User Generated Crap

User Generated Crap
, Carl Mangold

Met ‘user generated content’ als nieuwste heilige graai, ploppen de video contests als paddestoelen de grond uit. En hoewel die contests voor bijvoorbeeld Doritos en Dove best aardig hebben uitgepakt, leveren de meeste slechts pure bagger op. User Generated Crap, met een flink prijskaartje. Waar gaat ‘t mis?


Er zit een groot verschil tussen ‘je klanten bij je marketing betrekken’ en het ‘even een wedstrijdje uitschrijven’. Bij het eerste ga je echt samenwerken met je consument, bij het tweede wijs je met een natte vinger een ‘winnaar’ aan. De eerste optie kost openheid, inzet en betrokkenheid, de tweede alleen maar geld. Bij het eerste is er sprake van synergie,  het tweede lijkt meer op regelrechte uitbuiting.

Brandgagement is een mindset; een innerlijke drang om - met inzet van alle mogelijke middelen - de klant te betrekken in je innovatie, merkbouw en/of marketing. Het is ‘t verliefd zijn op je klant; het continu samen willen zijn, om allerlei leuke dingen te gaan doen. Brandgagement is passie.

Een marketingcampagne met user generated content mislukt net zo makkelijk als een marketingcampagne met brand generated content. De focus moet komen te liggen op Cooperative Created Content. Op samenwerking, respect en betrokkenheid.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Helemaal mee eens. Maar als we dan praten over verliefd zijn op de klant, moet het wel net als in iedere andere goede relatie wel tweerichtingverkeer zijn. Klantgericht werken is geen 'strategie van de marketingafdeling', maar een instelling die verweven zou moeten zijn in iedere vezel van je organisatie. Alleen dan werkt het en alleen dan creeer je Lovemarks of een Tattoo Brand (zie evt. kort artikel over Lovemarks in presentatie van Tom Peters).

    geplaatst op
  • Carl, ik denk dat er iets meer nodig is dan samenwerking, respect en betrokkenheid. Wat denk je van FUN, magie, erkenning, reward?

    Collaboration en mass participation waren de keywords van Charles Leadbeater gisteren, tijdens Cultuur 2.0. Interessante lezing, jammer van de voorbeelden, die ontbraken. Hij noemde wel het succes van de alternate reality game I love bees wat destijds 60.000 spelers heeft gemotiveerd een scenario compleet te krijgen in het zoeken naar de PUZZLE, wat mijns inziens een belangrijke factor kan zijn voor het succes van UGC en het creatieve proces. Geef participanten clues, geef ze een kader, een teaser. Geef ze een game.

    Waar was jij trouwens? Ik zag je op de lijst staan ;-)

    geplaatst op
  • Je hebt natuurlijk gelijk over de aanpak, echter, ben ik soms de enige die bovenstaand filmpje toch enigszins grappig vind? :)

    Lang niet leuk genoeg om door te sturen, maar wel leuk.

    geplaatst op
  • @Annet: Daar heb je 1000% gelijk mee; fun en magie horen ook absoluut bovenaan de 'must have'-lijstjes te staan.

    Ik was gisteren inderdaad niet in Felix Meritis, maar vandaag wel. Jij ook? ;-)

    geplaatst op
  • Nee ik mis het jammer genoeg, de scenario labs. Vooral Dick Rijken van de VPRO heeft een mooie kijk op participatie, Experiment! was zijn motto, niet teveel lullen, maar met deze rijkdom aan tools, experimenteren! Hij is er vandaag bij. Sander Dullaert was ook zo'n gepassioneerd mens, mooie presentatie en personal touch. Mijn complimenten.

    geplaatst op
  • @Carl:
    In 3 alineas (de laatste drie) leg je precies de essentie uit. Markets are Conversations, stelde Weinberger c.s. al een tijdje geleden in hun Cluetrain Manifesto. En nu, in al het gekrakeel rond Web 2.0, Marketing 2.0 en wat niet meer, zijn er nog maar verdraaid weinig mensen die de crux echt vatten. Het kernprobleem is volgens mij dat waarlijk gemeende 'many-to-one' communicatie verdraaid lastig te organiseren is voor bedrijven die zichzelf nog steeds volgens oude organisatiemodellen vormgeven. Het is mijn inziens eerst een mentaliteitskwestie, dan een bedrijfskundig issue en pas dan een communicatie vraagstuk. We hebben dus nog wel even te gaan denk ik. Ondertussen keert de wal het schip misschien ;-)

    geplaatst op
  • Het houden van wedstrijden online wordt sterk bemoeilijkt door allerlei forums waarop mensen jammer genoeg alle lopende wedstrijden + de antwoorden aan elkaar posten. De doelstelling van een wedstrijd is dat mensen op zoek gaan binnen je website naar het juiste antwoord, maar ik heb inmiddels geleerd dat de deelnemers in veel gevallen echte wedstrijdjagers zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.