Nieuwe sociale netwerken

Nieuwe sociale netwerken

Menig sociaal netwerk sneuvelt alvorens ooit het daglicht te hebben gezien. Men spreekt met spot over YASNS “yet another social networking service” Volgens Jyri Engeström maken social netwerken het verschil als de focus ligt op sociale objecten in plaats van op user-to-user verbindingen. Gebruikers connecten niet met elkaar, maar met objecten.

Wat zijn de kenmerken van deze objecten? Mijns inziens passie voor activiteiten, het tonen van talenten en het delen van fascinaties. Twitter en Jaiku. Waar ben je, wat doe je? Leuk, maar gelimiteerd als er geen doel is. Vermaak, maar weinig uitdagend als er geen spel is. De microblogging netwerken zijn effectief en handig, maar vinden we dat over een jaar nog? De strandbal blijft alleen in de lucht als er ook water is om in te spetteren of zand om in te rollen.

Ik zal een drietal startup netwerken uitlichten, elk met een andere focus, en daarbij de nadruk leggen op het sociale object als bindende factor binnen deze communities.

Mobiel Stad
Social objects: gaming! stad! en het delen daarin
Ontwikkelaars: Waag Society

Mobiele Stad geeft mensen de mogelijkheid om locaties in de stad te koppelen aan foto’s, videobeelden, geluiden en teksten. Bovendien kunnen ze daar opdrachten aan verbinden zodat er routes ontstaan die kunnen worden gespeeld door andere Amsterdammers en bezoekers. Door een select gezelschap of juist door iedereen. Dat kun je zelf bepalen. Zo wordt de stad een speelveld. Een open speelveld waar iedereen voor iedereen een route kan uitzetten.  De Mobiele Stad kan overal gespeeld worden. Overal in Nederland, overal in Europa, overal in de wereld.

De website wordt gelanceerd op PicNic‘07 en gaat per 1 september in beta versie.

WalkIt
Social objects: lopen! milieuvraagstukken! en het delen daarin
Ontwikkelaars: Jamie Wallace in samenwerking met Drawlive

WalkIt is een webbased routeplanner gericht op steden. De betaversie wordt op dit moment getest in Londen en duizenden mensen hebben zich reeds aangemeld. Walk It probeert mensen te stimuleren te voet van locatie naar locatie te gaan, ten gunste van milieu en gezondheid. Maar ook omdat lopen gewoon leuk is.

Scratch
Social object: designen! en het delen daarin
Ontwikkelaars: MIT Media Lab in samenwerking met Lifelong Kindergarten group

Scratch is een nieuwe programmeertaal wat het makkelijk maakt om je eigen interactieve verhalen, animaties, games, muziek en kunstwerken te maken. Via een YouTube setting kun je je creaties delen met andere scratchers.


Zullen zij verschil gaan maken?


Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Leuk stuk. Ik denk alleen dat het sociale object van Mobiel Stad niet gaming is maar stad. Het is allemaal gaming: "Social Play"

    geplaatst op
  • Zie ook de nieuwe vrouwencommunity Zo Dochter van Colgate–Palmolive, die vandaag officieel is gelanceerd. Inmiddels ruim 6.000 leden, die zich in de testfase hebben ingeschreven.

    geplaatst op
  • Nog 1 voor je rijtje:

    Vicuso.com (viral, curious, social)
    Sociaal object: emoties. Feel the internet!
    Ontwikkelaars: ZOOOF.COM
    Launch: 1 September 2007

    Ik zal Nasns.com wel vastleggen!

    geplaatst op
  • Op Toovs.comis het bindende aspect de sociale content. LocationTime gebonden content die niet vervliegt. Een nuttig archief met daaraan een social network.

    geplaatst op
  • Op Killerstartups.com (op het moment van schrijven alleen down volgens mij) worden elke dag weer allemaal nieuwe startups besproken met ook veel nieuwe social sites erbij.

    De site geeft een omschrijving van de startup, een omschrijving door de mensen achter de startup zelf (in there own words). Verder gaan ze in op waarom de startup een killer zou kunnen zijn en stellen kritische punten aan de kaak. Aanrader!

    geplaatst op
  • @Raimo
    hij staat erbij ;-)

    @Paul
    Slim bedacht qua doelgroep

    @Jean-Paul
    site nog niet in beta? het maakt me curious ;-)

    @Lex
    Intend To Do is een mooie afsplitsing van Done Sofar, ik neem aan dat daar een kalender aan verbonden is? Het is iets wat ik bijvoorbeeld bij Twitter mis, managen van en uitnodigen voor samenkomsten. Succes

    @Frankvdk
    Killerstartups.com kende ik nog niet, goede tip, ook voor mijn eigen startup, bookmarked.

    geplaatst op
  • Wat vind je er zelf van Paul? Ik vind het een fraaie site maar het communitygevoel druipt er nog niet echt vanaf... 37 forumposts op 6000 leden in ruim een maand.

    geplaatst op
  • @Annet: Interessante post; zal Lode ook zeker nog wel op reageren verwacht ik ;-)

    @Kasper: dat was ook de kritiek die ik vanmorgen via Twitter gaf op ZoDochter. Idee is goed, maar de uitvoering is matig. Wel aandacht voor nerd-knopjes naar NuJij, eKudos en andere digg-klonen maar niet de specifieke community-elementen naar voren gehaald. Wel mogelijkheid om te zoeken in tags (wie zal dat begrijpen?) maar geen feeds die zijn aangeboden aan diverse (nieuws)portals. Kortom, rammelt nog eea aan.

    geplaatst op
  • @Annet: Een kalender neigt naar niet-tijdloze content. Een Toov Toov beoogd een tijdloos 'iets wat je kan doen' te zijn. Noem het een wiki-ding om te kunnen doen op een specifieke plek.
    In je verhaal schrijf je terecht dat social networks meest gedreven worden passie, fascinaties en tonen waar mensen trots op zijn. Maar jammer genoeg resulteren al de activiteiten op deze networks en communities (in mindere mate) niet in producten. Zo kan ik me voorstellen dat een resume van een dagje Hyves heel interessant kan zijn. Toovs probeert hier een insteek te maken. Een tijdloze online VVV met 'Great things to do'.

    geplaatst op
  • @Kasper Katje: de site is vandaag uit testfase.. we hebben een maand pre-launch gedraaid. Zie ook diverse reacties op moeders.blogo.nl: het concept raakt de gevoelige snaar en onderbuik van de doelgroep, en vanuit onze afdeling strategie en creatie komt dit dus goed. Geen community is in 1 dag of 1 maand een bron van interactie..dat moet groeien.. dus dat komt!

    @Marco: Wat betreft de nerd-knopjes. De IE bookmark, Hyves tips & Google bookmarks spreken voor zich. Deze kent iedereen. De overige knopjes o.a. MSN Reporter, eKudos en del.icio.us zijn ook te vinden op Moeders.blogo.nl.

    Vrouwen hebben de afgelopen vijf jaar een inhaalslag gemaakt en hun plek geclaimd naast de voorheen grote groep mannelijke internetgebruikers. Beide gebruikersgroepen zijn nu ongeveer even groot; de toekomst voorspelt een meerderheid van vrouwelijke gebruikers. Dus ik denk dat je de vrouwelijke gebruikers qua internetkennis niet moet onderschatten. Het vertrouwd maken van de doelgroep met social bookmarks, kan verder bijdragen aan het bekendmaken van de community. Zie voor meer cijfers en trends de laatste LaComunidad nieuwsbrief over Vrouwen en interactie.

    Beiden dank voor jullie feedback, we de zullen reacties meenemen in het verder verbeteren van ZoDochter.nl. Nogmaals een community moet groeien, en specifieke community-elementen zijn altijd voor verbetering vatbaar.

    geplaatst op
  • @Paul: ga ook eens praten met bestaande (vrouwen)communities!

    geplaatst op
  • @Paul
    Ik zal je food for thought meegeven in de vorm van Feed me Bubbe Deze joodse Blip.tv celebrity is nauwelijks bekend in Nederland, maar heeft in het buitenland inmiddels een miljoenen publiek weten te betoveren met haar koosjere recepten. Herinner je nog Klazien uit Zalk? Dat heeft Zo Dochter nodig, niet een zoveelste Libelle in digitale verpakking. Meer dan dat. Een podium voor alle vrouwen die hun dochter iets willen meegeven voor de toekomst. En andersom.

    geplaatst op
  • Paul, zou je willen toelichten waarom de keuze is gemaakt een eigen / nieuwe community te starten ipv bijv. het sponsoren en/of uitbouwen van nieuwe propsities in een bestaande?

    geplaatst op
  • Sorry hoor Paul maar ik noem inzendingen voor een wedstrijd rond het thema moederdag geen 'diverse reacties' (ik lees nergens wat iemand van ZD vindt bijv.) en ik legde alleen de link tussen 6000 leden, 'community' en het erg lage aantal reacties op het forum.

    Dat de vrouw een zeer interessante doelgroep is onderschrijf ik uiteraard, we runnen zelf al 4 jaar een site speciaal voor vrouwen, en ben benieuwd hoe ZoDochter zich verder ontwikkelt.

    geplaatst op
  • Nog eentje voor het rijtje, Discogirls. Deze site is redelijk gesloten om de doelgroep te beschermen via een Exclusive constructie. Zijn wel zeer interactief in deze branche.

    geplaatst op
  • @ Sarko: Als een site al niet eens te bekijken is, hoe kun je dan de waarde van die site bepalen?

    geplaatst op
  • @Annet

    Hopelijk 1 augustus in de beta. Beta testers kunnen zich al inschrijven op http://www.vicuso.com !

    geplaatst op
  • In de hoop een volledig andere groep en relatie te targetten (namelijk 30+ en met als doel "relatie onderhouden" in plaats van expressie en nieuwe relaties opdoen): [http://www.familiepagina.nl]Familiepagina[/url]

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.