Heilige marketing

Heilige marketing
, Carl Mangold

Een mooi bericht voor op de zondag: het Vaticaan heeft één van God’s ideeën aangepast, om beter te kunnen concurreren met andere geloven zoals bijvoorbeeld de Islam. Het gaat hierbij om het idee dat ongedoopt gestorven babies niet naar de hemel, maar naar de hel zouden gaan. Welliswaar naar het ‘limbo’; het nog niet echt vreselijk hete deel van de hel. Maar toch…

Anyway: sinds afgelopen vrijdag vraagt Petrus dus niet meer om een doopbewijs, bij de ingang van de hemel. En dat moet als ‘t goed is flink wat nieuwe - vooral Afrikaanse - zieltjes opleveren.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Dit is wel een hele flexibele religie.

    geplaatst op
  • Tsja... Ik riep altijd al dat theologie de beste marketing opleiding was :P

    geplaatst op
  • Hoe denkt het Vaticaan eigenlijk over Co creation en user generated content?

    geplaatst op
  • @Bram
    Het antwoord hierop is zuster Judith Zoebelein! Ze zijn niet helemaal nerd daar bij het Vaticaan ;-)

    geplaatst op
  • Over co-creatie en user generated content is God heel duidelijk, Bram:

    Hij heeft slechts zes dagen uitgetrokken voor het in elkaar knutselen van ons complete heelal, nam op de zevende dag vrij, verzuchtte "Weet je wat? Het is wel goed zo" en stortte zich vol goede moed op zijn volgende project.

    Eén dag daarvoor had Adam Hem om een vrouw gevraagd, iets wat Hij zelf in eerste instantie vergeten was. En die was zó slecht gelukt dat ze prompt van een verkeerde boom begon te eten. Nu kwam dat 'm goed uit, want eigenlijk was slechts een klein driehoekje tussen de Eufraat en de Tigris - het paradijs - echt klaar; de rest van de aarde lag er nogal rommelig en ontgonnen bij. En het eten van die appel gaf 'm een goed excuus om die mensen er maar eens op uit te sturen, om de boel zélf af te laten maken.

    Later sprak Hij nog eens specifiek de woorden "Gaat heen en vermenigvuldig u", voor degenen die het nog niet helemaal snapten.

    geplaatst op
  • De schepping van User generated content en Co creation gaat dus eigenlijk gewoon over... Eh...Sex?

    geplaatst op
  • Terug op het eerste topic: tja, het is toch zo dat de woorden van priesters en de paus de woorden van god op aarde zijn? Dus wat de Paus zegt moet geaccepteerd worden door God? Daar gaat toch de hele (briljante) film Dogma over?

    Dat is het loophole dat de schrijvers van de bijbel, eeeh, God, erin hebben gebracht zodat ze hun opvolgers genoeg macht konden geven met de tijd mee te gaan.

    geplaatst op
  • Tjonge Carl,

    Je frustraties t.a.v. religie, jodendom en alles wat daar omheen hangt zitten wel diep hè? Volgens mij zijn er andere blogs die beter passen bij het uiten van deze gedachten dan een serieus blog als MF....

    geplaatst op
  • @Wilbert Jodendom? Frustraties? Huh? Religie? Welk blog zit jij dan te lezen? Ik hoor scherts en satire over de corporate story telling. Carl heeft het met net zoveel respect over de onstaanspitch van, pak hem beet, Microsoft. Je moet wel bij het topic blijven, hoor. Gaat over marketing. Dan kan er dus geen misverstand zijn over de exegese van Carls woorden. ;)

    geplaatst op
  • @ Bram,

    Begrijp je reactie. Gaat ook niet alleen over deze posting. Mijn punt is dat dit geen marketing is. Dar kunnen we van mening over verschillen, maar daarover discussieren is m.i. te veel off topic.

    geplaatst op
  • @Wilbert: Bedoel je dat dit ...

    The document published Friday said the question of limbo had become a "matter of pastoral urgency" because of the growing number of babies who do not receive the baptismal rite. Especially in Africa and other parts of the world where Catholicism is growing but has competition from other faiths such as Islam, high infant mortality rates mean many families live with a church teaching them that their babies could not go to heaven.
    ... geen marketing (= market getting) is?

    geplaatst op
  • Het Vaticaan noemt het een zaak van "pastorale urgentie". De rest van de tekst staat niet tussen aanhalingstekens en lijkt me dus niet geciteerd uit documenten van het vaticaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet katholiek, en vindt het handelen van de katholieke kerk in veel gevallen laakbaar.

    Het valt me gewoon op dat er vaker dit soort posts uit jouw mouw komen met een heel duidelijk persoonlijke en negatieve kleuring. Hoewel het een grijs gebied is en we daar over kunnen discussieren is het mijn persoonlijke mening dat MF niet hiervoor gebruikt zou moeten worden..

    geplaatst op
  • De quote hierboven komt uit een artikel op de LA Times website, waar de hele actie in perspectief wordt geplaatst.

    Betreffende mijn manier van schrijven: het klopt dat ik m'n stukjes graag met scherts en satire doorspek. Sommigen vinden dat leuk, anderen niet. Wellicht moeten we 'ns een polletje doen om erachter te komen wat de democratische meerderheid ervan vindt?

    geplaatst op
  • @Carl Je blijft een vuige ketter. Branden zul je! Minder satire en columnesque stoerdoenerij op MF. Er komen al zo weinig meisjes. En dat komt allemaal door jou! Gewoon brandgagement stukjes schrijven over product marketing en een klein juutje van web 2.0. Grijze gebieden beetje bezoedelen met persoonlijke en negatieve kleuring?! Ben je daar helemaal gek geworden? Slaande ruzie op de volgende barbecue. Ik weet je te vinden jongen! En ook geen satire meer!!!

    geplaatst op
  • Zeg eh, ik ben gedoopt hoor! 't Is maar dat je het weet.

    En 't bewijsje daarvan bewaar ik zorgvuldig, voor 't geval die regeling hierboven onverhoopt weer ingetrokken wordt ;-)

    geplaatst op
  • @Carl scannen en publiceren. Ik wil bewijs..

    geplaatst op
  • 'k Heb even geen scanner bij de hand, maar hier heeft 't in elk geval plaatsgevonden, zo'n 40 jaar geleden.

    geplaatst op
  • @Carl jaja ;-)

    P.S. ziet er gezellig uit brrr

    geplaatst op
  • De implicaties van de relativiteits theorie maakt het toch gemakkelijk om te antidateren? Vanaf mijn planeet is Carl nog steeds ongedoopt...

    @Marco Niemand neemt die code of conduct ook serieus. Of ligt het aan mij?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.