Toerist laat zich leiden door online vakantiebeoordelingen

29 juni 2007, 05:37

Eén van mijn favoriete weblogs op gebied van Travel 2.0 is de weblog van het Belgische Max Management BVBA. Met enige regelmaat haal ik hier mijn inspiratie voor een congres over travel 2.0 dat ik aan het voorbereiden ben.

Vandaag een verwijzing naar Online Travel Study Report (pdf), een 70 pagina tellend onderzoeks-rapport van het Laboratory for Intelligent Systems in Tourism waarin is gekeken naar de rol en impact van online vakantiebeoordelingen. Daarvoor zijn bijna 1500 gebruikers van TripAdvisor ondervraagd. Enkele kerncijfers uit het rapport:

  • 82,5% gebruikt het internet àltijd als informatiebron voor een vakantie of citytrip;
  • meer dan de helft (57,8%) leest vakantiebeoordelingen voor elke vakantie die men onderneemt, 36,7% leest ze regelmatig en 64,7% gebruikt ze om de eigen keuze te verfijnen;
  • van de mensen die vakantiebeoordelingen lezen, is drie kwart ervan overtuigd dat de beoordeling hun beslissing sterk beïnvloedt;
  • 80% vertrouwt op vakantiebeoordelingen en heeft het gevoel zich een beter beeld van het hotel of vakantieplek te kunnen vormen.

Daarbij moet wel de kanttekening worden geplaatst dat deze resultaten niet representatief zijn voor de totale populatie. Er is immers specifiek gekeken naar de mening van de bezoekers van TripAdvisor. Desalnietemin geeft het een aardig beeld hoe de toerist zich laat leiden door vakantiebeoordelingen van anderen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Michael

    In Nederland stijgt de populariteit van Zoover, dat bewijst dat dat soort sites meer en meer invloed op de reismarkt hebben dan de meeste mensen durven denken.

    Ik maak zelf ook intensief gebruikt van vakantiebeoordelingssites vooraleer ik een vakantie boek. Ben blij dat dat soort sites bestaan, het geeft echt wel een duidelijk beeld van je bestemming.

    Michael

    http://www.productervaring.nl

    http://www.gsmervaring.nl


    29 juni 2007 om 06:12
    Lucas

    Interessante bron, Max! Ik zal hem toevoegen aan het rijtje van bronnen op http://www.travel2travel.nl .


    29 juni 2007 om 07:13
    Eijkb

    Je bent gek als je het niet doet. Als ik bv. op een of andere vakantiesite zie dat 80% van de bezoekers een negatief bericht schrijft zou je wel gek zijn om toch naar die bestemming te vliegen me dunkt. Ik had eigenlijk gedacht dat de procentuele aantallen nog wel hoger zouden liggen!


    29 juni 2007 om 08:27
    Rene W.

    Online Vakantiebeoordelingen (product reviews) zijn ideaal voor toeristische services ‘producten’ omdat dit soort producten niet voor de aankoop geprobeerd/geëvalueerd kunnen worden, d.w.z.: je kunt moeilijk naar een restaurant gaan om het eerst ff uit te proberen ..

    Daarnaast zit er geen garantie op dit soorten producten dus je hebt weinig tot geen zekerheid en mocht het tegenvallen of niet naar wens zijn krijg je in de meeste gevallen geen financiële compensatie.

    Een probleem met de huidige implementatie van beoordelingen is dat het niet gepersonaliseerd is met bijbehorende tools zodat je in sommige gevallen meer dan 100 beoordeling te zien krijgt. Weinig mensen zullen alle beoordelingen lezen en daarnaast is de mening van iemand van 60 jaar misschien minder relevant voor iemand van 20.

    Bovendien heb je nog het probleem van beïnvloedingen door hotel eigenaren ‘shilling’ waarbij ze hun of de goederen van hun concurrenten op een oneerlijke manier beoordelen. Onderzoek (Mobasher,2006) heeft aangetoond dat een kleine groep van vervelio’s een grote invloed hebben op de total score.

    Maar goed, dit soort data heeft een significante impact op het overall process zoals ik zelf heb onderzocht in mijn scriptie.


    29 juni 2007 om 10:25
    mvkranenburg

    Persoonlijk vind ik het systeem van Bookings.com nog het beste. Daar weet je als bezoekers 100% zeker dat het ervaringen zijn van mensen die daadwerkelijk in het hotel zijn verbleven. En ook nog een netjes met een onderverdeling van de doelgroep: reizigers alleen, gezin met kinderen etc. Op zoover en vakantiereiswijzer is dat anders. Daar kan iedereen die maar wil een ervaring achterlaten zonder dat je weet of iemand daar ook geweest is. Maar gezien de enorme hoeveelheid reacties lees je daar als consument ook wel weer doorheen.

    De enorme groei van zoover en tripadvisor is ook een gemis van informatie op de websites van de aanbieders zelf. Maar dit zal snel veranderen omdat de aanbieders deze informatie uiteraard zelf zullen gaan integreren en dan is het niet meer nodig om verder in Google te zoeken.


    30 juni 2007 om 18:08
    Monica Welsing

    Ik ben het er helemaal mee eens. De beoordelingen op Zoover zijn volledig subjectief en zelfs gevaarlijk als het de mening van een enkeling betreft over een bepaalde aanbieder, lokatie of accoomodatie. Voordat ik me in deze materie ging verdiepen, dacht ik dat Zoover een commerciële website was met een afzonderlijke rubriek vakantiebeoordelingen.

    Hoewel arbeidsintensief, ben ik een voorstander van het principe van de lange adem; als je blijft vasthouden aan je kwaliteitsnorm verdient zich dat op termijn vanzelf terug in de repsonse van bezoekers. Omdat we nog niet zo lang bezig zijn, onderzoeken we de mogelijkheden nog. Een gastenboek (of creatieve varinat daarop) op onze eigen website lijkt vooralsnog de meest logische oplossing.


    1 februari 2009 om 16:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!