Adverteerder klaar voor ‘avatarsment’?
Het huidige aanbod van ‘user-generated-ads’ bestaat veelal uit eigen gemaakte videoclips, die op zichzelf soms weer aanleiding vormen om door een adverteerder te worden verwerkt tot een ‘home-made’ TV-commercial. Als het aan de Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell ligt, kan het gebruik van virtuele persoonlijkheden hieraan binnenkort worden toegevoegd.
Geheel in lijn met de stijgende populariteit van virtuele werelden heeft deze fastfoodketen afgelopen maandag namelijk de eerste ‘virtual casting call’ gestart. Deelnemen aan deze virtuele auditie kan alleen als virtuele persoonlijkheid cq. ‘avatar’, die in deze hoedanigheid kans maakt op een hoofdrol in een ‘virtuele’ TV-commercial. De reclameuiting zal voor het eerst tijdens de live-uitzending van de MTV Video Music Awards op 9 september aanstaande te zien zijn.
Om aan het zogeheten ‘TV Me’-project mee te kunnen doen, heb je tot 22 juli aanstaande de mogelijkheid om jouw digitale foto te uploaden op de website van Taco Bell. Nadat deze is omgezet naar jouw virtuele persoonlijkheid kun je je avatar voorzien van ‘lip-sync’ audio en insturen voor de audities, waarmee je eerste ‘user-generated-screentest’ een feit is.
Natuurlijk is het mogelijk om het resultaat ook door te sturen naar ‘friends’, te integreren in ‘blogs’, videosites, social networks en dergelijken. Tevens bestaat er de optie om alle ingezonden screentesten te ‘raten’ en daarmee invloed uit te oefenen op de uiteindelijke winnaar. Een vakkundige jury zal eveneens haar oordeel vellen op basis van je virtuele persoonlijkheid, originaliteit en hoe je jezelf presenteert. Hierbij wordt, zoals tegenwoordig gebruikelijk is, rekening gehouden met de voorkeur van de online ‘voters’.
Om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk ‘virtual consumer actors’ aan ‘TV Me’ gaan meedoen, wordt het geheel ondersteund door middel van online bannering, search advertising en een co-branded commercial op MTV. Het vergroten van de brand experience sluit volgens Tim Rosta (senior vice president Integrated Marketing, MTV) goed aan bij hun doelstellingen; “as always, we look to connect with our audience in the ways they consume media that are beyond television”. Een mooie stap voorwaarts, wat mij betreft.
Het gebruik van virtuele persoonlijkheden voor promotionele doeleinden lijkt de laatste tijd meer dan ooit in trek. Zo hebben de popidolen Avril Lavigne en Hilary Duff zich sinds kort verbonden aan de virtuele wereld van ‘Top Stardoll’. Op deze website kunnen bezoekers o.a. virtuele klonen van echte beroemdheden aankleden. Met zo’n 1,7 miljoen unieke bezoekers per maand (vs. 4 miljoen voor Second Life) geen slecht PR instrument, hetgeen de popartiesten dan ook geen windeieren heeft opgeleverd.
Onlangs nog koos TV-persoonlijkheid én supermodel Tyra Banks ervoor om een eigen virtuele studio op te zetten, waarin je als avatar shows kunt bijwonen, chatten met vrienden dan wel gewoon relaxen (eventueel onder het genot van jouw muziek). Gezien het door Tyra bedachte TV-format ‘America’s Next Top Model’ wereldwijd een succesnummer is, zal ‘Tyra’s virtual Studio’ zeker geen ééndagsvlieg worden.
In Nederland hebben we overigens al enige tijd een virtuele wereld die appeleert aan het ‘supermodel’ zijn, ‘GoSupermodel’ geheten. Dit Deense concept, die al eerder ter sprake kwam op dit blog, is gericht op de 12- tot 16-jarige vrouwelijke puber die zich graag tot supermodel wil ontpoppen. Deze community wist in de afgelopen maanden met maar liefst 22% te groeien tot zo’n 160.000 unieke bezoekers (pdf). Hetgeen grofweg zou inhouden dat ¼ van alle Nederlandse meisjes uit de kerndoelgroep wordt bereikt. Niet gek voor een relatief onbekende virtuele wereld.
Door onder meer de groeiende populariteit van virtuele werelden en persoonlijkheden hoop ik dat we de komende tijd meer ‘virtuele’ initiatieven vanuit de adverteerder zullen gaan tegenkomen. ‘TV Me’ is wat mij betreft een mooi voorbeeld om te laten zien wat merken en consumenten middels (virtuele) co-creatie teweeg kunnen brengen. Volgens Bob Fulmer (interim Chief Marketing Officer, Taco Bell Corp.) is dit dan ook een niet te missen opportunity voor de adverteerder; “our (…) customers are all about creating their own videos and content online, and this consumer-generated ‘avatarsment’ gives us an opportunity to think outside the bun while getting them inside our ads”. En zo is het maar net.
Het Utrechtse Robbie networks heeft voor L’Oreal ook gewerkt met avatars. De doelgroep, 18-25 jarigen, konden met L’Oreal producten hun avatar opleuken. Ik weet het niet precies, maar er deden zoiets van 30.000 meisjes aan mee!
@ronald van den hoff:als je de enigszins succesvolle virtuele communities achter elkaar zou zetten, wordt het volgens mij best een lange lijst. `Robbie` is hierbinnen inderdaad een succesvolle en bekende community, ook voor de adverteerder.
Ondanks dat ik zelf van redelijk wat soc. networks en communities lid ben, heb ik voor mezelf overigens nog geen passende virtuele community aangetroffen. Wellicht toch meer iets voor de jongere doelgroep? Lijkt me stug, aangezien bv. netwerken met gelijkgestemden voor mij interessant zeker interessant kan zijn.
I came, I read this article, I couedqren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!