ADV: Web 2.0 voor Marketing, Communication en PR

30 mei 2007, 03:47

Op 19 juni sta ik samen met Marcel Pordon (Habbo Hotel) en Diederik Martens (Twones) op het programma van een Waddameeting in Amsterdam. Het onderwerp is dit keer Web 2.0 voor Marketing, Communication en PR. Nu heb ik bijna twee jaar geleden Christian Batist op 212 Amsterdam horen spreken over Habbo Hotel, maar van Twones had ik eerlijk gezegd nog niet eerder gehoord. Reden om zowel Marcel (tekst) als Diederik (video) een paar vragen te stellen (met dank aan Vincent Scheffer van Waddameeting).

Even voorstellen! Wie ben je en wat is Habbo Hotel?

Mijn naam is Marcel Pordon en ik ben sinds bijna 2 jaar landen manager van Habbo Hotel Nederland en België. Habbo is uitgegroeid tot een community die niet meer weg te denken is uit het leven van vele tieners. Met 500.00 unieke Habbo’s die maandelijks inloggen heeft Habbo een bereik van 25% in de tiener-doelgroep. Voor de mensen die het nog niet exact weten, Habbo Hotel is een online ontmoetingsplaats voor tieners en jonge volwassenen. De magie is gebaseerd op een actieve online community en de kans om jezelf te uiten op een creatieve en positieve manier. Tieners betreden het hotel met een eigen karakter – een Habbo. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: nieuwe vrienden maken, meedoen aan spelletjes en activiteiten, feesten, dansen, hun eigen kamer aanmaken en inrichten en echte beroemdheden ontmoeten. Het Nederlandse Hotel is geopend op 11 februari 2004.

Hoe heeft Habbo Hotel zich sindsdien verder ontwikkeld?

In de afgelopen jaren zijn er aan de gebruikerskant vele functionaliteiten toegevoegd om de Habbo’s telkens weer te verrassen en nieuwe mogelijkheden te bieden. Zo is vorig najaar Habbo Homes toegevoegd. Hiermee hebben alle Habbo’s hun eigen Habbo profielen pagina gekregen. Daarnaast hebben Habbo’s sinds twee maanden de mogelijkheid om hun eigen muziek te componeren.

Waar zit het verdienmodel?

De belangrijkste inkomstenstroom is afkomstig van de users. Echter, adverteerders weten de weg naar Habbo steeds makkelijker te vinden. Dit komt mede door de uitgebreide mogelijkheden om interactie te hebben met de tiener-doelgroep.

Tot slot: waar ga je het tijdens de workshop over hebben?

In de workshop zal ik onder meer ingaan op de succes-factoren en nieuwe ontwikkelingen bij Habbo en zal ik aan de hand van een aantal cases aangeven wat een social community als Habbo voor adverteerders kan betekenen door in-game te interacteren met de gebruikers.

Marcel en Diederik, ik zie jullie in ieder geval op 19 juni in Amsterdam!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Leon Ekkels

    Op 12 juni vindt in Restaurant Groot Kievitsdal te baarn Muziek en Beeld Live plaats. Dit halfjaarlijkse seminar gaat onder de titel ‘Nieuwe virtuele kanalen – een Second Life voor entertainment’ in op de marketing-, communicatie- en pr-mogelijkheden voor de entertainmentindustrie binnen virtuele werelden. Christian Batist, regional director Europe Habbo, zal hier een gastpresentatie verzorgen over de marketingmogelijkheden binnen Habbo. Daarnaast krijgen de marketeers zelf de mogelijkheid via hands-on sessies een aantal virtuele werelden, waaronder Habbo, te betreden en zo zelf te ondervinden wat allemaal mogelijk is. Andere werelden die getoond worden zijn onder meer Home, de nieuwe virtuele wereld van PlayStation en Girlz’Own.Hoewel dit seminar speciaal gericht is op de entertainmentindustrie is het wellicht ook interessant voor marketeers uit de ‘reguliere’ industrie. Meer info over het programma en inschrijfmogelijkheden zijn te vinden op http://www.muziek-en-beeld.nl/live.


    30 mei 2007 om 05:55
    media

    Ach waarom niet, wie heeft er nog meer events waar 3d-werelden, online communities, web 2.0 en andere buzztermen worden behandeld? Vandaag mag er in deze posting worden gelinked naar al deze events!


    30 mei 2007 om 05:59
    Thomas

    Twones?

    Is dat nog ultra super bruut gaaf beter dan last.fm?


    30 mei 2007 om 10:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!