Uit Engels onderzoek is gebleken dat we zinnen probleemloos blijven lezen als de woorden ´mixed up´ zijn. Zolang het woord maar de juiste letters bevat, en de eerste en laatste letter op de juiste plek staan. Zo heb je deze titel hopelijk herkend als: Relevante varianten volgens Google.
Ook Google AdWords heeft de literatuur erop nageslagen, zo blijkt uit een kleine steekproef. De zoektermen shcluedn, dureawaredr, geokdoop leenn, nueiwe atuo en lagaste lneing leveren elk een trits gesponsorde koppelingen op van geldverstrekkers. Dat levert voor advertenties die met keyword insertion werken soms rare titels op. Wat staat hierover in de voorwaarden van AdWords? Niets.
Beide definities voor brede zoektermen (breed en extra breed) reppen enkel van ´synoniemen en relevante varianten´. Behoren spelfouten daartoe? Vermoedelijk wel, zie de resultaten van de zoekopdrachten hierboven. Maar hoe zit het dan met de richtlijn dat Google advertentieteksten met spelfouten kan afwijzen? Mogen adverteerders geen fouten maken, en zoekers wel? Het blijft onduidelijk, getuige mijn advertentietitel ´Nueiwe atuo?´, die gewoon getoond wordt als je op ´nueiwe atuo´ zoekt. Voorlopige conclusie: adverterende kredietverstrekkers laten keyword insertion maar liever links liggen.