• Mobile
    wordt gesponsord door

Meer bezoekers op je mobiele site

Meer bezoekers op je mobiele site

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een mobiele site. De afgelopen maanden is het gebruik hier van sterk toegenomen. Mede ook dankzij de telecom providers die mobiel internet steeds meer promoten. De problemen rondom settings en hoge kosten worden in een rap tempo opgelost. Graag deel ik met jullie mijn leerervaringen aan de hand van 5 stappen.

5 mogelijke stappen om bezoekers trekken naar je mobiele site
Uiteindelijk wil je net als met vast internet zoveel mogelijk gebruikers naar je mobiele site. Stap 1 is contracten sluiten met de telecom providers die een mobiel internet portal hebben, zoals imode, vodafone live en orange world. Als je goede content hebt, staan ze hiervoor open. Als ik naar de statistieken kijk van mijn site komen de meeste bezoekers via KPN i-mode, T-mobile en Vodafone Live. Stap 2 is kijken of er buiten de operator portals andere startpagina’s zijn waar je je site kunt aanmelden. Voorbeelden hiervan zijn bel.nl, mystart.mobi, startpagina.nl/pda en xs.gigengack.nl. Stap 3 is het inzetten van je eigen kanalen: maak reclame op je website voor je mobiele site. Naast reclame maken kun je ook technische stappen ondernemen. Je kunt op basis van user agents bezoekers aan je internetsite met mobiele telefoon toch je mobiele site voorschotelen. Stap 4 is het goed laten indexeren van je mobiele site in de (mobiele) zoekmachines, waarover later meer. Stap 5 is het adverteren op mobiele sites van derden, ook hier ga ik later meer op in.

Stap 4 - Zoekmachine optimalisatie bij mobiel internet
Ook op mobiel internet zijn zoekmachines belangrijk. Ook op mobiel internet is Google de meest gebruikte zoekmachine die je op diverse startpagina’s tegenkomt. Het probleem van deze beta versie van de mobiele versie van Google zijn alleen de zoekresultaten. Want dat zijn vaak gewone websites in plaats van mobiele websites. Ik heb hier diverse malen al met Google over gesproken, maar tot op heden is er nog geen oplossing. Wellicht dat het toevoegen van een Google sitemap uitkomst gaat brengen. Momenteel test ik daarmee en in de statistieken zie ik dat de Google Crawler mijn site inmiddels heeft gevonden.

Stap 5 - Adverteren op mobiel
Adverteren op mobiele sites staat naar mijn mening nog in de kinderschoenen. Er komen steeds meer partijen die hiermee bezig zijn, van advertentienetwerken zoals MADS, IceMobiel, HotSMS en MoCreate tot contentpartijen die adverteerders te werven. Ik ben daar zelf een voorbeeld van samen met de Telefoongids.

Er kleven alleen nog wat problemen aan adverteren op mobiel internet. De markt is immers nog niet volwassen. Op vast internet opent de site van de adverteerder in een nieuw scherm, maar op je mobiel kan dat niet. De bezoeker is meteen weg van je mobiele site. Momenteel proberen uitgevers en operators dit te ondervangen door adverteerders te verplichten een terug-link op te nemen als je op een advertentie hebt gedrukt. Als adverterende partij wil je dit eigenlijk niet, want dan maak je veel kosten om te adverteren: (1) de uiting (2) de advertentiekosten en (3) de kosten om je eigen mobiele site aan te passen zodat er een teruglink komt naar de site waar je advertentie staat. Een andere toegepaste advertentiemethode is een mini site op de site waar je wil adverteren, maar dan komt de bezoeker niet op jouw eigen mobiele site en ook hiervoor worden (extra) kosten gemaakt. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

Vraag aan de lezer
Wat zijn jullie ervaringen met bezoekers trekken naar je mobiele site? Wat werkt wel en wat werkt niet?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • @Mark

    Goed en helder stuk. Echter nieuwe browsers (van bijvoorbeeld Symbian S60 devices) openen tegenwoordig wel meerdere pagina's.

    Ik geloof dat je ook wel met een WAP push bericht mensen naar je mobiele site kan krijgen. M.a.w adverteren op de "gewone" sites met wil je meer weten vul dan hier je mobiele nummer in en dan sturen wij jou de link naar onze mobiele site.. Ik haat namelijk URL's intikken ;)

    geplaatst op
  • @Raimo

    Dat is een goede aanvulling! Heb je ook een voorbeeld van een website waar dit actief is?

    geplaatst op
  • @Mark, eigenlijk niet...hehe

    geplaatst op
  • @Mark
    Kan je ons voorzien van resultaten? Dus hoe snel is het gebruik gestegen, van hoeveel naar hoeveel is dit gestegen (&#xst;ijging is ook ok), wat is de verhouding tov je 'normale'site, etc?

    geplaatst op
  • hum, tussen de haakjes stond een procent teken voor het woord stijging, blijkbaar niet goed overkomeb. Dus procentuele stijging is ook ok..

    geplaatst op
  • @Mark en Raimo
    sms: maxim naar 3669
    Voor de offportal Maxim mobile site
    mobile only link maximmobile.com

    Als je naar OPNR.com gaat op je mobile dan zie je daar een overzicht van al onze offportal sites.
    We hebben er nog veel meer maar de meeste zijn onport (vodafone live, imode) en dus niet zichtbaar.

    geplaatst op
  • @ Raimo: ik ben even gaan zoeken... Misschien is http://www.dag.nl/mobiel een voorbeeld van wat jij bedoelt?

    @ Sandra: in februari 2007 had ik 35.000 sessies/175.000 pageviews en in april 2007 had ik 77.000 sessies/260.000 pageviews. Verhouding tot mijn "normale site" is natuurlijk klein. Dat soort cijfers haal je nooit met mobiel internet. Ik denk wel dat menig website minder dan 77.000 bezoeken per maand heeft.

    @anderen: Heeft iemand al ervaring met adverteren op mobiel?

    geplaatst op
  • @Kjeld: Via welke kanalen krijg jij de meeste bezoekers? Gebruiken mensen die sms code?

    geplaatst op
  • De meeste bezoekers gebruiken text triggers zoals wij ze noemen.
    Krant/magazine naar nummer werkt goed. Stop bij elke foto een keyword en nummer en telefoon nummer voor een WAP Push deeplink naar de wallpaper etc van het artikel plus een lead naar de heleportal.

    startpagina heeft in Nederland het meeste zin voor offportal. On portal in nederland gebeurd er niet veel, wienig mensen weten dat het browsen gratis is op de vodafone live portal bijvoorbeeld en het is standaard niet mogelijk. Nederland loopt ver achte rop andere landen. On portal doed het in de rest van de wereld erg goed idereen kan er standaard op en het is bekend.

    In Nederland moet je echt off portal gaan denken en zorgend dat je voor iedereen beriekbaar bent.
    Met koppelingen via Abri campagnes en gewoon in de bladen/kranten.
    Dit gaat natuurlijk wel alleen werken indien de teclos normaal gaan doen met datatraffic ;)
    Je kunt wel deals met ze sluiten voor gratis traffic naar "jouw" mobile site only etc.

    geplaatst op
  • PS: Mark staan jullie ook met PML markup op VodaLive ?
    dat is namelijk wel aardig om te melden dat imode en vlive intergratie niet zo makelijk is. Je zult je helesite dubbel moeten uitvoeren en verbouwen wil je voledig geintergreerd zijn met billing (betaal opties).

    geplaatst op
  • Oja nog een.. Gebruik http://www.AdMob.com voor als AdWords en AdSense vervanging. Het werkt simpel en je zit er zo in. Er zitten een aantal groote merken in (ook erg veel kleine ;) en het is voor zelf betaald adverteren erg goedkoop.

    geplaatst op
  • Ook wij doen ons best om het mobiel-internet te promoten met http://www.mobi-dik.mobi en eind juni starten we met een eerste mobi-internet pilot wijn winkel....... http://www.wijn.mobi

    geplaatst op
  • Voor Wordpress blogs kun je makkelijk een plugin installeren die je blogje automatisch leesbaar maakt voor mobiele apparaten. Dit zie je uiteraard alleen als je met zo'n apparaat het blog bezoekt :)

    Heb je geen aparte mobiele sitemap, maar die is dan ook niet nodig. Is Google zich bewust van de werking van zo'n plugin als ik nu dus gebruik?

    geplaatst op
  • Bezoekers naar je mobiele website verkrijgen, kun je ondermeer ondervangen door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar contentpartners. Melding van je mobiele site op je pc-sites is slechts een van de vele mogelijkheden die wij ook gebruiken. Schakel sms in als actie-middel ! Verstuur een oproep per sms (eerst opt-in nummers verkrijgen) om je mobiele site te bookmarken, verbindt er bijvoorbeeld een prijs aan. Hiervoor zou je ook even op onze site kunnen kijken. Zoek daarnaast zoveel mogelijk de media op. Verstuur evt persberichten, schakel je hyves/msn/second life community in en spread the word !

    Hou ons op de hoogte :)

    geplaatst op
  • Voorbeeld Pushbericht: sms INFO <spatie> MOBI naar 3010 je krijgt dan automatisch de link naar de mobiele portal van Mobipagina, stel hem eenvoudig in op je mobiel en klaar !

    geplaatst op
  • Mark kun je de volgende passage uitleggen:
    "Momenteel proberen uitgevers en operators dit te ondervangen door adverteerders te verplichten een terug-link op te nemen als je op een advertentie hebt gedrukt. Als adverterende partij wil je dit eigenlijk niet, want dan maak je veel kosten om te adverteren: (1) de uiting (2) de advertentiekosten en (3) de kosten om je eigen mobiele site aan te passen zodat er een teruglink komt naar de site waar je advertentie staat."
    Waarom is dit een probleem. Als adverteerder wil je toch een relatie aangaan met je gebruiker, dus je wilt de user experience voor de gebruiker zo prettig mogelijk maken. Ik, als gebruiker, klik op een uiting. Ik ga naar een site van de adverteerder want daar wil ik heen, anders klik ik niet eens, en uiteindelijk ga ik weer terug waar ik vandaag kwam, of de adverteerder is zo interessant dat ik, als gebruiker, blijf hangen, iets bestellen etc.

    geplaatst op
  • @Kjeld: Wij zitten al in VF live.

    @ben: Als gebruker heb je wellicht gelijk. Ik denk alleen dat gebruikers niet zo snel terug gaan naar de site waar ze vandaan kwamen. Als contentpartij moet je echter wel voor alle bezoekers die via de advertentie kwamen een terug-link regelen. Iedere keer als je zou willen adverteren weer. Dat bevordert in mijn ogen de mobiel-adverteren-markt niet echt. Ik begrijp overigens wel dat er voldaan moet worden aan bepaalde regels. Heel veel hangt naar mijn idee af van de plek waar je een advertentie zet en de site die gekoppeld is aan de advertentie. Op mijn site staan ze niet op de homepage, maar op de pagina die verschijnt als je een reisadvies hebt opgevraagd. Je hebt als bezoeker al gekregen wat je wilde (een advies) en als "bonus" krijg je een suggestie om verder te surfen. Voor de operators ook interessant, want de gebruiker blijft online. Voor de gebruiker interessant omdat hij/zij altijd zelf bepaalt of hij/zij verder klikt, nadat hij/zij heeft gekregen waarvoor hij/zij kwam.

    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wie er wel eens op een advertentie klikt met zijn/haar mobiel....


    @Marco: stelt het IAB eigenlijk al regels op voor mobiel adverteren?

    geplaatst op
  • Een paar berichten die eerder voorbij kwamen op marketingfacts:
    Mobiele marketing behoeft impuls
    ‘De mobiel’ als marketingtool
    De mobiele telefoon als kortingscoupon
    Jeanswinkel test privacvyvriendelijke Bluetooth aktie
    Nieuwste film Paul Verhoeven gepromoot via mobiele site

    Vorig jaar is IAB Nederland een taskforce mobiele marketing & advertising gestart maar ik moet eerlijk bekennen dat die nog niet heel aktief is geweest. Wellicht dat de recente gelanceerde Mobile Mondays een nieuwe impuls kan geven aan deze taskforce!?

    geplaatst op
  • Hi Mark,

    MoCreate beheert de site van de Samsung Fun Club en om bezoekers te trekken hebben we in de laatste Abri campagnes de volgende zin toegevoegd : SMS Samsung naar 4777. Vervolgens ontvang je een wappsuh naar de Samsung Mobile Showroom waar je aanvullende informatie kan vinden. Een mooi voorbeeld van een crossmediale campagne. De wappush kan je gratis of betaald aanbieden zolang je dit maar duidelijk communiceert. De Nederlandse operators overwegen om het Belgische voorbeeld over te nemen en deze SMS / wappush dienst gratis aan te bieden. Dit ter bevordering van het gebruik van mobiel internet.

    Addy van Schie @ Mocreate

    geplaatst op
  • Zeer interessant artikel. Bedank voor de info.

    Ik moet zeggen dat Startpagina.mobi (werkt al dus .nl/pda zal binnenkort wijzigen in .mobi) verreweg het belangrijkste is wat betreft traffic naar je mobi site. T-mobile heeft een samenwerkingsverband met Ilse Media mbt Startpagina en Nu.nl/pda. Dus elke T-mobile klant heft standaard als startscherm Startpagina/NU.nl.

    Ik heb er zelf een link naar mijn site op staan (Weerbericht.mobi) en Startpagina zorgt voor iets van 700 uniques per dag.

    Daarnaast is er nog iets heel vreemds aan de hand. Ik vind het leuk om aan Search Engine Optimalisatie te doen voor mijn sites en bij Weerbericht.mobi werkt dit bijzonder goed. Terwijl de site nog geen 5 weken oud is, krijg ik via Google.nl of Google.be dagelijks meer dan 100 uniques die op woorden als -weersverwachting uk- of -knmi online- of -Buienradar Portugal-. De kanttekening is dat dit wel PC bezoekers zijn.

    Weerbericht.mobi staat dus zeer hoog in Google op bepaalde zoekwoorden (check het in Google!). Dit komt waarschijnlijk door:
    1. Een goede SEO
    2. Veel backlinks uit Startpagina
    3. Weinig woorden op de site, de woorden die er staan tellen dus zwaar mee
    4. Krijgen .mobi sites voorrang in Google.mobi??? (Wordt over gespeculeerd...)

    Mijn advies voor meer traffic:

    1. Met goede content wordt je gelist op Startpagina.mobi
    2. Goede SEO
    3. Gebruik een .mobi domein ipv .nl/pda of zoiets...

    geplaatst op
  • Gratis teller voor mobiele pagina's

    Als je het leuk vind een teller (a la Onestat ea) op je mobiele pagina te plaatsen, check dan onze http://www.stats4pda.com . Begonnen als een geintje...

    Lucas

    geplaatst op
  • Ik ben het deels wel eens met Stijn.. Echter .mobi domainen. begin er gewoon niet aan.
    Zorg dat je huidige site gewoon met dezelfde links beriekbaar is en laat de geparsde content gewoon van de browser afhangen. Het is technisch iets moeilijker maar wel netter. Wil je dit niet maak dan gewoon een subdomain, anders krijg je dat gezijk weer met dat iemand anders hem al heeft. En het heeft geen voordelen als je het mij vraagt.

    Kijk overigens ook goed naar de Google strategie en volg die.
    http://google.mobi/ gaat gewoon naar http://www.google.com/m/products ;)

    Oja SEO. Het gebruik van je huidige domain heeft ook hier voordelen. De PageRank van het huidige domain word namelijk overgenomen op de mobile versie. Nog een erg goede reden om die .mobi dingen te laten liggen dus. Ik zou het dus ook een domme zet van startpagina vinden om dat weer te veranderen, ook met oog op de toekomst, dan is namelijk dat hele mobiel vs full internet verhaal weg en dan moet je ze weer samen voegen.

    geplaatst op
  • @Mark..
    Ook in PML?

    geplaatst op
  • reply op Kjeld Kahn

    Startpagina.mobi
    Startpagina.mobi is heel wat anders dan Startpagina.nl. Dit zal ook altijd een verschil blijven. De content van de twee pagina's is namelijk zeer verschillend. Startpagina.nl is de start voor de PC bezoeker en Startpagina.mobi is de start voor de mobiele bezoeker. Zeer verschillende content dus en dit zal ook altijd zo blijven. Naar mijn mening een zeer goede zet dus van Ilse Media, duidelijker kan niet. Verschillende content is verschillende urls. En wat communiceert nou beter merk.nl/pda of mobiel.merk.nl of gewoon merk.mobi...

    Pagerank
    Google werkt aan een nieuwe versie van de mobiele zoekmachine, met alleen mobiel vriendelijke resultaten. Vandaar dat Google.mobi nog niet actief is. Dit zal in de toekomst zeker wel actief gaan worden Zie hier hier, het werkt al wel!



    Voor mobielweb krijgen websites - of het nou subdomains zijn of .mobi's - een eigen mobile page rank bij Google.mobi.

    Ook zal naar alle waarschijnlijkheid Google websites met .mobi hoger ranken en zullen Nokia, T-mobile, Vodafone, Samsung, Ericson (de mede oprichters van .mobi) het als default instellen in hun browsers (typ in -weerbericht- en je krijgt -weerbericht.mobi-)

    Tenslotte:

    Een zeer kleine greep uit de .mobi domeinen die volledig actief zijn. En zeg zou zelf, het ziet er best sexy uit:

    Telegraaf.nl
    Telegraaf.mobi

    of

    Borsato.nl
    Borsato.mobi

    of

    MSN.com
    MSN.mobi

    geplaatst op
  • Sommige websites hebben toch ook dat je als het ware doorgestuurd wordt naar de mobile versie van de pagina als je gewoon bijvoorbeeld http://www.domeinnaam.nl bij je pocket pc bezoekt. Ik ben ook opzoek naar zón soort script, alleen ik had er wel een maar merkte op dat Safari op de gewone Mac daarop ook reageerde en dat moet natuurlijk niet.

    geplaatst op
  • @Mark: bij mijn werkgever leveren hebben we vrij goede ervaringen met de inzet van meer traditionele kanalen: advertenties in kranten, tijdschriften. De inzet van SBS Teletext voor de verkoop van mobiele content (ringtones, javagames etc.) leverde een goede conversie op. Het betreft dan weliswaar directe verkoop van de genoemde items, maar het sturen van een sms met een bestelcommando en een wappush-bericht retour bleek goed te werken.

    geplaatst op
  • @Kjeld: Keep it Simple; Voor mobiel internetten gebruik je .mobi; De enige echte internationale mobiele standaard.

    I.v.m. het opzetten van een nieuw bedrijf in mobiele marketing/mobiele concepten (MobiConcept.NL) hou ik de ontwikkeling van mTLD vanaf het begin nauwlettend in de gaten en ben inmiddels zonder twijfel tot de conclusie gekomen dat wij onze toekomstige klanten (voornamelijk midden en kleinbedrijf, scholen, universiteiten, horeca, etc) het gebruik van .mobi zullen adviseren i.p.v. de diverse subdomein varianten die kriskras door elkaar worden gebruikt.

    Automatische detectie lijkt de oplossing maar is technisch en financieel voor de gemiddelde website eigenaar nu en in de toekomst niet haalbaar. Tevens profiteer je niet mee van de toekomstige .mobi default instelling in de browsers van de belangrijkste mobiele telefoon producenten(Zie Neil Edwards, CEO DotMobi in The Inquirer:
    "Edwards also claimed that consumers won't necessarily have to key in the actual characters - .mobi - when visiting a site. That's because browsers from Access, Nokia and Openwave will automatically default to assuming that the user wants the .mobi domain, not the .com site.")

    Ga uit van de consument. Deze heeft juist behoefte aan een scheiding tussen "internetten" en "mobiel internetten". Na wikken en wegen is .mobi altijd het enige alternatief.

    Door de onbeperkte mogelijkheden van de mobiele telefoon zullen veel nieuwe nieuwe bedrijven ontstaan die zich maar al te graag met de nieuwe .mobi extensie willen profileren en hiermee de gevestigde orde zullen verpletteren als zij hun .mobi niet hebben vastgelegd en gebruiken.
    V.b.:
    kaartje (mobi-ticket)
    kortingsbon (mobi-coupon)
    waardebon (mobi-coupon)
    voucher (mobi-voucher)
    toegangspasje (mobi-pass)
    lidmaatschap (mobi-card)
    loyaltycard (mobi-loyalty)
    loterijlot (mobi-lottery)
    mPay(VISA= backer .mobi!)
    Shotcodes
    KlikenBel
    etc., etc.

    De .mobi trein dendert door! Zorg dat je de boot niet mist..

    Bank of America has launched a mobile service for its 20 million online customers, http://www.bofa.mobi

    Italian police and fire departement going .mobi! http://www.vigilfuoco.mobi http://www.poliziadistato.mobi

    http://www.Helsinki.mobi

    Etc.,etc.

    geplaatst op
  • Eindelijk online, de eerste mobiel internet winkel waar je b.v. wijn kan bestellen met je eigem mobiel of pda! bezoek maar eens http://www.wijn.mobi

    geplaatst op
  • Vandaag in de eerste mobiele wijn internetwinkel online!

    Wijn-Alarm is de naam waar je ook na 18.00uur een mooie fles bubbels met je eigen mobiel kan bestellen.
    Bezorging binnen 2 uur, ook na 18.00uur!
    Wijn-Alarm is speciaal ontworpen voor het mobiele internet.
    Je kan de website o.a. vinden met http://www.wijn.mob

    Met vriendelijke groeten,

    K. de Graaf.

    geplaatst op
  • Zoals ik hier eerder al postte werkt Startpagina.mobi inmiddels. Startpagina.nl/pda redirect inmiddels naar de .mobi variant en Ilse Media adverteert ook nog eens met de .mobi versie...

    startpagina.mobi

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.