• Mobile
    wordt gesponsord door

Esmee Denters: 5 tips voor digitale wereldfaam

Esmee Denters: 5 tips voor digitale wereldfaam

Op 30 november 2006 schreef Paul van Veenendaal als eerste over Esmée Denters en vroeg zich af of dit 18-jarige Nederlandse zangtalent uit Oosterbeek de nieuwe YouTube Idol zou worden. En Paul kreeg gelijk. Inmiddels zijn haar videoclips op YouTube al ruim 26 miljoen keer bekeken en nu amper een half jaar later zingt ze met niemand minder dan Justin Timberlake het nummer ‘what goes around’.

NRC next besteedt vandaag maar liefst 2 pagina’s aan het succes van Esmée Denters en geeft 5 lessen van de onstuitbare opmars van Esmée op YouTube. Oftewel, 5 tips voor digitale wereldfaam.

Leuk om te lezen dat mensen als Paul Aelen (Checkit), Wolter Tjeenk Willink (Traffic Builders) en Raymond Spanjar (Hyves) naar hun mening is gevraagd over de rol van zoekmachine marketing en sociale netwerken in het bereiken van digitale wereldfaam. Want dat Google, weblogs en sociale netwerken hierin een onmisbare schakel vormen is wel duidelijk!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Wat een flutartikel, zeg. De tip 'Genereer inhoud' komt inhoudelijk niet verder dan 'Zet een een aanstekelijk filmpje op YouTube', en in de tip 'Doe sociaal' lees je het ronduit asociale 'Nu kost vrienden maken veel tijd. Gelukkig wordt op eBay zo nu en dan een MySpaceprofiel met honderdduizenden reeds gelegde contacten geveild.'...

    geplaatst op
  • Ze benoemen wel de juiste aandachtspunten maar inhoudelijk slaan ze inderdaad de plank behoorlijk mis. Artikel in print is overigens wel iets uitgebreider en genuanceerder.

    geplaatst op
  • Vooral bij het sociale aspect gaat het goed mis, daar zou juist voorzichtiger mee moeten worden omgegaan..

    geplaatst op
  • Laat ik de echte tips maar eens op een rijtje zetten, dan ;-)

    Tip 1: Laat je afwijzen door een TV-talentenshow

    Esmee's succes draait niet om het zingen, maar om het verhaal. Esmee is afgewezen door een TV-talentenshow, en ging vervolgens zélf op zoek naar succes. En dat is natuurlijk een prachtig 'feel good'-script.

    Tip 2: Koop geen professionele camera

    Houd het 'American Dream'-verhaal zuiver; koop geen professioneel spul. Je valt echt voor je 't weet door de mand.

    Tip 3: Spreek Engels met een Amerikaans accent

    Als je wereldwijd beroemd wilt worden met een American Dream, dan moet je natuurlijk de Amerikaanse markt veroveren. Spreek daarom geen Nederlands of Engels, maar 'meisje van de straat'-Amerikaans.

    Tip 4: Schrijf of zing geen eigen nummers

    Esmee heeft er heel slim voor gekozen om bestaande hits van populaire artiesten te zingen, in plaats van eigen materiaal. Naar bestaande hits en populaire artiesten wordt namelijk veel geGooglet, en dat levert je dus flink wat hits op.

    Tip 5: Ga niet op zangles

    Stop geen kostbare tijd in het verbeteren van je zangkunsten, maar focus je voor de volle 100% op 't netwerken. Maak zoveel mogelijk 'vrienden' op MySpace, en reageer op al hun berichtjes. Zorg ervoor dat deze 'vrienden' zich verbonden voelen met jouw American Dream, geef ze het idee dat je het zonder hen nooit zou hebben gehaald.

    Tip x: Wees mooi

    Ben je lelijk? Vergeet 't dan maar. Lelijke meisjes worden niet beroemd...

    geplaatst op
  • Haha Carl!! Geweldig!

    geplaatst op
  • Damn, tot tip 4 ging het allemaal prima! ;-)

    geplaatst op
  • Tip x goed uitvoeren en je bent al op de helft ;)

    geplaatst op
  • @Marco: het artikel in de krant is idd interessanter en uitgebreider. Esmee is natuurlijk slechts een van de voorbeelden, net zoals de Arctic monkeys (@Carl: hoe mooi zijn die eigenlijk? http://www.arcticmonkeys.com/PhotoGallery.aspx). In het artikel in de krant gaat het meer om de vraag wat dit nu voor de platenmaatschappijen betekent. Die vraag is natuurlijk interessanter: uit onderzoek blijkt dat CEO's uit de media en entertainment iig wel wakker ligt van user generated content (http://www.frankwatching.com/archive/2007/06/14/content-en-technologie-herdefinieren-media).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.