Nieuwe sociale netwerken

11 juni 2007, 10:36

Menig sociaal netwerk sneuvelt alvorens ooit het daglicht te hebben gezien. Men spreekt met spot over YASNS “yet another social networking service” Volgens Jyri Engeström maken social netwerken het verschil als de focus ligt op sociale objecten in plaats van op user-to-user verbindingen. Gebruikers connecten niet met elkaar, maar met objecten.

Wat zijn de kenmerken van deze objecten? Mijns inziens passie voor activiteiten, het tonen van talenten en het delen van fascinaties. Twitter en Jaiku. Waar ben je, wat doe je? Leuk, maar gelimiteerd als er geen doel is. Vermaak, maar weinig uitdagend als er geen spel is. De microblogging netwerken zijn effectief en handig, maar vinden we dat over een jaar nog? De strandbal blijft alleen in de lucht als er ook water is om in te spetteren of zand om in te rollen.

Ik zal een drietal startup netwerken uitlichten, elk met een andere focus, en daarbij de nadruk leggen op het sociale object als bindende factor binnen deze communities.

Mobiel Stad

Social objects: gaming! stad! en het delen daarin

Ontwikkelaars: Waag Society

Mobiele Stad geeft mensen de mogelijkheid om locaties in de stad te koppelen aan foto’s, videobeelden, geluiden en teksten. Bovendien kunnen ze daar opdrachten aan verbinden zodat er routes ontstaan die kunnen worden gespeeld door andere Amsterdammers en bezoekers. Door een select gezelschap of juist door iedereen. Dat kun je zelf bepalen. Zo wordt de stad een speelveld. Een open speelveld waar iedereen voor iedereen een route kan uitzetten. De Mobiele Stad kan overal gespeeld worden. Overal in Nederland, overal in Europa, overal in de wereld.

De website wordt gelanceerd op PicNic‘07 en gaat per 1 september in beta versie.

WalkIt

Social objects: lopen! milieuvraagstukken! en het delen daarin

Ontwikkelaars: Jamie Wallace in samenwerking met Drawlive

WalkIt is een webbased routeplanner gericht op steden. De betaversie wordt op dit moment getest in Londen en duizenden mensen hebben zich reeds aangemeld. Walk It probeert mensen te stimuleren te voet van locatie naar locatie te gaan, ten gunste van milieu en gezondheid. Maar ook omdat lopen gewoon leuk is.

Scratch

Social object: designen! en het delen daarin

Ontwikkelaars: MIT Media Lab in samenwerking met Lifelong Kindergarten group

Scratch is een nieuwe programmeertaal wat het makkelijk maakt om je eigen interactieve verhalen, animaties, games, muziek en kunstwerken te maken. Via een YouTube setting kun je je creaties delen met andere scratchers.

Zullen zij verschil gaan maken?

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

12 Reacties

    Raimo

    Leuk stuk. Ik denk alleen dat het sociale object van Mobiel Stad niet gaming is maar stad. Het is allemaal gaming: “Social Play”


    11 juni 2007 om 11:11
    Jean-Paul

    Nog 1 voor je rijtje:

    Vicuso.com (viral, curious, social)

    Sociaal object: emoties. Feel the internet!

    Ontwikkelaars: ZOOOF.COM

    Launch: 1 September 2007

    Ik zal Nasns.com wel vastleggen!


    11 juni 2007 om 11:30
    Annet

    @Raimo

    hij staat erbij 😉

    @Paul

    Slim bedacht qua doelgroep

    @Jean-Paul

    site nog niet in beta? het maakt me curious 😉

    @Lex

    Intend To Do is een mooie afsplitsing van Done Sofar, ik neem aan dat daar een kalender aan verbonden is? Het is iets wat ik bijvoorbeeld bij Twitter mis, managen van en uitnodigen voor samenkomsten. Succes

    @Frankvdk

    Killerstartups.com kende ik nog niet, goede tip, ook voor mijn eigen startup, bookmarked.


    11 juni 2007 om 12:40
    Kasper Katje

    Wat vind je er zelf van Paul? Ik vind het een fraaie site maar het communitygevoel druipt er nog niet echt vanaf… 37 forumposts op 6000 leden in ruim een maand.


    11 juni 2007 om 13:13
    media

    @Annet: Interessante post; zal Lode ook zeker nog wel op reageren verwacht ik 😉

    @Kasper: dat was ook de kritiek die ik vanmorgen via Twitter gaf op ZoDochter. Idee is goed, maar de uitvoering is matig. Wel aandacht voor nerd-knopjes naar NuJij, eKudos en andere digg-klonen maar niet de specifieke community-elementen naar voren gehaald. Wel mogelijkheid om te zoeken in tags (wie zal dat begrijpen?) maar geen feeds die zijn aangeboden aan diverse (nieuws)portals. Kortom, rammelt nog eea aan.


    11 juni 2007 om 14:46
    media

    @Paul: ga ook eens praten met bestaande (vrouwen)communities!


    11 juni 2007 om 17:33
    SanneW

    Paul, zou je willen toelichten waarom de keuze is gemaakt een eigen / nieuwe community te starten ipv bijv. het sponsoren en/of uitbouwen van nieuwe propsities in een bestaande?


    11 juni 2007 om 18:05
    Kasper Katje

    Sorry hoor Paul maar ik noem inzendingen voor een wedstrijd rond het thema moederdag geen ‘diverse reacties’ (ik lees nergens wat iemand van ZD vindt bijv.) en ik legde alleen de link tussen 6000 leden, ‘community’ en het erg lage aantal reacties op het forum.

    Dat de vrouw een zeer interessante doelgroep is onderschrijf ik uiteraard, we runnen zelf al 4 jaar een site speciaal voor vrouwen, en ben benieuwd hoe ZoDochter zich verder ontwikkelt.


    11 juni 2007 om 18:41
    sarko

    Nog eentje voor het rijtje, Discogirls. Deze site is redelijk gesloten om de doelgroep te beschermen via een Exclusive constructie. Zijn wel zeer interactief in deze branche.


    12 juni 2007 om 08:09
    Karian

    @ Sarko: Als een site al niet eens te bekijken is, hoe kun je dan de waarde van die site bepalen?


    12 juni 2007 om 11:13
    Jean-Paul

    @Annet

    Hopelijk 1 augustus in de beta. Beta testers kunnen zich al inschrijven op http://www.vicuso.com !


    28 juni 2007 om 05:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief