ReclameReview: Blaues Kreuz

ReclameReview: Blaues Kreuz

Een nieuwe blogger, een nieuwe rubriek op Marketingfacts. Ik ben David Brinks, freelance (seo-)copywriter. Op mijn eigen blog ga ik niet echt de diepte in, maar dat wil ik hier wel doen. Eens per week bespreek ik hier een communicatieconcept aan de hand van een aantal goede en minder goede elementen. Zo’n review kan nooit alomvattend zijn, dus laat vooral jullie mening horen. Wijs me er gerust op als ik volgens jou ongelijk heb. Vertel hoe jij het had aangepakt.

De eerste campagne die ik hier bespreek is die van Blaues Kreuz.

Blaues Kreuz

Bureau: Scholz & Friends Hamburg
Creatie: Björn Schmitz, Daniel Völzow, Michael Tönnis
Account: Sven Randewig
Art Buying: Angela Barilaro
Fotograaf: Sebastian Vollmert

Eerste reactie: super! Optimaal gebruik gemaakt van de noodrem die boven de posterplaats hangt. Mooi uitgebeeld hoe verslaafden symbolisch aan de noodrem kunnen trekken door zich te laten helpen door Blaues Kreuz. De fotografie is top. Het idee klopt aan alle kanten. Er wordt absoluut over gepraat. Het reclamebureau heeft hier niet voor niets prijzen mee gewonnen.

Maar dan de andere kant: heeft de campagne ook het gewenste effect? Zouden verslaafden zich door deze supercreatieve posters laten overhalen om iets aan hun problemen te doen? Ik denk dat daar wel iets meer voor nodig is. Of zou het eerder een bewustwordingscampagne zijn voor de mensen uit de sociale omgeving van verslaafden? Wat denken jullie?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Hey, David..leuk om je hier ook te zien als blogger! :)

    De campagne: leuk bedacht, gave uitvoering, maar zou vooral door de aandacht die erdoor is ontstaan misschien wat effect op de verslaafden (of hun omgeving) kunnen krijgen denk ik.

    geplaatst op
  • Inderdaad mooi uitgevoerde campagne. Maar waaruit bestaat de sociale omgeving van verslaafden? Verslaafden? Denk dat de campagne voornamelijk gericht is op de publieke bewustwording.

    geplaatst op
  • Ik vind dat er behoorlijk wat mist...

    Ik zie nu een man die iets onbereikbaars probeert te pakken. De handrem zit buiten zijn kader, en hij kijkt er ook bij alsof hij zich reeds realiseert dat hij dat ding nooit te pakken krijgt.

    Verder zie ik een man die aan de handrem van de tram probeert te trekken. Waarom zou die man mijn tram tot stilstand willen brengen? Is er iets mis met de tram? Zit er iemand tussen de deur? Is die man ziekelijk verslaafd aan het stopzetten van trams?

    Tot slot zie ik geen verslaafde, maar een mooi gefotografeerde man in een studio. Een beetje een vrije vogel, een creatief type, een man die nog niet is vastgeroest in een 'huisje, boompje, beestje' verhaal.

    Al met al: leuk ideetje, hoor. Maar ik zou 'm absoluut afkeuren.

    geplaatst op
  • En nog wat: waarom moet zo'n verslaafde zélf aan die rem trekken? Zitten die mensen van dat Blaues Kreuz alleen maar op hun luie reet achter een bureautje te wachten tot er iemand uit hun doelgroep binnen kantooruren om hulp komt vragen? Dan zou ik m'n geld liever naar een proactieve club overmaken...

    geplaatst op
  • @Carl: LOL. En nu snel je kopje koffie drinken!

    geplaatst op
  • @Carl: zo zou je inderdaad de campagne ook kunnen uitleggen en misschien is dat ook het probleem: in reclameland oogst je lof, maar in de 'echte wereld' onbegrip.

    geplaatst op
  • @Carl: misschien is wat jij zegt wel de bedoeling? de handrem is buiten bereik van de verslaafde zelf, en hij heeft daarom hulp nodig van buitenaf. De tram is dan vast de metafoor voor de uiteindelijk doodlopende (?) route.... Maar goed het is nog vroeg, eerst een kop koffie.

    geplaatst op
  • David, we moeten niet vergeten dat reclame voor de 'echte wereld' bedoeld is ;-)

    geplaatst op
  • Grappig dat hier in de comments meteen de clich?beelden over verslaafden rondgaan. De paranoide, verlopen en smerige verslaafde is maar een heel klein deel van de doelgroep. Het merendeel is een niet als zodanig zichtbare groep, vaak gewoon met een baan, vrienden enz.
    Wat dat betreft is de visual gewoon goed. Een verslaafde wil zich niet spiegelen met het clich?beeld van een junk.

    geplaatst op
  • @Kasper: dat bedoel ik ook. ;-)

    geplaatst op
  • Hmmm, die "Maar aan de andere kant" is best vreemd als vlak daarboven staat "Het idee klopt aan alle kanten"...

    Volgens mij zijn de reacties hier een beetje zuur. Ik heb zelf het idee dat vrijwel iedereen direct de noodrem met Blaues Kreuz zal associeren (en vrijwel niemand zal als eerste denken aan passieve/reactieve ambtenaren achter hun bureautjes, gok ik). Het enige wat ik niet zie is de link met verslaving (kan ook iemand zijn met stress), maar wellicht dat Blaues Kreuz in Duitsland daar al door iedereen mee verbonden wordt.

    geplaatst op
  • Welkom David! Je bent een leuke toevoeging aan MF!, dat weet ik zeker.

    Van mij had de verslaafde zelf wel wat meer verwaarloosd mogen uitzien, ik vraag me af in hoe verre de meeste verslaafden zich hier in kunnen verplaatsen, de man blijft een model.

    geplaatst op
  • Hey David, leuk om hier ook wat van je te zien. Ben benieuwd wat 'de diepte in' de komende tijd gaat opleveren.
    Deze foto had ik al voorbij zien komen op je eigen weblog en het eerste wat ik me afvroeg, is of het vervoersbedrijf hier wel blij mee gaat zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat er reizigers zijn die de persoon op de foto een handje willen helpen door v??r hem aan de noodrem te trekken. Toch niet het effect dat je wilt cre?ren lijkt me ;-)

    Op de uiting zijn vanwege zijn eenvoud meerdere interpretaties toepasbaar. Men wil vooral aandacht trekken voor een probleem, naamsbekendheid genereren en reizigers (mensen die verslaafden kennen of verslaafden die al dan niet met vervoersbewijs gebruik maken van het openbaar vervoer) op de hoogte stellen van het telefoonnummer waarlangs hulpverlening bereikt kan worden.
    In het openbaar vervoer tref je veel reclameposters aan. Ik denk dat dit er zo eentje is die er uit springt tussen de grijze massa. Vanuit dit perspectief lijkt me dat men geslaagd is.

    Overigens hoeft de man op de foto niet per se zelf de verslaafde te zijn.

    geplaatst op
  • Wat mij vooral opvalt is dat de website helemaal niets met de uiting doet. Of zijn we niet meer met digitale marketing bezig?

    geplaatst op
  • Op de eerste plaats een leuk initiatief om wekelijks een concept onder de loep te nemen! Mijn mening over de campagne? Leuke creatieve uitwerking, die opvalt. En dat is een compliment waard, gezien de stortvloed aan reclameprikkels die een ieder dagelijks over zich heen krijgt.

    De uiting staat inderdaad in schril contrast met de website... Een gemiste kans om het 'Blauwe kruisje' een wat menselijker. gezicht te geven. En natuurlijk hoeft er geen cliche (lees: verwilderde en verwaarloosde) junk model te slaan. Er zijn minstens zoveel 'normale mensen' die met verslavingsproblematiek te kampen hebben.

    geplaatst op
  • @Carl: binnen de verslaving werkt pro-actief zijn niet erg. Bekendheid gaat het om en uiteindelijk is het de verslaafde die zelf aan de rem moet trekken. Anders heeft het weinig zin te helpen.

    @Maurice: waarom moet de verslaafde er meer verwaarloosd uitzien? Ik denk dat de gemiddelde verslaafde (de doelgroep) er minder 'verwaasloosd' uitziet, dus meet meer verwaarlozing spreek je alleen maar een kleinere doelgroep aan.

    geplaatst op
  • Je kan het nog explicieter stellen: Als je gebruikt maakt van het clichébeeld van een verslaafde zal dat het grootste deel van de doelgroep afstoten.

    geplaatst op
  • Als ze nou op een of andere manier die hand 3d hadden gemaakt dan had het meer indruk gemaakt...

    geplaatst op
  • Hey David, komen we elkaar toch weer bloggend op één blog tegen, leuk! Dat wordt kleurrijk, jouw komst op Marketing Facts. Succes!

    geplaatst op
  • Grappig dat de meeste reageerders ervan uitgaan dat deze campagne aan verslaafden is gericht; ik ging er nogal automatisch van uit dat ie bedoeld zou zijn voor 't werven van fondsen.

    Na het lezen van de casus weet ik inmiddels beter: The campaign is mainly directed at alcohol addicts and their relatives. It is to make clear that help can be obtained to get rid of the addiction.

    Maar, om op David's uitnodiging "Vertel hoe jij het had aangepakt." in te gaan:

    Ik zou in samenwerking met de politie alcoholcontrole-'vangfuiken' organiseren, midden in de week en 's ochtends vroeg, bij de ingangen van bedrijfsverzamelparken. En die politieagenten daar vervolgens foldertjes laten uitdelen, in de vorm van blaastest-zakjes.

    Gevolg: de hele werkvloer praat er een dag over (en waarschijnlijk 's avonds ook nog een keertje), en degenen die inderdaad verslaafd zijn schamen zich een ongeluk en bellen meteen dat blauwe kruis nummer.

    geplaatst op
  • of zetten 's avonds een extra flesje sterk weg ;) Verslaafden zijn natuurlijk verdomd goed in het verbergen van hun gewoontes, zeker als ze daarbij nog een 'normaal' bestaan kunnen leiden. Volgens mij heeft hulp en opvang ook pas zin als de verslaafde hier zelf ook van overtuigd is en er zijn maar weinig anderen die dat kunnen doen dan familieleden denk ik.

    geplaatst op
  • @Carl: dat van die fangfuik klinkt goed, vooral het talk-of-the-day effect. Het onderwerp wordt bespreekbaar, maatschappelijke normen en waarden m.b.t. verslaving en (alcohol)misbruik treden op de voorgrond. Alleen denk ik dat het niet handig is als verslaafden zich gaan schamen. Acceptatie is de eerste stap op weg naar genezing :-)

    geplaatst op
  • David, welkom op marketingfacts en prachtige eerste binnenkomer!

    geplaatst op
  • David, leuk dat je hier nu ook blogt. En direct een goede binnenkomer met goede discussie :)
    Veel plezier.

    geplaatst op
  • Prachtige fotografie, maar hoeveel verslaafden reizen met deze tram/trein/metro mee?

    geplaatst op
  • David, gefeliciteerd met nog meer daginvulling! Moge vrouw en kind je nog af en toe zien! ;)

    Over de campagne en de comments; ik krijg er dorst van.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.