Toerist laat zich leiden door online vakantiebeoordelingen

Toerist laat zich leiden door online vakantiebeoordelingen

Eén van mijn favoriete weblogs op gebied van Travel 2.0 is de weblog van het Belgische Max Management BVBA. Met enige regelmaat haal ik hier mijn inspiratie voor een congres over travel 2.0 dat ik aan het voorbereiden ben.

Vandaag een verwijzing naar Online Travel Study Report (pdf), een 70 pagina tellend onderzoeks-rapport van het Laboratory for Intelligent Systems in Tourism waarin is gekeken naar de rol en impact van online vakantiebeoordelingen. Daarvoor zijn bijna 1500 gebruikers van TripAdvisor ondervraagd. Enkele kerncijfers uit het rapport:

  • 82,5% gebruikt het internet àltijd als informatiebron voor een vakantie of citytrip;
  • meer dan de helft (57,8%) leest vakantiebeoordelingen voor elke vakantie die men onderneemt, 36,7% leest ze regelmatig en 64,7% gebruikt ze om de eigen keuze te verfijnen;
  • van de mensen die vakantiebeoordelingen lezen, is drie kwart ervan overtuigd dat de beoordeling hun beslissing sterk beïnvloedt;
  • 80% vertrouwt op vakantiebeoordelingen en heeft het gevoel zich een beter beeld van het hotel of vakantieplek te kunnen vormen.
Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat deze resultaten niet representatief zijn voor de totale populatie. Er is immers specifiek gekeken naar de mening van de bezoekers van TripAdvisor. Desalnietemin geeft het een aardig beeld hoe de toerist zich laat leiden door vakantiebeoordelingen van anderen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • In Nederland stijgt de populariteit van Zoover, dat bewijst dat dat soort sites meer en meer invloed op de reismarkt hebben dan de meeste mensen durven denken.

    Ik maak zelf ook intensief gebruikt van vakantiebeoordelingssites vooraleer ik een vakantie boek. Ben blij dat dat soort sites bestaan, het geeft echt wel een duidelijk beeld van je bestemming.

    Michael
    http://www.productervaring.nl
    http://www.gsmervaring.nl

    geplaatst op
  • Interessante bron, Max! Ik zal hem toevoegen aan het rijtje van bronnen op http://www.travel2travel.nl .

    geplaatst op
  • Je bent gek als je het niet doet. Als ik bv. op een of andere vakantiesite zie dat 80% van de bezoekers een negatief bericht schrijft zou je wel gek zijn om toch naar die bestemming te vliegen me dunkt. Ik had eigenlijk gedacht dat de procentuele aantallen nog wel hoger zouden liggen!

    geplaatst op
  • Online Vakantiebeoordelingen (product reviews) zijn ideaal voor toeristische services 'producten' omdat dit soort producten niet voor de aankoop geprobeerd/geëvalueerd kunnen worden, d.w.z.: je kunt moeilijk naar een restaurant gaan om het eerst ff uit te proberen ..
    Daarnaast zit er geen garantie op dit soorten producten dus je hebt weinig tot geen zekerheid en mocht het tegenvallen of niet naar wens zijn krijg je in de meeste gevallen geen financiële compensatie.

    Een probleem met de huidige implementatie van beoordelingen is dat het niet gepersonaliseerd is met bijbehorende tools zodat je in sommige gevallen meer dan 100 beoordeling te zien krijgt. Weinig mensen zullen alle beoordelingen lezen en daarnaast is de mening van iemand van 60 jaar misschien minder relevant voor iemand van 20.

    Bovendien heb je nog het probleem van beïnvloedingen door hotel eigenaren ‘shilling’ waarbij ze hun of de goederen van hun concurrenten op een oneerlijke manier beoordelen. Onderzoek (Mobasher,2006) heeft aangetoond dat een kleine groep van vervelio’s een grote invloed hebben op de total score.

    Maar goed, dit soort data heeft een significante impact op het overall process zoals ik zelf heb onderzocht in mijn scriptie.

    geplaatst op
  • Camping-Frankrijk.nl heeft zich gespecialiseerd op, zoals de naam al aangeeft, campings in Frankrijk en meningen van kampeerders voor kampeerders over deze campings. Er is met meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar veel belangstelling voor de inmiddels meer dan 30.000 meningen over de ruim 11.000 campings die op deze website vermeld staan. Helaas is slechts een klein percentage van de bezoekers bereid om een mening te plaatsen. Bij een hoger percentage zou een beter beeld kunnen ontstaan en is het ook haalbaar om de meningen onder te verdelen in meningen van bv. Jongeren, Gezinnen met kleine kinderen, Gezinnen met pubers, 55+, etc. Het blijft een uitdaging om mensen te verleiden om als dank voor de gratis informatie een mening te plaatsen over een door hen bezochte camping.

    geplaatst op
  • Leuk om dat te lezen, Marco! Aanleunend bij dit berichtje, wil ik nog even een eerdere post aanhalen : "Hotelbeoordeling belangrijker dan aantal sterren" op http://maxmanagement.typepad.com/emarketing/2007/03/hotelbeoordelin.html

    geplaatst op
  • Vakantiereiswijzer is een site die ik zelf veelvuldig gebruik en denk dat je naast de pure beoordelingen op travelgebied ook de kracht van reisverslagen niet moet onderschatten. Ik heb zelf een aantal reisverslagen online staan, die soms overgenomen zijn op andere sites en zelfs na 5 jaar ontvang ik nog zeer frequent mailtjes met vragen over goede reisorganisaties, goede hotels etc. naast de gebruikelijk andere vragen.

    Overigens mag de marketing rondom travel en travel 2.0 wat mij betreft hier wel wat vaker langskomen.

    geplaatst op
  • Persoonlijk vind ik het systeem van Bookings.com nog het beste. Daar weet je als bezoekers 100% zeker dat het ervaringen zijn van mensen die daadwerkelijk in het hotel zijn verbleven. En ook nog een netjes met een onderverdeling van de doelgroep: reizigers alleen, gezin met kinderen etc. Op zoover en vakantiereiswijzer is dat anders. Daar kan iedereen die maar wil een ervaring achterlaten zonder dat je weet of iemand daar ook geweest is. Maar gezien de enorme hoeveelheid reacties lees je daar als consument ook wel weer doorheen.

    De enorme groei van zoover en tripadvisor is ook een gemis van informatie op de websites van de aanbieders zelf. Maar dit zal snel veranderen omdat de aanbieders deze informatie uiteraard zelf zullen gaan integreren en dan is het niet meer nodig om verder in Google te zoeken.

    geplaatst op
  • Beoordelingen zijn vaak lang en saai, daarom kiezen wij op onze nieuwe site Traveldodo.com voor onderverdeling in do's en don'ts.

    geplaatst op
  • Wel moet er goed rekening worden gehouden met de interpertatie van de consument. Deze zat te veel positieve reacties als verneukerij zien, maar zal bij veel negatieve reacties wel de conclusie trekken, http://www.hotelbedum.nl

    geplaatst op
  • Tsja... Ik heb hier ook een tijdje aan gedacht (vakantiebeoordelingen).

    Toch heb ik besloten er niet aan te beginnen. Ik heb een uitgebreide onderbouwing geschreven voor mijn bezoekers (een deel van mijn bezoekers wilde dat namelijk specifiek voor Noorwegen):

    waarom ik niet geloof in online beoordelingen

    Ik vraag me af of er meer mensen zijn die er zo over denken.

    Overigens denk ik dat het voor zeer populaire oorden wel kan werken (met name voor hotels).

    geplaatst op
  • Ik ben het er helemaal mee eens. De beoordelingen op Zoover zijn volledig subjectief en zelfs gevaarlijk als het de mening van een enkeling betreft over een bepaalde aanbieder, lokatie of accoomodatie. Voordat ik me in deze materie ging verdiepen, dacht ik dat Zoover een commerciële website was met een afzonderlijke rubriek vakantiebeoordelingen.
    Hoewel arbeidsintensief, ben ik een voorstander van het principe van de lange adem; als je blijft vasthouden aan je kwaliteitsnorm verdient zich dat op termijn vanzelf terug in de repsonse van bezoekers. Omdat we nog niet zo lang bezig zijn, onderzoeken we de mogelijkheden nog. Een gastenboek (of creatieve varinat daarop) op onze eigen website lijkt vooralsnog de meest logische oplossing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.