Hoe het wel moet in e-mailmarketingland (2)

Hoe het wel moet in e-mailmarketingland (2)
Gelukkig, weer een voorbeeld van hoe het zeker moet in e-mailmarketingland. De 'eer' gaat deze keer naar CheapTickets. Ik werd getipt door iemand die een reis naar Madrid via hun site heeft geboekt. Een paar dagen voor zijn vertrek ontving hij de volgende e-mail.

{title}

Ik heb er weinig aan toe te voegen dat dit een prima kunstje van eventdriven e-mailmarketing is. De timing en personalisatie is goed (qua tijd en naamgeving) en daarnaast wordt er geprobeerd nog wat upsell te plegen. En is hierbij niet alleen de e-mail maar ook de landingspagina’s gepersonaliseerd! Dus onder andere vertrek en verblijfdata waren bekend en zaten in de achterliggende engine die bijvoorbeeld vrije hotels aan zou moeten geven op die betreffende data. Hulde!

Belangrijk hierbij is de database en de inrichting van executie. Er mag namelijk minimale tijd zitten tussen de export uit de klantendatabase en de verzending van de e-mail. Ik kan immers annuleren bijvoorbeeld en dan richt een dergelijke mail meer schade aan dan dat het goed doet. Een dergelijke mailing is redelijk eenvoudig in te richten, waarom doen zo weinig bedrijven dit dan? Is hun database wellicht niet op orde.....

Enig puntje van aandacht voor CheapTickets is het opnemen van een afmeldlink. Deze mail heeft namelijk niets te maken met de afname van het product en relevante informatie daaromtrent (bijvoorbeeld vertragingsinformatie of administratieve zaken). Het is een goed gerichte mail met als doel meer handel te scoren. Ik verwacht dat weinig mensen overigens van een dergelijke mail een probleem zouden maken, maar wettelijk is het nu eenmaal verplicht bij dit soort mailings een afmeldmogelijkheid op te nemen en hiermee te voldoen aan het 'recht op verzet'.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Zoals in het artikel al staat, een afmeldlink is een must. Daarnaast zou ik graag ook een link zien naar mijn profiel bij die organisatie en een link naar de gegevens van mijn vlucht.
    Ook zou ik bij het ontvangen van het mailtje nogal snel het idee hebben dat het een reclamemailtje is. Ik denk dat een kleine bonus voor het lezen van het mailtje wel op z'n plaats is, bijvoorbeeld een kopje met daarin verwijzingen naar informatie over de bestemming (Lonely Planet, wiki, activiteitenkalender of iets dergelijks) zodat het mailtje ook waarde voor de ontvanger krijgt.

    geplaatst op
  • @Melle, Dat zou mooi zijn maar redelijk onwerkbaar. Ze sturen deze mail nu met gegevens uit eigen database of hun partners. Ze kunnen moeilijk voor al hun bestemmingen of die van hun partners relevante links bij elkaar sprokkelen en deze regelmatig controleren op het feit ofdat ze nog wel relevant zijn.

    geplaatst op
  • @Bas, Dat denk ik juist niet. Het kost even wat moeite om zeg de top100 bestemmingen in te voeren, maar dan heb je waarschijnlijk wel al 95% van de gebruikers een reden gegeven om de mail te bewaren. Ze zullen het wellicht in de week voorafgaand aan hun reis gaan gebruiken als een soort startpagina ("oh, even kijken of er nog iets gebeurt in Madrid, even dat mailtje erbij pakken")

    Daarnaast zijn de meeste externe links redelijk stabiel (dus linkable en onderhoudsarm): http://www.lonelyplanet.com/worldguide/destinations/europe/spain/ events http://en.wikipedia.org/wiki/Madrid http://madrid.eventguide.com/

    Nu ik er zo over na zit te denken, het sociale gebeuren van reizen zou nog sterker gebruikt kunnen worden door in contact gebracht te kunnen worden met vluchtgenoten om bijvoorbeeld samen de eerste avond in Madrid een drankje te drinken. Een sociale site vanuit een reisorganisatie zal ertoe bijdragen om weer bij die organisatie te boeken in de toekomst.

    geplaatst op
  • @Melle: ik vind het een goede toevoeging. is even wat werk maar het voegt absoluut waarde toe en wordt het 'reclamegevoel' wat minder benadrukt.

    geplaatst op
  • @ Melle,
    Meestal heb ik na 2 uur vliegen géén zin om met de bewuste mensen een drankje te doen.
    Waar ik enthousiast over ben is dat er iets gebeurt. Het geeft aan hoe ver Cheaptickets al gevorderd is met 1-op-1 communicatie. Het kan altijd beter, en dan ook "altijd", immers dat is gelijk aan toekomst en innovaties.

    geplaatst op
  • Het is een mooi stukje upsell? Ik zou zeggen crossell. Slim gedaan want ze krijgen waarschijnlijk provisie per afgesloten verzekering of boeking hotel. Profiel button ben ik het mee eens dat dit een toegevoegde waarde is. Zeker als ik mijn profiel kan aanpassen naar mijn interesses en daar relevantie info over ontvang zoals aanbiedingen of landinfo etc.

    geplaatst op
  • Ze zijn nog beter. Er zit ook nog een gepersonaliseerde sms dienst aan gekoppeld. Hierdoor krijg je gepersonaliseerd op je mobiel, op basis van je vakantiebestemming het lokale weer toegezonden.

    geplaatst op
  • De toon vind ik allesbehalve plezierig. Eerste deel is prima, vervolgens verandert men van toon een gaat het naar een "U moet er toch niet aan denken..... blabla "
    Zou persoonlijk hier wat a/b testen uitvoeren. Meten is weten natuurlijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.