Digitale technologie weerhoudt jongeren van persoonlijk contact

14 juni 2007, 18:11

Digitale technologie weerhoudt jongeren van persoonlijk contactHeb ik vanmiddag net verteld dat digitale communicatiemiddelen er vooral zijn om bestaande contacten te onderhouden, lees ik net dat deze communicatiemiddelen jongeren er juist weerhouden van persoonlijk contact. Althans, dat blijkt uit onderzoek van het Britse Tuned In Research in opdracht van Channel 4 dat recentelijk is gepubliceerd in Admap (via: MKBnet). Vooral als het gaat om gevoelige onderwerpen zien jongeren sms en mms als veilige communicatiemedia. Niemand ziet of ze blozen en zo wordt het texten via mobieltjes vaak gebruikt als beschermend schild. Het digitale niveau van intimiteit met anderen blijkt tijdens persoonlijke ontmoetingen of zelfs tijdens telefoongesprekken niet haalbaar.

Jongeren gebruiken hun mobieltjes het meest voor text (73%) en voice (13%). Bijna tweederde heeft al eens games gespeeld op hun mobieltje. In 2004 was dat nog maar 11%. 65% gebruikt hun telefoon voor Bluetooth technologie, 65% luistert ermee naar muziek en 64% doet aan mms. Dat laatste deed in 2004 nog maar 6%. Van alle jongeren is 82% elke dag online (in 2004 was dat 30%) en 74% is lid van een sociale netwerksite als MySpace. Vriendschappen ontstaan vaak digitaal en worden soms ook digitaal in stand gehouden. Sommige jongeren verbreken hun relatie door simpelweg hun status van ‘attached’ te veranderen in ‘single’. Verrassend genoeg blijken niet kledingmerken, maar mediamerken het populairst onder jongeren. Nike, Adidas, Reebok en Levi’s staan geen van alle in de top 10.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    caroline777

    Eigenlijk is het toch vrij logisch dat digitale technologie jongeren ervan weerhoudt om elkaar face to face te contacten. Als je achter je computer zit te MSN’en heb je wel contact, maar dat contact is niet persoonlijk. Hetzelfde geldt voor SMS/MMS. Door de technologie hebben we denk ik wel meer contacten, maar de meeste van die contacten heb je “in real life” nog nooit ontmoet. Als ik even naar mezelf kijk. Ik mail al bijna 8 jaar in een nieuwsgroep met ca. 50 leden. Daarvan heb ik er nu inmiddels drie ontmoet, maar de meeste mensen uit die nieuwsgroep zijn wel contacten, maar die zal ik waarschijnlijk nooit echt ontmoeten. Zo stel ik me dat ook voor bij die jongeren. Ze “kennen” via internet wel heel veel mensen, maar IRL zullen ze die wellicht nooit zien.


    14 juni 2007 om 19:27
    media

    @Caroline: mijn mening is dat digitaal contact juist offline contact stimuleert en/of onderhoudt. Geen digitaal contact resulteert op een gegeven moment in definitieve breuk. Wat hierboven vooral wordt beweert is dat de aard van de boodschap bepaalt welk medium je kiest.


    14 juni 2007 om 19:33
    mroumen

    Zou het dan zo zijn dat de jeugd contact heeft met meer verschillende mensen (juist door de laagdrempeligheid en het gemak) dan sterk en vast contact met enkele?


    14 juni 2007 om 20:04
    sebedeus

    hoe hebben we het vroeger toch gered zonder mobiel 😉


    25 juni 2007 om 20:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!