Jakob Nielsen is toch niet dom
Jakob Nielsen, de usability-guru met de lelijkste website, heeft zich de woede van Robert Scoble op de hals gehaald met een potje link bait tot gevolg. In zijn nieuwste artikel “Write Articles, Not Blog Postings” adviseert Jakob:
“To demonstrate world-class expertise, avoid quickly written, shallow postings. Instead, invest your time in thorough, value-added content that attracts paying customers. (..) Blog postings will always be commodity content: there’s a limit to the value you can provide with a short comment on somebody else’s comments. Such postings are good for generating controversy and short-term traffic, and they’re definitely easy to write. But they don’t build sustainable value.”.
Met dat advies om te zorgen voor toegevoegde waarde lijkt mij niet veel mis. Alleen is zijn onderbouwing nogal kort door de bocht en is zijn beeld van bloggen nogal smal. Geheel deed mij denken aan de talloze blogs van de adviesbureaus die in de Marcom top100 staan met soms stevig onderbouwde artikelen. Als (potentiële) klant lees ik bijvoorbeeld graag de artikelen van Ruben Timmerman op Usarchy.com. Het feit dat Ruben daar soms online adviezen geeft maakt duidelijk dat hij het spel goed kent, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het ook kan spelen en hem niet meer hoef in te huren als ik mijn site zou willen verbeteren.
Toch is Jakob Nielsen niet dom, integendeel.
Van het creeren van ‘rumour around the brand’ heeft hij wel degelijk verstand. Ik sprak hem een paar jaar terug in Amsterdam tijdens een congres toen ik een Apple iPod won tijdens een congres van hem. De reden dat hij zijn website, ondanks al jarenlange forse kritiek, niet verfraaid ligt in het feit dat iedereen het heeft over die ‘lelijke website van de usability-expert’ met de nodige extra traffic en links tot gevolg.
Welk artikel je ook pakt uit zijn Alertbox-serie, 99% van de in het artikel opgenomen links gaan naar zijn eigen sites. Ook het eerder genoemde artikel Write Articles, Not Blog Postings bevat 14 links: 9 deeplinks naar useit.com, 4 links naar NN-group en één affliatelink van Amazon. Met een tweetal User Experience conferences georganiseerd door de NN-group in het verschiet, is het natuurlijk handig om zoveel mogelijk traffic te krijgen op je artikel en wat werkt dan beter dan een link bait met de blogosphere? Robert Scoble voelt zich persoonlijk aangevallen en reageert fel met weer een paar extra inschrijvingen bij NNgroup tot gevolg 😉
Juf Ingrid down the drain, maar ik moet toch even kwijt Erik: het is Jakob Nielsen 😉
Thanks! Aangepast. Robert Scoble had dezelfde vergissing, maar was te laat in aanpassen van zijn url zo te zien 😉
Tja, wie weet. Hij had ook bekend kunnen staan als die usability-expert die zijn adviezen zo goed weet toe te passen op nieuwe ontwikkelingen en met zijn site zo vaak het goede voorbeeld geeft. Kortom, bekend staan als die bijdetijdse usability expert.
Als ik bovenstaande post lees heb ik meer het idee dat hij er voor zichzelf zit dan voor usability.
Ik volg al jaren zijn alerts, heeft vaak heldere en praktische tips en ja, zijn site ziet er niet uit maar het print prima. Toch ga ik me steeds meer ergeren aan zijn houding. Waarom zijn de guru’s van een aantal jaren terug toch (bijna) allemaal van die azijnzeikers? Zouden wij dat over een paar jaar nu ook hebben? Dat we overal op lopen te zeiken? O wacht, sommigen van ons doen dat al! 😉
Voor linkbait moet je je reputatie niet op het spel zetten.
Ik gebruik al jaren controverse en soms zelfs de aanval om links uit te lokken. Ervaring leert echter dat je dat niet vanuit een gerespecteerde naam moet doen als die er niet volledig achter staat.
In het geval van Jakob Nielsen is er te veel reputatie te verliezen, dus niet doen. Of hij moet achteraf toegeven dat het een linkbait demonstratie was en vervolgens een genuanceerdere echte mening plaatsen.
Ik ben vooral benieuwd waar Scoble op doelt als hij schrijft:
“”Well, I wish I could tell you the truth about Jacob (he worked for me back in the 1990s at one of our conferences — we never hired him again) but Steve Wozniak taught me to never say anything if I can’t say something nice about someone.”
Klinkt spannend!
Voor Nielsen kun je respect hebben inderdaad. Maar ja, voor de dinosauriërs ook 🙂
@Peter: goed punt en ik ben het helemaal met je een!
@Edwin: ex-collega’s; ik begin ‘m steeds beter te begrijpen 😉
Niets zo mooi als subtiel modder gooien ^^
Veel mensen zullen inderdaad denken dat know-how en insights “weggeven” niet slim is, terwijl het juist veel goodwill kweekt. Met modder gooien naar andere mensen is niet echt zinvol.
Over outdated websites, Ruben’s site wordt ge-upgrade doormiddel van input van bezoekers. Misschien een idee voor Jakob Nielsen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!