Uitgevers kunnen niet om glocalisering heen

25 april 2007, 17:50

Vanmiddag organiseerde het Nederlands Uitgeversverbond (groep UVW) een minisymposium met als titel Uitgeversprikkels. De onderkop was al even lenteachtig: Inspiratie en innovatie door web 2.0 en mobiele technologie. Sprekers waren Hans Appel (CTO Sun), Arjan van ´t Hof (oprichter JobNews en nu directeur YellowMind) en Gijs Vroom (uitgever Emerce). In een warm Rosarium schudde met name Appel eens flink de kussens op. Uitgevers, kom uit die ivoren torens en ga twitteren, diggen en syncen!

Saboteer de volkstelling!

Hans Appel sprak van een digitale identiteit als wensdroom van elke marketeer. Volgens hem hebben wij allemaal in elk geval twee persona´s: een zakelijk en een privé. Op internet maken we deel uit van 10, 20 of wel 30 gemeenschappen. We kiezen daaruit het profiel dat op enig moment het beste past. Jongeren zijn op die manier opgegroeid en weten niet beter. Appel, die ook doceert aan de Hanzehogeschool in Groningen, vertelde dat een leerling van hem zijn mobiel kwijt was. Een ramp, volgens de student zelf was 70% van zijn leven nu zoek. Laat dat in werkelijkheid 40% zijn, dan nog geeft dit voorbeeld aan hoe hypermobiel (Appels woorden) de jonge generatie is. Toen in 1971 de volkstelling voor het eerst m.b.v. computer werd gedaan gaf dat heel wat beroering. Zo zeer zelfs dat mede daarom in 1972 de Wet Bescherming Persoonsgegevens tot stand kwam. Anno 2007 geven we digitaal onze mening over van alles en nog wat, kalken blogs vol over privézaken en spelen journalistje op Skoeps. Allemaal met naam en toenaam. Alles om ons digitale territorium vol te pissen met ´I was here´. In dit verband introduceerde Appel nog de mooie term glocalisering. Is internet een wereldomspannend sociaal netwerk, de waarde van lokale content wordt online steeds pregnanter. Voorbeelden: Skoeps, Hier.nl en het gros van de Google Maps Mashups. Wat uitgevers hier aan hebben? Alleen al in 2005 werd wereldwijd voor 7 miljard euro aan ringtones verkocht. Er is kortom serious money in het spel. Maar dan moet je die consument wel weten te raken. Volgde een voorbeeld van de TMF portal die in 2005 op één dag 30.000 euro binnenhengelde (leden konden voor 1 euro 24 uur lang door het videoarchief heen ploegen). En ook: auteursrecht is op sterven na dood, of we het nou leuk vinden of niet. Meer over Hans Appel op Hans Appel Publicity.

Persoonlijk vaktijdschrift

Arjan van ´t Hof had het over 1 op 1 publishing, POD en dat iedereen auteur is. Ter illustratie ging hij wat dieper in op SYNC, de nieuwssite van de oprichters van ilse. SYNC, met artikelen over wetenschap, ondernemen en technologie, kan naar de voorkeuren van individuele gebruikers worden aangepast. Je krijgt zo alleen díe artikelen te zien die je interesseren. Artikelen kunnen door gebruikers ´gedigged´ worden, en in PDF vorm worden opgeslagen en geprint (voor in de trein). Vooral die PDF vond ik er erg fraai uitzien trouwens, als in een echt magazine. Hier kunnen ook advertenties aan worden toegevoegd (iets voor MF?!). Leuke is dat je als vrijwillige redacteur een groter deel van de advertentieinkomsten opstrijkt naarmate je artikelen hoger gewaardeerd/meer gelezen worden. Van ´t Hof wilde met deze case benadrukken dat uitgevers zich moeten realiseren dat content nog steeds king is. Maar die content hoef je niet perse meer zelf als uitgever te ´veredelen´, je kunt ook partneren. En dan zit je al snel weer in de hoek van de UGC.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Feeder

    Niet voor niets heet het in de symposiumtitel ´prikkels´. Sprekers wilden in de eerste plaats inspireren en prikkelen, niet kant en klare oplossingen leveren voor stagnerende afzetten van trad. uitgevers.


    25 april 2007 om 18:01
    media

    Prachtige samenvatting Karel; met veel plezier gelezen. Weet jij of de presentaties online beschikbaar komen?


    25 april 2007 om 18:10
    Karel Kolb

    Leuk te horen Marco, dankjewel. Ik zal bij het NUV nagaan of er nog iets online komt. Indien ja, voeg ik dat toe aan deze post.


    25 april 2007 om 19:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!