Banners werken wel ondanks minimale aandacht

Banners werken wel ondanks minimale aandacht

Banners werken wel ondanks minimale aandachtBijna geen enkele consument kijkt er bewust naar, maar toch werken banners wel. De herhaalde blootstelling aan de online reclames stemt de klant gunstiger ten opzichte van die producten. Althans, dit blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het artikel ‘An Examination of Different Explanations for the Mere Exposure Effect’ (pdf) (via: tweakers).

Onderzoekers lieten drie groepen studenten een tekst lezen waarin enkele banners een fictief product aanprezen. De groepen kregen de advertenties resp. 0, 5 of 20 keer te zien. Toen de studenten gevraagd werd naar hun negatieve gevoelens, was er geen verschil merkbaar tussen de groepen. Pas toen ze naar hun positieve gevoelens werd gevraagd, was er een bijna lineair verband zichtbaar tussen het aantal advertenties in de tekst en de positieve gevoelens voor het merk. Volgens de onderzoekers hebben advertenties vooral zin bij impulsaankopen. Als consumenten zelf op zoek gaan naar informatie heeft online reclame maken nauwelijks zin. Alle positieve eigenschappen van een product vallen in het niet als er ook maar één negatief aspect opvalt.


Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik dacht dat je niet meer geloofde in banners:-)

    Ja, banners en andere vormen van display advertising werken wel. De meeste mensen klikken niet meer op de banners, maar onthouden vaak je URL en bezoeken je site later. Dat zie je meestal aan de stijging van direct bezoek van je site.

    Niet gelijk doorklikken maar later de URL intypen word ook als reden gebruikt om Cost-per-Millenium te rechtvaardigen ten koste van Cost-per-Click.

    geplaatst op
  • dat is weer goed nieuws! ;-)

    geplaatst op
  • Het zal wel ongeveer hetzelfde werken als met reclame op televisie. Alle content wordt ermee overspoeld en daardoor gaat de waarde naar beneden.

    Maar die waarde bereikt geen nulpunt, dus het blijft effect hebben en de prijs past zich daarop aan.

    Adverteerders blijven banners mooi vinden ondanks dat iedereen weet dat tekstlinks en geïntegreerde content veel beter scoren. Voor hen is dit goed nieuws. En natuurlijk ook voor luie webmasters die een een paar bannertjes in rotatie hebben staan (zoals ik).

    geplaatst op
  • recent Brits onderzoek van Nielsen//NetRatings ([urtl=http://www.harvestdigital.com/insight/articles/2007-04-02-admap.pdf]zie artikel Admap, april 2007[/url]) laat zien dat display advertising vooral effect heeft op het search gedrag van de internetter hetgeen niet of onvoldoende terugkomt in bestaande ad management en tracking systemen. Het onderzoek geeft aan dat er met elke click op een display ad tegelijk
    tenminste 2 ad gerelateerde searches en een directe visit aan de website plaatsvinden. Click through rates vormen daarom beslist geen goede indicatie voor het daadwerkelijke effect van display ads. De meetbaarheid van de het mediumtype internet voor de adverteerder heeft grenzen, dan hebben we het nog niet over communicatie effecten maar alleen over surfgedrag.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.