User Generated Crap

30 mei 2007, 19:32

Met ‘user generated content’ als nieuwste heilige graai, ploppen de video contests als paddestoelen de grond uit. En hoewel die contests voor bijvoorbeeld Doritos en Dove best aardig hebben uitgepakt, leveren de meeste slechts pure bagger op. User Generated Crap, met een flink prijskaartje. Waar gaat ‘t mis?

Er zit een groot verschil tussen ‘je klanten bij je marketing betrekken’ en het ‘even een wedstrijdje uitschrijven’. Bij het eerste ga je echt samenwerken met je consument, bij het tweede wijs je met een natte vinger een ‘winnaar’ aan. De eerste optie kost openheid, inzet en betrokkenheid, de tweede alleen maar geld. Bij het eerste is er sprake van synergie, het tweede lijkt meer op regelrechte uitbuiting.

Brandgagement is een mindset; een innerlijke drang om – met inzet van alle mogelijke middelen – de klant te betrekken in je innovatie, merkbouw en/of marketing. Het is ‘t verliefd zijn op je klant; het continu samen willen zijn, om allerlei leuke dingen te gaan doen. Brandgagement is passie.

Een marketingcampagne met user generated content mislukt net zo makkelijk als een marketingcampagne met brand generated content. De focus moet komen te liggen op Cooperative Created Content. Op samenwerking, respect en betrokkenheid.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    brandnewmedia

    Je hebt natuurlijk gelijk over de aanpak, echter, ben ik soms de enige die bovenstaand filmpje toch enigszins grappig vind? 🙂

    Lang niet leuk genoeg om door te sturen, maar wel leuk.


    31 mei 2007 om 05:48
    mangold

    @Annet: Daar heb je 1000% gelijk mee; fun en magie horen ook absoluut bovenaan de ‘must have’-lijstjes te staan.

    Ik was gisteren inderdaad niet in Felix Meritis, maar vandaag wel. Jij ook? 😉


    31 mei 2007 om 06:04
    Annet

    Nee ik mis het jammer genoeg, de scenario labs. Vooral Dick Rijken van de VPRO heeft een mooie kijk op participatie, Experiment! was zijn motto, niet teveel lullen, maar met deze rijkdom aan tools, experimenteren! Hij is er vandaag bij. Sander Dullaert was ook zo’n gepassioneerd mens, mooie presentatie en personal touch. Mijn complimenten.


    31 mei 2007 om 06:23
    W. Andrea

    @Carl:

    In 3 alineas (de laatste drie) leg je precies de essentie uit. Markets are Conversations, stelde Weinberger c.s. al een tijdje geleden in hun Cluetrain Manifesto. En nu, in al het gekrakeel rond Web 2.0, Marketing 2.0 en wat niet meer, zijn er nog maar verdraaid weinig mensen die de crux echt vatten. Het kernprobleem is volgens mij dat waarlijk gemeende ‘many-to-one’ communicatie verdraaid lastig te organiseren is voor bedrijven die zichzelf nog steeds volgens oude organisatiemodellen vormgeven. Het is mijn inziens eerst een mentaliteitskwestie, dan een bedrijfskundig issue en pas dan een communicatie vraagstuk. We hebben dus nog wel even te gaan denk ik. Ondertussen keert de wal het schip misschien 😉


    31 mei 2007 om 07:51
    Johan

    Het houden van wedstrijden online wordt sterk bemoeilijkt door allerlei forums waarop mensen jammer genoeg alle lopende wedstrijden + de antwoorden aan elkaar posten. De doelstelling van een wedstrijd is dat mensen op zoek gaan binnen je website naar het juiste antwoord, maar ik heb inmiddels geleerd dat de deelnemers in veel gevallen echte wedstrijdjagers zijn.


    16 maart 2008 om 17:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!