Uitgevers kunnen niet om glocalisering heen

Uitgevers kunnen niet om glocalisering heen
,

Vanmiddag organiseerde het Nederlands Uitgeversverbond (groep UVW) een minisymposium met als titel Uitgeversprikkels. De onderkop was al even lenteachtig: Inspiratie en innovatie door web 2.0 en mobiele technologie. Sprekers waren Hans Appel (CTO Sun), Arjan van ´t Hof (oprichter JobNews en nu directeur YellowMind) en Gijs Vroom (uitgever Emerce). In een warm Rosarium schudde met name Appel eens flink de kussens op. Uitgevers, kom uit die ivoren torens en ga twitteren, diggen en syncen!

Saboteer de volkstelling!
Hans Appel sprak van een digitale identiteit als wensdroom van elke marketeer. Volgens hem hebben wij allemaal in elk geval twee persona´s: een zakelijk en een privé. Op internet maken we deel uit van 10, 20 of wel 30 gemeenschappen. We kiezen daaruit het profiel dat op enig moment het beste past. Jongeren zijn op die manier opgegroeid en weten niet beter. Appel, die ook doceert aan de Hanzehogeschool in Groningen, vertelde dat een leerling van hem zijn mobiel kwijt was. Een ramp, volgens de student zelf was 70% van zijn leven nu zoek. Laat dat in werkelijkheid 40% zijn, dan nog geeft dit voorbeeld aan hoe hypermobiel (Appels woorden) de jonge generatie is. Toen in 1971 de volkstelling voor het eerst m.b.v. computer werd gedaan gaf dat heel wat beroering. Zo zeer zelfs dat mede daarom in 1972 de Wet Bescherming Persoonsgegevens tot stand kwam. Anno 2007 geven we digitaal onze mening over van alles en nog wat, kalken blogs vol over privézaken en spelen journalistje op Skoeps. Allemaal met naam en toenaam. Alles om ons digitale territorium vol te pissen met ´I was here´. In dit verband introduceerde Appel nog de mooie term glocalisering. Is internet een wereldomspannend sociaal netwerk, de waarde van lokale content wordt online steeds pregnanter. Voorbeelden: Skoeps, Hier.nl en het gros van de Google Maps Mashups. Wat uitgevers hier aan hebben? Alleen al in 2005 werd wereldwijd voor 7 miljard euro aan ringtones verkocht. Er is kortom serious money in het spel. Maar dan moet je die consument wel weten te raken. Volgde een voorbeeld van de TMF portal die in 2005 op één dag 30.000 euro binnenhengelde (leden konden voor 1 euro 24 uur lang door het videoarchief heen ploegen). En ook: auteursrecht is op sterven na dood, of we het nou leuk vinden of niet. Meer over Hans Appel op Hans Appel Publicity.

Persoonlijk vaktijdschrift
Arjan van ´t Hof had het over 1 op 1 publishing, POD en dat iedereen auteur is. Ter illustratie ging hij wat dieper in op SYNC, de nieuwssite van de oprichters van ilse. SYNC, met artikelen over wetenschap, ondernemen en technologie, kan naar de voorkeuren van individuele gebruikers worden aangepast. Je krijgt zo alleen díe artikelen te zien die je interesseren. Artikelen kunnen door gebruikers ´gedigged´ worden, en in PDF vorm worden opgeslagen en geprint (voor in de trein). Vooral die PDF vond ik er erg fraai uitzien trouwens, als in een echt magazine. Hier kunnen ook advertenties aan worden toegevoegd (iets voor MF?!). Leuke is dat je als vrijwillige redacteur een groter deel van de advertentieinkomsten opstrijkt naarmate je artikelen hoger gewaardeerd/meer gelezen worden. Van ´t Hof wilde met deze case benadrukken dat uitgevers zich moeten realiseren dat content nog steeds king is. Maar die content hoef je niet perse meer zelf als uitgever te ´veredelen´, je kunt ook partneren. En dan zit je al snel weer in de hoek van de UGC.


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Niet voor niets heet het in de symposiumtitel ´prikkels´. Sprekers wilden in de eerste plaats inspireren en prikkelen, niet kant en klare oplossingen leveren voor stagnerende afzetten van trad. uitgevers.

    geplaatst op
  • Prachtige samenvatting Karel; met veel plezier gelezen. Weet jij of de presentaties online beschikbaar komen?

    geplaatst op
  • Leuk te horen Marco, dankjewel. Ik zal bij het NUV nagaan of er nog iets online komt. Indien ja, voeg ik dat toe aan deze post.

    geplaatst op
  • Even een kleine correctie: niet ik, maar Eric Bremer (nu ook YellowMind )is de founding father van JobNews. Samen voerden wij van 1997 tot 2000 de directie. Daarna nam Kluwer het volledig over.
    Overigens heb ik net mijn presentatie naar de NUV gemaild ter publicatie.

    geplaatst op
  • Dankjewel voor de correctie Arjan, zal de NUV site in de gaten houden.

    geplaatst op
  • Zelf ook eens een sessie van Hans Appel bij mogen wonen, een geweldige spreker die ik duidelijk herken in de woorden van Karel. Zijn presentaties kwamen dacht ik altijd online, maar de links op Hans Mestrum zijn website leveren helaas geen gewenst resultaat... dus als iemand ze heeft gevonden... laat hier maar even een link achter. Inspiratie voor iedereen.

    geplaatst op
  • 2BFrank, je kunt de presentatie misschien bij Hans zelf opvragen? Succes!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.