Jakob Nielsen is toch niet dom

10 juli 2007, 17:10

Jakob Nielsen, de usability-guru met de lelijkste website, heeft zich de woede van Robert Scoble op de hals gehaald met een potje link bait tot gevolg. In zijn nieuwste artikel “Write Articles, Not Blog Postings” adviseert Jakob:

To demonstrate world-class expertise, avoid quickly written, shallow postings. Instead, invest your time in thorough, value-added content that attracts paying customers. (..) Blog postings will always be commodity content: there’s a limit to the value you can provide with a short comment on somebody else’s comments. Such postings are good for generating controversy and short-term traffic, and they’re definitely easy to write. But they don’t build sustainable value.”.

Met dat advies om te zorgen voor toegevoegde waarde lijkt mij niet veel mis. Alleen is zijn onderbouwing nogal kort door de bocht en is zijn beeld van bloggen nogal smal. Geheel deed mij denken aan de talloze blogs van de adviesbureaus die in de Marcom top100 staan met soms stevig onderbouwde artikelen. Als (potentiële) klant lees ik bijvoorbeeld graag de artikelen van Ruben Timmerman op Usarchy.com. Het feit dat Ruben daar soms online adviezen geeft maakt duidelijk dat hij het spel goed kent, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het ook kan spelen en hem niet meer hoef in te huren als ik mijn site zou willen verbeteren.

Toch is Jakob Nielsen niet dom, integendeel.

Van het creeren van ‘rumour around the brand’ heeft hij wel degelijk verstand. Ik sprak hem een paar jaar terug in Amsterdam tijdens een congres toen ik een Apple iPod won tijdens een congres van hem. De reden dat hij zijn website, ondanks al jarenlange forse kritiek, niet verfraaid ligt in het feit dat iedereen het heeft over die ‘lelijke website van de usability-expert’ met de nodige extra traffic en links tot gevolg.

Welk artikel je ook pakt uit zijn Alertbox-serie, 99% van de in het artikel opgenomen links gaan naar zijn eigen sites. Ook het eerder genoemde artikel Write Articles, Not Blog Postings bevat 14 links: 9 deeplinks naar useit.com, 4 links naar NN-group en één affliatelink van Amazon. Met een tweetal User Experience conferences georganiseerd door de NN-group in het verschiet, is het natuurlijk handig om zoveel mogelijk traffic te krijgen op je artikel en wat werkt dan beter dan een link bait met de blogosphere? Robert Scoble voelt zich persoonlijk aangevallen en reageert fel met weer een paar extra inschrijvingen bij NNgroup tot gevolg 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Annet

    Juf Ingrid down the drain, maar ik moet toch even kwijt Erik: het is Jakob Nielsen 😉


    10 juli 2007 om 17:24
    evroekel

    Thanks! Aangepast. Robert Scoble had dezelfde vergissing, maar was te laat in aanpassen van zijn url zo te zien 😉


    10 juli 2007 om 17:29
    Tobi Fondse

    Tja, wie weet. Hij had ook bekend kunnen staan als die usability-expert die zijn adviezen zo goed weet toe te passen op nieuwe ontwikkelingen en met zijn site zo vaak het goede voorbeeld geeft. Kortom, bekend staan als die bijdetijdse usability expert.

    Als ik bovenstaande post lees heb ik meer het idee dat hij er voor zichzelf zit dan voor usability.


    10 juli 2007 om 20:27
    media

    Ik volg al jaren zijn alerts, heeft vaak heldere en praktische tips en ja, zijn site ziet er niet uit maar het print prima. Toch ga ik me steeds meer ergeren aan zijn houding. Waarom zijn de guru’s van een aantal jaren terug toch (bijna) allemaal van die azijnzeikers? Zouden wij dat over een paar jaar nu ook hebben? Dat we overal op lopen te zeiken? O wacht, sommigen van ons doen dat al! 😉


    10 juli 2007 om 22:34
    Peter van der Graaf

    Voor linkbait moet je je reputatie niet op het spel zetten.

    Ik gebruik al jaren controverse en soms zelfs de aanval om links uit te lokken. Ervaring leert echter dat je dat niet vanuit een gerespecteerde naam moet doen als die er niet volledig achter staat.

    In het geval van Jakob Nielsen is er te veel reputatie te verliezen, dus niet doen. Of hij moet achteraf toegeven dat het een linkbait demonstratie was en vervolgens een genuanceerdere echte mening plaatsen.


    11 juli 2007 om 05:02
    zbdigitaal

    Ik ben vooral benieuwd waar Scoble op doelt als hij schrijft:

    “”Well, I wish I could tell you the truth about Jacob (he worked for me back in the 1990s at one of our conferences — we never hired him again) but Steve Wozniak taught me to never say anything if I can’t say something nice about someone.”

    Klinkt spannend!

    Voor Nielsen kun je respect hebben inderdaad. Maar ja, voor de dinosauriërs ook 🙂


    11 juli 2007 om 05:06
    media

    @Peter: goed punt en ik ben het helemaal met je een!

    @Edwin: ex-collega’s; ik begin ‘m steeds beter te begrijpen 😉


    11 juli 2007 om 05:11
    zbdigitaal

    Niets zo mooi als subtiel modder gooien ^^


    11 juli 2007 om 05:27
    JdB

    Veel mensen zullen inderdaad denken dat know-how en insights “weggeven” niet slim is, terwijl het juist veel goodwill kweekt. Met modder gooien naar andere mensen is niet echt zinvol.

    Over outdated websites, Ruben’s site wordt ge-upgrade doormiddel van input van bezoekers. Misschien een idee voor Jakob Nielsen?


    11 juli 2007 om 05:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!