• Mobile
    wordt gesponsord door

De doorbraak van mobiele content nabij?

De doorbraak van mobiele content nabij?

De doorbraak van mobiele content nabij?Gisteren vond het ‘Mobiele Content’-congres plaats waar gesproken werd over de vraag ‘óf, en zo ja wanneer’ de grote doorbraak van de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ kan worden verwacht.

Volgens de meeste sprekers zou toegang tot mobiel internet de komende tijd hiervoor weleens één van de belangrijkste aanjagers kunnen worden. Vandaag de dag weet echter maar zo’n 25% van de mobiele gebruikers dat zijn of haar mobiele telefoontoestel is uitgerust met de mogelijkheid om erop te internetten, via wap dan wel windows mobile. Dit is dan ook meteen voor een groot deel de reden waarom sinds 2003 de penetratie van mobiele internetters steevast niet boven de 7% uit weet te komen.

Uit consumentenonderzoek (Forrester) blijkt dat met name ‘de prijs’ (52%), ‘het gebrek aan behoefte’ (39%) en ‘het niet begrijpen hoe het werkt’ (12%), de drie belangrijkste oorzaken zijn van het feit dat de gemiddelde consument het vooralsnog veelal houdt bij een simpel toestel zonder ‘fratsen’.

Volgens Jan Zwang (GfK Benelux Marketing Services) is het meest verkochte telefoontoestel van de afgelopen week dan ook de fancy (not!) Nokia 1600. Niet echt het toonbeeld van mobiele communicatie anno 2007. Om zelf enigszins het tij te keren hebben de mobiele operators onlangs gezamenlijk (eindelijk) besloten om het mobiel internetten binnen alleen een ‘walled garden’ definitief af te schaffen. Als het goed is, biedt binnenkort iedere provider haar klanten vrije toegang tot het mobiele internet middels een maandelijkse flat-fee-abonnement. 

Volgens Jan van Rossum (KPN) is het ‘open garden’ principe een eerste stap om de consument te overtuigen dat het mobiele kanaal wel in een (impulse)behoefte kan voorzien en daarmee een relevant medium kan zijn. Aangezien momenteel slechts 13% van grote Nederlandse internetsites naast de gebruikelijke ook een mobiele website aanbieden, zal de consument volgens hem echter nog wel even terughoudend zijn alvorens deze de persoonlijke relevantie ervan gaat inzien.

Ralph Cohen (IceMobile) ziet als contentleverancier de toekomst van ‘mobile entertainment’ met vertrouwen tegemoet. Zeker gezien er vorig jaar wereldwijd zo’n 957 miljoen mobiele telefoons zijn verkocht, en de Amerikaanse en Aziatische markten zich op het gebied van mobiele content in rap tempo ontwikkelen. Volgens Cohen sluit een concept als ‘CartoonMe’ aan bij de huidige behoefte van de consument, aangezien we nu het tijdperk van alleen maar sms-jes en de ringtones aan het verlaten zijn. Alexander Reitsma (Jamba!, tegenwoordig onderdeel van News Corp en bekend van het ‘Crazy Frog’-concept) en Bouk Hoytink (Sportsplaza) zijn het in die zin met Cohen eens. De geijkte applicaties, waaronder ringtones en portals hebben hun beste tijd gehad.

Jamba! werkt momenteel dan ook aan een ‘wholesale platform’, waarbij wordt ingezet op muziek (Jamba! Music), video, user-generated-content en communities. Wat mij betreft op zich een goed streven, maar bedenkelijk gezien de vooralsnog lage penetratie van mobiele telefoons die dit soort diensten ondersteunen. Volgens Jan Zwang (GfK) zou zo’n 80% van de gebruikers echter direct kunnen worden geconnect als de telco’s zo’n kleine 150 telefoonmodellen (lees: instellingen) zouden willen aanpassen. Een ogenschijnlijk simpele oplossing die toch niet zo eenvoudig ligt, gezien de huidige gefragmenteerde marktsituatie. Sportsplaza gooit het over een geheel andere boeg door zich te focussen op de inkoop van mobiele content rechten. Hierdoor verwacht het bedrijf te kunnen overleven in de ‘open mobiele’ markt en indien nodig de concurrentie een stap voor te zijn. Een pittige investering als je het mij vraagt die pas op lange termijn mogelijke revenues zullen opleveren.

Volgens Paul Bracker (OMI) is het een ‘bloody shame’ dat de telco’s de zo gefragmenteerde markt niet openbreken. Wat hem betreft zal de innovatie (zoals ook bij internet) dan ook niet van de huidige marktpartijen komen, maar eerder van starters die gedreven worden door hun eigen behoefte. Hij is ervan overtuigd dat zij vanuit de garagebox de ‘killer-app’ zullen ontwikkelen die het vliegwiel zal worden voor de mobiele content markt van morgen.

De doorbraak van de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ is de komende jaren afhankelijk van veel factoren, waardoor deze markt maar langzaamaan de gewenste vorm zal krijgen. Behalve dat bestaande businessmodellen zullen moeten worden herzien, zal met name de consument moeten worden overtuigd van de relevantie van dit mediakanaal. Hetgeen vooral betekent dat alle betrokkenen zich goed moeten realiseren dat de mobiele telefoon een apart mediakanaal is, waarbij de aangeboden content door haar gebruiker veelal wordt gebruikt als een ‘snackmoment’. Pas als de persoonlijke relevantie van de mobiel door de gebruikers kan worden gepercipieerd, zal de huidige generatie smartfoons weleens ‘the swiss knife of the 21st century’ kunnen worden.


Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Ik heb gisteren nog maar eens aan alle aanwezige telco's laten weten dat ze aanstaande 4 juni moeten langskomen op de eerste MobileMonday-bijeenkomst.

    Alhoewel ik overigens best geloof dat de aangeboden ringtones hun beste tijd hebben gehad. Denk ik dat het Wuzz-concept wat uitgaat van het zelf componeren van je ringtone en er geld aan te verdienen wel goed past in het tijdperk van co-creatie.

    geplaatst op
  • @Ronald:
    Ja die dingen werken erg goed. Communiets waarbij de gebruikers en eigenaren geld verdienen ook check dit voorbeeld filmpje maar even http://www.mowave.com/content/view/44/32/
    En de bijbehorende linkjes..
    http://www.mowave.com/content/view/43/32/
    http://www.google.com/search?&q=vodafone+"Self+Central";

    Over MobileMonday. Ben erg benieuwd nara de producten van alle aan wezigen, ik denk namelijk dat veel mensen de kat uit de boom kijken. Ik hoop veel te delen en leuke cases te zien.

    Ook ben ik benieuwd naar de UGC of SNS service van Jamba, ik kan hem namelijk niet opnoemen, dus zou graag het voorbeeld ervan zien.

    geplaatst op
  • @Ronald: content aangeboden via de mobiel is inderdaad goed te beschouwen als een "snackmoment", sterk gedreven door impuls. Je zegt dat we het tijdperk van de SMS-jes aan het verlaten zijn, maar andere cijfers laten toch zien dat SMS nog steeds een groeimarkt is?

    geplaatst op
  • @Kjeld en Ronald,

    Ik hoop ook dat er veel gedeelld gaat worden. Hoop ook dat dat voor velen een aanleiding is om te komen naar het event. Ik zou zeggen Kijk even goed op de member list en zoek uit wie je moet spreken.

    Gaat spannend worden.

    groet en tot maandag,

    Raimo

    geplaatst op
  • Nog even over Wuzz.. Kennen jullie ook Phonezoo?

    http://marikaya.wordpress.com/2006/11/21/phonezoo-i-likeborat-voice/

    geplaatst op
  • @kjeld: inderdaad mooie case. Let wel , in het filmpje wordt een telefoonsetting getoond met 3G-netwerk. Volgens GfK is het in Nederland slecht gesteld met dit soort modellen; slechts in 50% van de belwinkels zouden deze te koop zijn. In veel andere Europese landen ligt dat beduidend hoger (Italie zelfs net iets bovend e 90%) en dus zijn de aansluitende diensten ook populairder.

    Wat bedoel je met SNS-service van Jamba?

    @vincent: SMS blijft idd een groeimarkt. Wellicht niet duidelijk opgeschreven, maar ik doel op het gegeven dat de groeispurt bij SMS en ringtones minder wordt. Betekent idd. niet dat de groei stagneert of afneemt. De huidige toestellen kunnen daarnaast voorzien in meer dan alleen simpele text en tones. En de consument is steeds vaker zelf de producent van content of bepaald wat hij/zij wil.

    geplaatst op
  • @raimo: is een ringtone bij Phonezoo door alle mobiele gebruikers wereldwijd te downloaden? Of gebonden aan territories en telco's?

    geplaatst op
  • @Ronald: Deze service werkt op alle toestellen van 2 tot 3G sommige delen worden aan of uitgescahkeld naar gelang wat het toestel aankan. We hebben een database vol met toestel informatie om dat te doen.
    Let ook op dat de snelheid niet heel erg belangrijk is als je de pagina's er gewoon voor verkleint en de interface er op aanpast.

    SNS aka Social Networking Service / Communities

    geplaatst op
  • @Ronald, net even de Oompa Loompa Song gedownload. Zie Flickr link voor screenshots.. http://www.flickr.com/photos/rhymo/

    geplaatst op
  • Ik geloof dat ik de afgelopen dagen een heel trits aan logins erbij heb gemaakt. Wat een werk, getwitter en gedownload ;-)

    @kjeld: dank voor je reply.

    @raimo: dat ziet er nice uit. Net even m'n MDA getuned met La Crazy Frog en 't werkt inderdaad erg easy.Thanx.

    geplaatst op
  • Hoezo mobiele doorbraak?

    Zitten we echt te wachten op internet op onze mobiel? willen we allemaal een camera in onze mobiel? moet ik mijn e-mail lezen op mijn mobiel? waarvoor is een mobiel ook alweer bedoeld????

    juist, om te telefoneren, en daar gebruik ik het ook voor. Internetten doe ik op mijn PC, daar lees ik ook mijn e-mail, voor het maken van foto's heb ik een gewoon digitaal fototoestel met veeeeeeel pixels, en ring tones? gelukkig heeft mijn oude nokia nog een gewoon beep beep geluidje, hoor ik tenminste wanneer die van mij af gaat.

    geplaatst op
  • @Ronald Visser: oei, jij gaat wel heel kort door de bocht. Ik geef toe, de verwachtingen met betrekking tot mobiel internet zijn al jaren over-/hooggespannen en de ervaringen uit het verleden doen het ergste vrezen. Ik ben sinds de oprichting begin 2000 werknemer van Mobillion en heb van dichtbij kunnen zien hoe de simpele toepassing SMS als bij toeval de belofte van WAP bijna onderuit heeft gehaald. Bijna, want na een valse start, was zonder WAP de mogelijkheid tot downloaden van geavanceerde mobiele content (polyfone ringtones, wallpapers, javagames) niet eens mogelijk geweest.

    Bekijk het gebruik van mobiel internet veel meer als aanvulling op je overige mediaconsumptie. Ik was op zondag 29 april tijdens het competitieslot van de eredivisie maar wat blij dat ik in het zuiden van Frankrijk mobiel internet bij de hand had. Wanneer ik in Nederland was gebleven, had ik mij aangesloten bij die 3 miljoen anderen die via Langs de lijn de ontknoping hebben gevolgd.

    Wanneer je tijdens momenten dat je geen pc of ander medium bij de hand hebt, dan is mobiel internet toch een uitkomst. Afgelopen weekend tijdens de tv-uitzending van Pinkpop continu die mobiele camera's boven de hoofden gezien om opnames te maken van de artiesten? Dat geeft toch een kick wanneer je je naasten dat direct kunt laten weten?

    geplaatst op
  • Ronald Visser,

    Jij gebruikt zeker ook nooit teletekst?

    Jij zit ook zeker nooit alleen in de trein?

    Jij staat ook nooit in de file?

    Jij rijdt ook nooit te hard, dus een mobi pagina over flitsers heb je ook niet nodig...

    Jij bent ook nooit benieuwd naar het weerbericht als je een dagje uit gaat.

    Je houdt er ook niet van om de live scores te volgen van het voetbal...

    En bent gelukkig getouwd, dus een dating site hoef je niet te bezoeken en af en toe een beetje erotiek op je mobiel is echt uit den boze...


    Inderdaad, dan heb je ook geen internet op je mobiel nodig! Gelukkig hebben heel veel anderen wel interesse in internet onderweg.

    Stijn
    Weerbericht.mobi

    geplaatst op
  • @ronald visser: het is je volste recht om de nieuwe mobiele mogelijkheden naast je neer te leggen en er geen gebruik van te maken. Daarentegen zijn er ook anderen die deze juist omarmen en integreren in hun dagelijkse leven. Kortom, voor ieder wat wils.

    @vincent: volgens mij zouden veel uitvindingen nooit zijn gedaan als een beetje toeval of geluk zijn steentje er aan bioj had gedragen. Wist overigen sniet dat WAP ook in deze categorie viel.

    En idd. veel mensen zien de mobiel als een vervanging van bv. de pc. Dan komt bij mij al gauw een eerdere discussie op waar het gaat om de vraag of het 'mobiel internetten' of 'internetten op je mobiel' betreft. In het laatste geval probeer je een pc ervaring in een mobiele omgeving te proppen en zal de uitkomst een mogelijk negatieve experience zijn.

    @stijn: ik voel een stormfront opkomen, en dat terwijl in Amsterdam nu net de zon schijnt. ;-)
    Hoe populair is weerbericht.mobi ? Zien jullie ook toenemende bezoekers in vakantieperiodes?

    geplaatst op
  • Over Weebericht.mobi Ronald

    We zijn pas enkele weken onine. Traffic stijgt dagelijks. Drukste dag van de week is standaard zondags. Voor een site-je dat enkele weken online is hebben doen we het best aardig. De 27e hadden we onze topper tot nu toe. 4616 pageviews door 1373 uniques. Het was zondag met pinksteren; een vakantieperiode idd dus Ronald.

    Het hele project is een testcase voor onze grotere plannen. Graag vertel ik iedereen er maandag over op Mobile Monday... enne maandag zal de zon schijnen in de Rode Hoed in Amsterdam :)

    geplaatst op
  • Ik gebruik bijna dagelijks internet op mijn mobiel. Ik vind het echt supermakkelijk. Overal waar ik maar wil even mijn email checken of als ik in een winkel sta even kieskeurig.nl nakijken voor de beste koopjes.
    Ik kan niet wachten op meer contenct voor mobiel. Ik denk zeker dat dit de toekomst heeft.

    geplaatst op
  • Hoe schatten jullie de kansen in van partijen als Yahoo en Google als het gaat om de markt voor mobiele content en services? Die zijn de laatste tijd hard aan de weg aan het timmeren.

    Qua software ontwikkeling (Yahoo Go 2.0, zie demo), maar ook qua deals met fabrikanten als Motorola, Samsung, LG, etc. dat hun software gepreinstalled (?) wordt.

    Ik heb hier onlangs nog een stukje over geschreven.

    Voor mij persoonlijk zou een sterke local search + maps i.c.m. gps echt een killer app zijn en daar heeft met name Google wel een troef in handen.

    geplaatst op
  • @Ronald ter Voert: om onduidelijkheid te voorkomen: SMS was/is de toevalstreffer, niet WAP!

    geplaatst op
  • @Stijn

    Jij gebruikt zeker ook nooit teletekst?
    jawel, daar begin ik 's morgens mee als ik wakker wordt, en stop ik mee als ik ga slapen

    Jij zit ook zeker nooit alleen in de trein?
    nee, dat zeker niet, ik zit alleen in de auto, zie volgende regel

    Jij staat ook nooit in de file?
    jawel, met regelmaat in de ochtend en avond spits

    Jij rijdt ook nooit te hard, dus een mobi pagina over flitsers heb je ook niet nodig...
    nee, ik rijd niet te hard, maak gebruik van cruise control, alleen in de spits heeft dit geen nut gezien de algemene snelheid onder de 50 km uur

    Jij bent ook nooit benieuwd naar het weerbericht als je een dagje uit gaat.
    Nee, dat zie ik op teletekst :-)

    Je houdt er ook niet van om de live scores te volgen van het voetbal...
    Dat zeker niet, ik kijk geen voetbal, maar ik sta 's nachts op om live andere sporten te zien, en als ik niet live kan kijken heb ik een prima DVD recorder, en ik kijk geen teletekst of andere media bronnen voordat ik deze opname semi live heb kunnen kijken.

    En bent gelukkig getouwd, dus een dating site hoef je niet te bezoeken en af en toe een beetje erotiek op je mobiel is echt uit den boze...
    Ik ben ook (nog) niet getrouwd, maar heb een prima relatie. En ik heb niks tegen erotiek, op email, internet of mobiel


    Inderdaad, dan heb je ook geen internet op je mobiel nodig! Gelukkig hebben heel veel anderen wel interesse in internet onderweg.
    Misschien heeft met met een leeftijd te maken(ben 46 jong) en ik zeg ook niet dat ik geen interesse heb in internet onderweg, maar niet op een mobiel. Ik kan dankbaar gebruik maken van internet met mijn laptop, en dan is het best handig om e-mail te bekijken, maar geen must. Ik snap alleen niet dat mensen soms met 2 of meer mobieltjes rondlopen, diverse telefoongesprekken of sms of internet tegelijk doen, je kan maar 1 ding tegelijk tenslotte. En het mooiste van mijn mobiel vind ik nog de aan-uit schakelaar, wat een rust :-)

    geplaatst op
  • Zoals ook de verkoopcijfers van de Nokia 1600 bewijzen houdt een grote groep mensen nog steeds van eenvoudig. Eenvoudig in gebruik wel te verstaan, de techniek er achter mag best complex zijn zolang het maar te bedienen is met 1 knop. Mobiele Internet content kan aan die grote groep mensen best ontsloten worden maar het moet nog eenvoudiger. Een url intikken (ook al eindigt 'ie op mobi) is al te ingewikkeld. Een code SMS zou kunnen werken (SMS wordt door steeds meer mensen als eenvoudig gezien), ik hou het toch ook op off-portal content. Applicaties die meegeleverd zijn of via een WAP push link op de telefoon zijn gezet zijn vervolgens namelijk met 1 klik vanuit het menu te openen en die applicaties kunnen er voor zorgen dat de interactie met het mobiele Internet eenvoudig verloopt.

    geplaatst op
  • @arnd jan: ik denk dat local services een goede boost kunnen geven aan het gebruik van de mobiele telefoon 2.0. Maar, deze diensten zijn vaak toch nog een beetje te highbrow voor het gros van de gebruikers. Daarnaast willen de Nokia's van deze wereld eerst hun eigen software wegzetten ipv die van Google etc. Zo hoorde ik van de week dat bij de nieuwe Nokia N95 (met ingebouwde GPS) deze gps alleen kan worden ingezet voor Nokia Maps en dus niet voor Google of anderen. Lijkt me redelijk stupide, als je een telefoon promoot (die ook nog eens best duur is in aanschaf) en die grotendeels weer werkt volgens een soort van 'walled garden'-systeem.

    Persoonlijk vind ik het integreren van Skype op de mobiel (wat al gebeurd, ik geloof bij Ericsson en Nokia) een goede move. Het zet de belprijzen onder druk en geeft de consument meer vrijheid.

    @vincent: sms was toch ooit bedacht voor de technici van Nokia of was t vanwege nog iets kunnen verzenden als je batterij bijna leeg is...? Men had echter nooit verwacht dat deze short messaging tool een gebruiksmiddel zou worden voor de consument, toch?

    @robertw: de door jou genoemde SMS-code ter ontsluiting is één van de oplossingen die het OMI ziet om voor gebruikers het te versimpelen de juiste toestelinstellingen te krijgen. Nu worstelen velen daar nog mee, zeker als je net een smartfoon hebt gekocht en je zelf voor een deel moet gaan klooien wat de instellingen zijn. Bij Jamba! werken ze overigens al met een dergelijke dienst, zodat je altijd de juiste experience krijgt als je een ringtine/wallpaper etc hebt gedownload.

    Als je bedenkt dat SMS er zo'n 7 jaar over heeft gedaan om 'volwassen' te worden denk ik dat we deze tool idd moeten inzetten om de mobiel voor de algemene gebruiker te ontsluiten.

    Moet je eerlijk bekennen dat mijn MDA een prima apparaat is, maar de functionaliteit van bellen wel te wensen overlaat. In die zin zou ik af en toe graag een simpel, kleiner toestel willen hebben. Maar ja, dan valt er geen email op te lzen, te internetten, te synchroniseren, windows mobile functies etc.

    geplaatst op
  • Zo lang mobiele telefoons nog zon gebruiksonvriendelijk zijn als het gaat om datagebruik (en dan bedoel ik eigenlijk de combi mobiel en netwerk), zal het grote publiek niet massaal deze diensten gaan gebruiken. Er moet echt fundamenteel iets veranderen aan het gebruiksgemak van instellingen en de betrouwbaarheid er van. Ik gebruik de mobiel zeer intensief qua data, heb diverse telefoons en smartphones (gehad) maar krijg van de ene operator ongevraagd OTA berichten (en een consument weet echt niet wat dat is) met verkeerde instellingen en van de andere operator krijg ik ze niet, ook al zouden ze moeten arriveren na vele pogingen. En als ik dan een OTA bericht heb, dan ben ik op mij Sony Ericsson nog 18 keer op allerlei toetsen aan het drukken om de instellingen ook actief te maken in mijn profiel. Sorry, maar dat is echt ondoenlijk voor het grote publiek.

    Voor meer achtergrond: Lees dit artikel eens: http://publications.mediapost.com/index.cfm?fuseaction=Articles.showArticleHomePage&art_aid=57396

    Gelukkig beginnen telecombedrijven als Telfort, KPN en Rabobank het langzaam te begrijpen en bieden zij op hun website goede gebruikersintructies. Zie bijv. http://www.telfort.nl/instructies geleverd door Qelp.com. Maar deze instructies bewijzen ook dat het dus blijkbaar zo makkelijk nog niet is en het nog wel even duurt voordat er een grote groep consumenten is die mobiele diensten gaat afnemen.

    geplaatst op
  • @Ronald ter Voert: volgens mij was SMS vooral bedoeld als een signalering vanuit de netwerken, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Een aardige parallel trouwens met teletext, waarbij BBC-technici vrije beeldlijnen ook op een zinvolle manier wisten te benutten!

    geplaatst op
  • @seth: ik moet je bekennen dat T-mobile mijn voorgeprepareerde MDA best aardig voor elkaar had. Maar ja, dan wil je bv. mail binnen halen vanaf een server en dan kun je echt waar nergens de juiste 'url' vinden om contact te leggen met je server en t-mobile netwerk....das dan jammer... JE komt er wel, maar dat is gedoe en daar zit je idd niet op te wachten bij zo'n emalige instelling die je vaak doet vlak na je aankoop.

    @vincent: zo zie je maar hoe een zeer impactvolle en relatief jonge 'uitvinding' geen garantie is voor een goede geschiedschrijving. Ik heb ff gesurft, maar kon niets achterhalen waar de juiste oorsprong van SMS werd gegeven. Zelfs niet in Wikipedia....

    geplaatst op
  • @Ronald:

    Toch iets beter zoeken hoor.. http://en.wikipedia.org/wiki/Short_message_service

    geplaatst op
  • Nog even voor de Wuzz en Phonezoo leiefhebbers. Inmiddels is Nokia ook begonnen aan de social sharing of Mobile content: http://marikaya.wordpress.com/2007/06/04/nokia-enters-social-sharing-world-with-mosh/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.