou dit vooral te maken hebben met server overload? Het is immers vakantietijd.

1 NoSun – 93,3 % (48,2 uur)

2 Eurorelais – 96,6% (24,5 uur)

3 GoFun – 96,9% (22,3 uur)

4 Peter Langhout – 97,3% (19,4 uur)

5 Arkefly – 97,4% (18,7 uur)

6 Cheaptickets – 97,6% (17,3 uur)

7 GoBest – 97,9% (15,1 uur)

8 Cruisetravel – 98,2% (13,0 uur)

9 Schiphol – 98,4% (11,5 uur)

10 Vakantieboekers – 98,4% (11,5 uur)

11 Boerenwendel – 98,6% (10,1 uur)

12 Isropa – 98,6% (10,1 uur)

13 Ross Holidays – 98,6% (10,1 uur)

14 Vakantiexperts – 98,6% (10,1 uur)

15 FlyBrazil – 98,7% (9,4 uur)

Arjan in 't Veld
The Aging Group

Ondernemer in de kansen en uitdagingen van vergrijzing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rob van Kesteren

    Bovenstaande cijfers zijn voor de meeste mensen wellicht schrikbarend, maar mijn mening is dat veel reissites nog veel slechter presteren.

    Het onderzoek van uptrends beperkt zich puur tot ‘de voordeur’ van de sites, maar als je de ‘voordeur’ door bent zijn vele reissites nog steeds niet volledig bereikbaar.

    Doordat vele reissites niet altijd de eigen (bookable) content tonen en dus afhankelijk zijn van externe contentleveranciers (en daarmee ook afhankelijk van de verschillende ict oplossingen) komt het vaak voor dat niet alle content (tijdig) wordt getoond. Met name de vliegticketaanbieders zijn vaak ‘onbereikbaar’.

    # Door performance problemen wordt het aanbod niet binnen 10 a 15 seconden getoond >> de bezoeker wacht niet en is weg.

    # Door performance problemen wordt (vaak bewust) niet al het beschikbare aanbod getoond.

    # De externe partners hebben (ict) problemen en het aanbod wordt niet getoond (vaak tickets van low cost airlines)

    # Veel ticketaanbieders gebruiken dezelfde servers als de concurrent. Bij veel bezoekers vaak performance problemen.

    Als uptrends een diepte onderzoek doet naar de beschikbaarheid, dan zouden de percentages wel eens nog schrikbarender kunnen zijn!


    20 juli 2007 om 19:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!