De markt voor locatie gebonden content diensten ontwikkelt zich maar moeizaam. Toch zijn er steeds weer nieuwe goudzoekers die met een stickertje ‘narrowcasting’ op hun proposities hopen wat euro’s uit deze ontluikende markt te kunnen kapen.
Zo stuitte ik via de blijkbaar nieuwsbehoevende website van Emerce weer op zo’n kloek initiatief, deze keer bedoeld om hotelkamers te voorzien van content. Wat dat met narrowcasting te maken heeft mag Joost weten maar My Horeca TV is de logische naam die initiatiefnemer SD Beheer BV heeft bedacht voor hun versie van hoteltelevisie. Dat beloofd wat zou je zeggen.
Ambitie heeft deze club zat want eind dit jaar zullen er naar eigen zeggen zeker 200 tot 300 hotels met totaal zo’n 15.000 kamers aangesloten zijn op het netwerk van My Horeca TV. In de diverse artikeltjes die over My Horeca TV geschreven zijn deelt medeoprichter Hans Derlagen van SD Beheer BV regelmatig wat sneren uit naar KPN’s fraaie horecanetwerk ON dat zich op bars en clubs richt en in de richting van het enige echt succesvolle narrowcasting product in Nederland van LibriumTV dat onder meer in McDonalds-outlets te zien is. Volgens Derlagen verspreiden deze diensten vooral commerciële(!) informatie. Ik zou zeggen hou dat even vast tot de laatste alinea in deze posting.
Derlagen weet verder met trots te melden dat My Horeca TV zich onderscheidt door ‘in huis productie’ van de content. De goede man is slecht geïnformeerd want zowel de door hem verguisde Librium TV als ON doen niet anders. My Horeca TV zou zich in eerste instantie uitsluitend op hotels richten. Er zouden al zo’n 25 hotels aangesloten zijn op het netwerk maar de referentielijst komt niet verder dan hotel Epping uit IJsselstein. Deelnemende hotels betalen maximaal 50 euro per maand voor een licentie, en kunnen zelf maximaal 75 procent van de zendtijd invullen.
Voor de blijkbaar niet zo zelf-geproduceerde content zou My Horeca TV samenwerken met Spits, dat nieuws(beelden) gaat leveren. Met De Pers en Dag zouden men ook in gesprek zijn en bovendien, ik zou het haast vergeten is My Horeca TV een samenwerking aangegaan met… acteur John Jones. Wie kent hem niet. Ik plukte tot slot dit voor zichzelf sprekende fraaie stukje proza van de My Horeca TV website af, “ De digitale schermen, welke opzich al een sieraad voor uw establishment, verzorgen continu uitzending van boodschappen, volledig door u geregiseerd”. My Horeca TV is ook een illusie.