ConnecTV, het nieuwe TV kijken?

4 mei 2007, 06:36

Waar via de huidige analoge TV basispakketten al veel kanalen beschikbaar zijn, zorgen Internet en digitale televisie ervoor dat er enorm veel extra content beschikbaar komt. Hoe vindt de gebruiker in deze groeiende overdaad aan aanbod datgene wat hij wil kijken? En hoe weet je als kijker welke nieuwe programma’s bij jou passen?

{title}We kennen de EPG, video zoekmachine of Amazon achtige suggesties. Maar de invloed van sociale netwerken en tips van vrienden op TV in de huiskamer is nog minimaal. TNO start daarom een gebruikerspilot met ConnecTV, waarmee gebruikers samen met vrienden en kennissen op afstand TV kunnen kijken. Gebruikers kunnen met elkaar communiceren, elkaar aanbevelingen sturen over tv-programma’s waar zij naar kijken of opgenomen content delen. Maar welke gevolgen heeft dit voor de kijkbeleving en het kijkgedrag?

Door digitalisering van TV content wordt het steeds goedkoper om content aan te bieden en ook minder populaire niche content aan te bieden. Op dit moment kan een meegeleverde EPG vaak nog uitkomst bieden om overzicht te hebben over het beperkte aanbod van content. Echter, diensten als uitzendinggemist, nieuwe themakanalen, opgenomen content en de komst van video-on-demand op TV zorgen ervoor dat content steeds moeilijker vindbaar wordt.

Nieuwe selectie- en zoekmethodes nodig

Door dit groeiende aanbod in content zijn er nieuwe technieken nodig die het vinden van relevante content makkelijker maken. Zo kunnen we de komst van de persoonlijke EPG verwachten, een EPG die zich aanpast aan de smaak en voorkeuren van de gebruiker. Dit komt overeen met de TiVo suggesties of de suggesties bij Amazon.com voor boeken en bij Last.fm voor muziek. De TV kijker is hiervoor wel afhankelijk van de kwaliteit en relevantie van het kijkgedrag van onbekende gebruikers.

Daarnaast helpen geavanceerdere zoekfuncties voor video om content makkelijker te kunnen vinden. Dit biedt echter alleen een oplossing voor het vinden van al bekende programma’s, en het vinden van goede resultaten is vaak lastig door het gebrek aan metadata.

Betrouwbare zoek- en selectiemethode nodig

De persoonlijke EPG is al vaker onderzocht, en dit vormt slechts een deel van de oplossing. Maar er is nog weinig bekend over de invloed van sociale netwerken op het vinden van TV content. Wat doen kijkers met persoonlijke kijktips van collega’s tijdens de lunch, of het programma waar vrienden constant over praten? En gaan gebruikers door aanbevelingen ook andere programma’s kijken dan de vaste keus aan programma’s die ze bekijken of hebben geprogrammeerd in de videorecorder.

ConnecTV sluit aan bij deze concepten. Met ConnecTV kunnen gebruikers samen met vrienden op afstand TV kijken en content met elkaar opnemen en communiceren via audio of tekst. {title}Daarnaast kunnen gebruikers in hun ‘buddy lijst’ van vrienden zien welke programma’s door hun vrienden worden bekeken en elkaar aanbevelingen doen over interessante programma’s en samen TV kijken. Niet alleen zijn tips van vrienden en kennissen betrouwbaarder dan de aanbevelingen van onbekende gebruikers. Vrienden en kennissen zijn ook beter op de hoogte van de voorkeuren en interesses van een gebruiker. Daarnaast zal men een aanbeveling van een vriend sneller accepteren dan een aanbeveling van een onbekende.

Nieuwe beleving door ConnecTV

Het samen kijken en versturen van aanbevelingen zorgt er niet alleen voor dat relevante content beter vindbaar wordt, maar kan ook voor een nieuwe kijkbeleving zorgen.

Het aantal toestellen per huishouden neemt nog steeds toe, en het aantal personen dat alleen TV kijkt groeit. ConnecTV brengt het “samen kijken” terug, doordat men live kan reageren bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd of met een groep vrienden commentaar kan geven bij “Weekend Miljonairs”. Hierdoor is de kans groter dat je vrienden hetzelfde programma hebben bekeken, en je het programma direct of de volgende dag kunt nabespreken. Doordat je met ConnecTV ziet waar je vrienden naar kijken, komt deze gezamenlijke TV ervaring terug.

Ook zijn er binnen ConnecTV allerlei nieuwe soorten diensten mogelijk, zoals abonnementdiensten. Denk hierbij aan Bekende Nederlanders in je vriendenlijst, die aanbevelingen doen, of bijvoorbeeld “blind dating” diensten op basis van je kijkgedrag. Het uitgebreide kijkgedrag dat wordt geregistreerd zorgt tevens voor gerichte advertising mogelijkheden.

Onderzoek invloed op kijkgedrag en kijkbeleving

In juli start TNO een gebruikersproef van ConnecTV, waarbij de ConnecTV applicatie wordt uitgerold over 50-100 huishoudens in Enschede. De huishoudens ontvangen hiervoor tijdelijk een gratis media pc waarmee ze de dienst kunnen gebruiken. Het doel van de pilot is om te bekijken wat het effect op het televisiekijkgedrag van eindgebruikers is. Wordt er bijvoorbeeld meer of minder gekeken met ConnecTV, wat is de invloed op de kijkbeleving, gaan gebruikers andere programma’s kijken? Daarnaast wordt samen met geïnteresseerde partijen een business plan opgezet om dit soort diensten in de markt te zetten.

Natuurlijk zijn dit soort initiatieven niet nieuw. Ze worden op internet gebruikt, en via initiatieven zoals Live Messenger en Amigo TV zijn andere partijen er ook mee bezig.

Vooral de onderzoekselementen zijn vernieuwend. De pilot focust specifiek op de effecten die het gebruik van sociale netwerken en aanbevelingen hebben op het kijkgedrag en de kijkbeleving van gebruikers van de TV in de huiskamer.

Geïnteresseerd in de opzet of resultaten van de pilot? Op 28 juni wordt er een ConnecTV event in Delft georganiseerd als kick-off van de pilot, aanmelden kan hier.

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

17 Reacties

    Remi

    Klinkt goed! Ik heb nu een klein half jaar digitale TV met zo’n extra pakket zenders. Ik ben dus van zo’n 30 naar een kleine 200 (?) zenders gegaan. Nog steeds heb ik dat ik af en toe ineens ontdek dat ik een leuke/interessante zender heb en ik weet zeker dat ik veel leuke programma’s mis.

    Gewoon een beetje rondzappen is niet genoeg om een goed beeld te hebben van het aanbod. Om goede keuzes te maken is iets slimmers nodig. Ik ben erg benieuwd of connecTV gaat werken. Het klikt erg goed..

    Martijn, ik neem aan dat je ons via Marketingfacts op de hoogte gaat houden de aankomende maanden? (als jullie nog testpersonen in Groningen nodig hebben dan hoor ik het wel 😉 )


    4 mei 2007 om 07:03
    martijnstaal

    Jullie worden uiteraard op de hoogte gehouden via marketingfacts. In juli gaat de pilot van start, vanaf dan zal er ook regelmatig nieuws verschijnen.

    We zoeken nog testpersonen in specifieke wijken in Enschede 😉


    4 mei 2007 om 07:08
    Martijn van Leeuwen

    Nog zo’n gelikt initiatief: http://www.joost.com

    De beta wordt nu getest d.m.v. een netwerk op basis van uitnodiging.

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het er érg goed uitziet.


    4 mei 2007 om 07:30
    Kasper Katje

    Misschien moet er eerst gewenning optreden maar 1 van de voordelen van TV kijken op dit moment vind ik juist dat je NIET gestoord wordt door IM-achtige berichtjes van vrienden en bekenden. Gewoon ff relaxed genieten van een serie, documentaire of film en daarbij is de interruptie door reclameblokken al irritant genoeg.

    Stel je voor zeg: zit je net in de climax van een film….

    *FLOEP*

    “hoi, Sjakie hier, deze serie moet je echt checken! mzzl”

    Hoe noemen ze dat ook alweer? Anti-climax?


    4 mei 2007 om 08:18
    Gijsbregt

    Martijn,

    Goed initiatief, maar net als bij Tribler krijg ik het idee dat we too little too late zijn. De premisse van Joost is weer (samen) TV kijken met onder meer forums, open source IM en tagging en rating. Daarbij ben ik er van overtuigd dat TV eerst naar internet gaat voordat internet naar TV gaat. Maar ik ben wel erg benieuwd naar het ouderwetse avondje TV, maar dan together globally. Dus de voortgangsrapporten spreken me aan. De onderzoeken van de Beta-periode van Joost komen eind augustus beschikbaar. Hun PR-machine kennende heb je tegen die tijd alvast wat referentiemateriaal.


    4 mei 2007 om 09:29
    Jan Commandeur

    Leuk idee, zelf ook al ooit aan gedacht! Grappig dat TNO dat gaat doen.. Je zou eerder denken dat het door een bestaande (digitale) tv zender zelf zou worden geintroduceerd in de vorm van een community.


    4 mei 2007 om 10:14
    Gerard van Enk

    Elkaar aanbevelingen geven en online over programma’s kletsen gebeurt nu ook al op een low profile manier, bijvoorbeeld onze wekelijkse Dragon’s Den Twitter sessie.


    5 mei 2007 om 06:50
    martijnstaal

    @ Raimo,

    Ik ken BuddyTV niet, maar volgens de website gaat dit over TV kijken terwijl je via internet communiceert met je TV buddies. ConnecTV richt zich op TV in de huiskamer.

    Als je meer informatie hebt over het succes van BuddyTV, ontvang ik die graag!

    @ Gijsbregt,

    Ik ben met je eens dat dit niet de eerste dienst is waarmee je met buddies kan kijken en elkaar aanbevelingen kan doen, dit geef ik ook al aan in het artikel. Het is dan ook niet de bedoeling van de pilot om de dienst ‘als eerste’ op te zetten, de focus ligt op het onderzoek.

    Het vernieuwende van deze pilot is het onderzoek naar de invloed van aanbevelingen op het TV kijken in de huiskamer. Dus: wat doet ConnecTV met het kijkgedrag en wat doet het met de kijkbeleving. Blijven consumenten hierdoor langer bij programma’s hangen? Worden minder populaire programma’s nu vaker bekeken, of worden de al populaire programma’s juist nog populairder? Daarnaast krijgen de gebruikers door middel van ‘experience sampling’ vragen over het gebruik van ConnecTV. Het gaat dus niet alleen om het registreren van kijkgegevens, maar ook om het meten van de kijkbeleving.

    Of TV eerst naar internet gaat, daar verschillen denk ik onze meningen, maar dit is ook een definitiekwestie. Graag praat ik hier een keer met je over bij.

    @ Jan,

    De bedoeling van de pilot is ook om te kijken welke soort partijen dit soort diensten aan kan bieden. Je kan daarbij denken aan TV zenders, maar we interviewen bijvoorbeeld ook TV aanbieders, adverteerders, consumenten electronica fabrikanten en producenten. De rol van TNO is dus onder andere het doen van onderzoek en consultancy voor mogelijke ConnecTV aanbieders.


    5 mei 2007 om 06:56
    Gijsbregt

    Martijn,

    Dank voor je uitgebreide reactie. We spreken snel een keer af.


    5 mei 2007 om 08:06
    SEO Handleiding

    Die functie van Youtube active sharing is erg gelikt. Ik heb het bij een populair videotje gezien en dan zie je dat er soms wel meer dan 100 live viewers tegelijk zijn.


    6 mei 2007 om 07:31
    venturo

    Martijn, wordt het niet tijd dat jullie uit de schaduw van weleer stappen en een keer echte innovatie gaan presenteren? Ik heb de versies 3.0 tot 8.0 op dit thema al gezien. ik zou zeggen probeer eerst de huiskamer te bereiken met een infrastrucuur onafahankelijke dienst en verlaat als de donder het monomediale denkpad…


    6 mei 2007 om 10:27
    Annet

    @Bram

    wat ben jij ontzettend arrogant! Ik vraag me af vanwaar die felheid? Oprecht: what’s in it for you? Alles wordt toch gekopieerd? Beetje sleutelen hier, beetje sleutelen daar en hoppa, weer een innovatieve trofee voor EZ. Dat is toch meer regel dan uitzondering. ‘Innovatie in Dialoog’ (hoe verzinnen ze het) me reet zou ik zeggen.

    Los van de discussie uiteraard. Ik heb niets met TNO 😉


    7 mei 2007 om 07:09
    marbles

    @Annet Hmmm, ik ben wel polemisch en fel en cru maar toch niet arrogant? Kijk, ik ben principieel (fundamentalistisch) liberalist: weg met de subsidies aan zieltogende bedrijfstakken en voormalige (half geprivatiseerde) staatbedrijven. Dat VMBC en CV argument is eerder een geloofsartikel en komt recht uit mijn hart. WHJDAV en JSEGKV argument is meer verbolgenheid. Als er een peer platform is waar TNO rekenschap zou kunnen geven, zou kunnen toetsen en klankborden voordat er wat onderzocht zou moeten worden in BV vorm, als al, is het bijvoorbeeld hier op MF! but they don’t! Dat gebeurt inderdaad wel vaker (en dat men zich niet heel hard schaamt, alla). Maar laten we wel zijn: wie is er hier arrogant (plaatst er zichzelf op een voetstuk zonder respect voor de omgeving). Wat moet ik doen volgens jou om aan Martijn duidelijk maken dat ik vind dat ConnectTV moet ophouden te bestaan. Kamervragen stellen? Aangifte doen wegens geloofskwetsing?


    7 mei 2007 om 09:20
    Annet

    @Bram

    Heerlijk, recht uit het hart. Ik dacht ik geef je nog een extra zetje … jouw kritieken waardeer ik zeer op MF.

    Ik zou Martijn onmiddellijk in de Gouden Kooi opsluiten en kijken wat een weekje ‘samen kijken’ naar Martijn oplevert aan aanbevelingen en ‘blind dating’ (?) opbrengsten. Uiteraard via YouTube, uhh ik bedoel ConnectTV.

    Martijn, werk je vrijwillig mee? 😉


    7 mei 2007 om 10:36
    martijnstaal

    @Bram,

    Ik ben zeer geïnteresseerd in je ideeen over toekomstige TV diensten en de richting waarin de mediawereld aan het verschuiven is. Het lijkt me daarom interessant om van je te horen welk onderzoek jouw interesse zou hebben. In mijn ogen gebeurt er ontzettend veel rondom video/TV en is het inderdaad zo dat het klassieke TV kijken steeds meer aan het verdwijnen is. Of de toevoeging van sociale aspecten (zoals we met ConnecTV onderzoeken) werkt, en hoe het werkt is voor mij een van de vragen waar we in het onderzoek antwoord op hopen te vinden. Wat dat betreft hoor ik ook graag wat jouw verwachtingen hiervan zijn. Mogelijk worden ze bevestigd, wellicht ook niet, daarvoor gaan we de trial doen.

    Voor het uitvoeren van de proef wordt overigens geen BV opgezet. Er ontstaan wel regelmatig spin-offs vanuit TNO, ConnecTV is dat niet. Het is gewoon de werktitel van de trial in Enschede. Uiteraard zijn we wel voortdurend in gesprek met partijen in de mediasector, zoals commerciële omroepen en content producenten. Juíst om het onderzoek goed af te kunnen stemmen op de vragen die blijken te leven. Duidelijk is ook dat ConnecTV echt niet ‘de unieke vondst’ is waarbij we opeens het licht hebben gezien; zo heb ik het naar mijn beste weten ook niet gepresenteerd. Juist het gegeven dat er zoveel initiatieven op dit vlak zijn laat zien dat er wat speelt rond het gebruik van sociale netwerken, het aanbevelen van content etc. Daar doen wij met de invalshoek ‘ConnecTV’ onderzoek naar. En de resultaten zijn bruikbaar voor partijen die daadwerkelijk business maken in de media sector.

    Een ander deel van je reactie gaat in op de rol van TNO. Uiteraard mag je daarover je mening geven. Ik laat dat deel wel even voor wat het is, en haak vooral aan op je opmerkingen over het ConnecTV onderzoek, want vanuit die invalshoek heb ik het artikel op MF geplaatst. Zoals gezegd ben ik benieuwd naar je mening daarover, en naar jouw ideeën over onderzoeksvragen op dit vlak.

    Groeten,

    Martijn


    14 mei 2007 om 10:00
    marbles

    [bram probeert een grote topic wissel uittehalen]

    @Marc ….. Ik wilde een punt maken richting Martijn. Heb je mijn comments bij ConnectTV gelezen. Gaan we daar verder. Meer on topic. “Ober kunt u onze tafel omboeken?”


    15 mei 2007 om 16:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief