Hoe het wel moet in e-mailmarketingland (2)
Gelukkig, weer een voorbeeld van hoe het zeker moet in e-mailmarketingland. De ‘eer’ gaat deze keer naar CheapTickets. Ik werd getipt door iemand die een reis naar Madrid via hun site heeft geboekt. Een paar dagen voor zijn vertrek ontving hij de volgende e-mail.
Ik heb er weinig aan toe te voegen dat dit een prima kunstje van eventdriven e-mailmarketing is. De timing en personalisatie is goed (qua tijd en naamgeving) en daarnaast wordt er geprobeerd nog wat upsell te plegen. En is hierbij niet alleen de e-mail maar ook de landingspagina’s gepersonaliseerd! Dus onder andere vertrek en verblijfdata waren bekend en zaten in de achterliggende engine die bijvoorbeeld vrije hotels aan zou moeten geven op die betreffende data. Hulde!
Belangrijk hierbij is de database en de inrichting van executie. Er mag namelijk minimale tijd zitten tussen de export uit de klantendatabase en de verzending van de e-mail. Ik kan immers annuleren bijvoorbeeld en dan richt een dergelijke mail meer schade aan dan dat het goed doet. Een dergelijke mailing is redelijk eenvoudig in te richten, waarom doen zo weinig bedrijven dit dan? Is hun database wellicht niet op orde…..
Enig puntje van aandacht voor CheapTickets is het opnemen van een afmeldlink. Deze mail heeft namelijk niets te maken met de afname van het product en relevante informatie daaromtrent (bijvoorbeeld vertragingsinformatie of administratieve zaken). Het is een goed gerichte mail met als doel meer handel te scoren. Ik verwacht dat weinig mensen overigens van een dergelijke mail een probleem zouden maken, maar wettelijk is het nu eenmaal verplicht bij dit soort mailings een afmeldmogelijkheid op te nemen en hiermee te voldoen aan het ‘recht op verzet’.
Zoals in het artikel al staat, een afmeldlink is een must. Daarnaast zou ik graag ook een link zien naar mijn profiel bij die organisatie en een link naar de gegevens van mijn vlucht.
Ook zou ik bij het ontvangen van het mailtje nogal snel het idee hebben dat het een reclamemailtje is. Ik denk dat een kleine bonus voor het lezen van het mailtje wel op z’n plaats is, bijvoorbeeld een kopje met daarin verwijzingen naar informatie over de bestemming (Lonely Planet, wiki, activiteitenkalender of iets dergelijks) zodat het mailtje ook waarde voor de ontvanger krijgt.
@Melle, Dat zou mooi zijn maar redelijk onwerkbaar. Ze sturen deze mail nu met gegevens uit eigen database of hun partners. Ze kunnen moeilijk voor al hun bestemmingen of die van hun partners relevante links bij elkaar sprokkelen en deze regelmatig controleren op het feit ofdat ze nog wel relevant zijn.
@Melle: ik vind het een goede toevoeging. is even wat werk maar het voegt absoluut waarde toe en wordt het ‘reclamegevoel’ wat minder benadrukt.
@ Melle,
Meestal heb ik na 2 uur vliegen géén zin om met de bewuste mensen een drankje te doen.
Waar ik enthousiast over ben is dat er iets gebeurt. Het geeft aan hoe ver Cheaptickets al gevorderd is met 1-op-1 communicatie. Het kan altijd beter, en dan ook “altijd”, immers dat is gelijk aan toekomst en innovaties.
Het is een mooi stukje upsell? Ik zou zeggen crossell. Slim gedaan want ze krijgen waarschijnlijk provisie per afgesloten verzekering of boeking hotel. Profiel button ben ik het mee eens dat dit een toegevoegde waarde is. Zeker als ik mijn profiel kan aanpassen naar mijn interesses en daar relevantie info over ontvang zoals aanbiedingen of landinfo etc.
Ze zijn nog beter. Er zit ook nog een gepersonaliseerde sms dienst aan gekoppeld. Hierdoor krijg je gepersonaliseerd op je mobiel, op basis van je vakantiebestemming het lokale weer toegezonden.
De toon vind ik allesbehalve plezierig. Eerste deel is prima, vervolgens verandert men van toon een gaat het naar een “U moet er toch niet aan denken….. blabla ”
Zou persoonlijk hier wat a/b testen uitvoeren. Meten is weten natuurlijk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!