MTV’s zoektocht naar interactief talent

23 april 2007, 04:51

{title}Een half jaar geleden schreef MTV Networks een wedstrijd uit voor interactief talent. Deze wedstrijd, Digital Scout, is gericht op het verzinnen van een innovatief concept voor één of meerdere van de digitale kanalen waar MTV op actief is: mobiel, internet, social networking, digitale TV en games. Voor het winnende idee stelt MTV 10.000 euro ter beschikking om het idee ook daadwerkelijk uit te voeren. Afgelopen donderdag werden de eerste winnaars bekend gemaakt op de Media Wharf in Amsterdam-Noord. De winnaars bedachten een concept waarbij jongeren een T-shirt kunnen laten maken op basis van hun profiel bij community-site Republic of MTV.

Vorige maand werden ook al de winnaars van de Dag van het Interactief Talent bekend gemaakt. Een vergelijkbaar initiatief wat ook gericht is op het showcasen van jong interactief talent. In totaal ontving MTV rond de 130 inzendingen voor de wedstrijd. Jongeren konden een creatief idee inzenden via de website van Digital Scout. Ook heeft MTV via hogescholen deelnemers ‘geworven’. De winnaars – Michael Dekker, Steven van der Laan, Noortje Offreins en Geijs Sleijpen – kennen elkaar van de Hogeschool Rotterdam en gaan hun idee nu daadwerkelijk uitwerken voor MTV.

Dertig procent Electro

Republic of MTV is een communitysite die vorig jaar is gelanceerd. Op de site kunnen jongeren een profiel aanmaken, waarbij muziekvoorkeuren een centrale rol spelen. Zij geven aan van welke bands en stromingen ze houden. “Wij willen die voorkeuren koppelen aan plaatjes,” legt Noortje Offreins uit. Bij de stroming elektro hoort een serie symbolen, net als bij bijvoorbeeld metal. De visuals moeten voor jongeren herkenbaar zijn en een associatie oproepen met een stroming. Een doodshoofd bij metal is een voorbeeld, maar er zal ook gewerkt worden met meer abstracte vormen

“Op basis van de muziekvoorkeuren, kan voor een jongere straks bijvoorbeeld worden gezegd, je bent: 30 procent electro, 30 procent indie, en 40 procent rock,” leggen de bedenkers uit. Die muziekvoorkeuren bepalen de verhoudingen van bij de stromingen behorende visuals op het T-shirt. “Zo krijg je een volledig gepersonaliseerd shirt.”

Op dit moment ligt er alleen nog een idee. Samen met MTV gaan de bedenkers de komende tijd aan de slag om het plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Zo moet een partij worden gevonden die de T-shirts gaat produceren en moet er de nodige ‘buzz’ komen rondom de shirts. Daarvoor wil MTV onder meer presentatoren gaan inzetten, die een T-shirt gaan dragen op televisie. Ook zullen de shirts op MTV-evenementen worden gepromoot. Het idee was in eerste instantie trouwens een volledig ‘offline plan’, de makers wilden bezoekers van festivals bij een stand zelf T-shirts laten maken.

Idee uit V.S.

Het idee voor Digital Scout is afkomstig uit de Verenigde Staten. MtvU, het speciale MTV-netwerk voor Amerikaanse universiteiten, organiseerde eerder een wedstrijd voor interactief talent. Vanuit die wedstrijd zijn in Amerika veel goede ideeën ontstaan. “Wij hebben het concept van de wedstrijd opgepakt en vertaald naar Nederland. Digital Scout is een puur Nederlands initiatief,” aldus MTV.

Via: Emerce

Marcel van der Heijden
Interactief Strateeg bij Stormkracht 9

Marcel studeerd bedrijfskunde/ marketing management aan de RSM Erasmus Universiteit te Rotterdam. Daarvoor volgde hij de bachelor studie marketing management aan de Hogeschool Inholland. Tijdens zijn stage bij KPMG Accountants raakte hij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site en online identiteit en was zijn liefde voor online marketing geboren. Naast zijn studie is hij initiatiefnemer en voorzitter van Generation Next en werkt hij als freelance interactief marketeer voor diverse MKB bedrijven. Zijn interesses liggen op het snijvlak tussen marketing en technologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!