Hyves voorlopig niet te koop?

Hyves voorlopig niet te koop?
Al vanaf de start in 2004 volgen we het online vriendennetwerk Hyves met meer dan gemiddelde belangstelling. Ons archief bevat inmiddels ruim 200 berichten over Hyves en dat aantal zal voorlopig nog wel stijgen.

Zeker als er een mogelijke verkoop in het verschiet ligt. Afgelopen week las ik in zowel FEM Business als het FD over de betrokkenheid van Hubert Deitmers. Deitmers is voormalig bestuurslid van Endemol en sinds vorig jaar samen met Joop van de Ende eigenaar van de investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers. Naast de oprichters en een aantal informal investers heeft Deitmers een minderheidsbelang in Hyves. Op de vraag of en zo ja wanneer Hyves verkocht gaat worden zegt Deitmers het volgende:
(...) Een exitstrategie? Die is er nog niet. Er is zeker interesse van andere partijen. Maar wij vinden het nog veel te vroeg om te verkopen. Het gaat hartstikke goed en er is enorm veel groeipotentieel. (...)
Oftewel, als twee bronnen onafhankelijk van elkaar beginnen over de verkoop van Hyves, dan zal het binnenkort wel verkocht worden. Zou het dan toch MySpace zijn dat Hyves opkoopt? Binnenkort maar eens een bak koffie doen met de nieuwe marketeer van het jaar ;-)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 37 reacties op dit artikel

  • Ik gok overigens op News Corporation (MySpace) voor 30 miljoen euro. Wie biedt meer of minder?

    geplaatst op
  • Is 20 miljoen euro niet wat laag? Ik zou toch meer richting marktplaats prijzen verwachten.

    geplaatst op
  • Waar rook is is vuur toch?
    Als ik Spanjar was zou ik er zeker nog even mee wachten. Het lijkt me juist een enorme uitdaging nu het zo'n sterk platform is om diverse nieuwe acties te gaan bedenken. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

    geplaatst op
  • Volgens mij leest Raymond Spanjar zelf ook de berichten op Marketingfacts. Ben benieuwd of hij zelf wel eens een schatting van de waarde van Hyves maakt... Ik denk trouwens dat de ze beter nog een paar jaar kunnen wachten, expansie zoeken in het buitenland, meer inkomsten genereren en dan kunnen ze bij een eventuele verkoop een veelvoud van die 20 miljoen euro krijgen.

    geplaatst op
  • Als we dan toch gaan gokken: ik gok dat Hyves in 2007 NIET verkocht wordt.

    geplaatst op
  • En wat vindt de redactie HYPED vanochtend in zijn mailbox?

    (...) Een scan uit de laatste editie van Quote, waarin de suggestie wordt gewekt dat Hyves al maanden met een roadshow bezig is, onder begeleiding van ABN AMRO, om de site te verkopen. Raymond Spanjar, het gezicht van Hyves, geeft echter in hetzelfde artikel al aan dat dit bericht onjuist is. En ook ABN AMRO ontkent. Het is dan ook de vraag of de bron die Quote gebruikt - die stelt dat er een investeringsmemorandum zou zijn - wel de waarheid spreekt. (...)

    Tsja, denk dat ik vandaag toch Raymond maar eens ga bellen ;-)

    geplaatst op
  • 7,5- 10 euro per user..Hmm..

    Hoe bepaal je eigenlijk de waarde van een social network?

    geplaatst op
  • Kijkend naar wat er dit jaar in het buitenland betaaldis (dan wel geïnvesteerd is) in communities is een prijs van 10 euro per gebruiker (uitgaande van 2 miljoen gebruikers) aan de lage kant. Een vergelijkbaar Scandinavisch netwerk ging bijvoorbeeld voor 21 euro per gebruiker over de toonbank en voor een Duits netwerk werd al 85 euro per gebruiker betaald. Dat lijkt dan weer wat teveel van het goede.

    geplaatst op
  • Ik denk dat 10 euro per geregistreerde gebruiker een prima bedrag is. Met 3 miljoen leden kom je dus op een bedrag van 30 miljoen.

    Lode, weet jij op basis waarvan ze in Scandinavie en Duitsland de waarde per geregistreerde gebruiker (b2c) hebben bepaald?

    Eens even rekenen wat dat zou betekenen voor Marketingfacts. 4,000 leden x 250 euro (b2b-leden!) = 1 miljoen euro. Klopt wel ongeveer ;-)

    geplaatst op
  • Is ilse de lachende derde Marco?! :-)

    geplaatst op
  • http://profile.myspace.com/modules/internationallink/pages/internaltionallink.aspx
    Vreemd dat de nederlandse versie niet werkt bij mij met die links daar.
    http://nl.myspace.com/ werkt ook nog niet

    geplaatst op
  • Ik heb hier na de marketingfacts post over de mogelijke concurrentie van MySpace een blogpost over geschreven waar tot nu toe nog niemand iets tegen in te brengen had :)

    http://1000times1000.com/2007/01/15/myspace-new-competitor-of-hyves-no-way/

    en by the way, Hyves is echt wel wat meer waard dan 30 miljoen. tussen de 60 en 80 zou ik zeggen. 30 miljoen pageviews per dag! Misschien wordt het tijd dat we een rekenmachientje pakken om de simpele rekensom te maken....

    geplaatst op
  • Heb net je stuk gelezen Patrick; had ik destijds gemist!

    Pageviews? Dat is iets voor web 1.0 bedrijfjes; het gaat niet meer om pageviews en bannerverkoop dat zou jij toch moeten weten ;-)

    geplaatst op
  • Het blijft een pracht van een succes. Begreep dat de 1 miljard pageviews inmiddels in zicht is (per maand). Echter.. wat is het business model? Even het rijtje af:

    -> Banners & Buttons. gezien enorme inventory en beperkte engagement een netto van 2-3 euro (gecorrigeerd voor adfillment)
    -> Screen take-overs voor grote adverteerders. Moet je regelmatig een klapper mee kunnen maken.
    -> Google/Yahoo ads. Idem behoorlijk breed, dus een RPM van 1 euro netto is realistisch
    -> Bestandsverrijking & exploitatie met derden via email. Round turn per jaar is +/- 2-4 euro met een actieve conversie van 5% zeker haalbaar
    -> Community Sponsoring . Bewerkelijk, maar zeker interessant voor jongerenmerken
    -> Content deals met specialisten (2ehands/banen/muziek enz.)
    -> Premium & offline diensten: dating/ events.
    -> En uiteraard mobile, couponing, tickets enz.

    Enige risico is de typische gauss-cure van veel communities. Zelfs klinkende namen als schoolbank en cu2.nl zijn al weer ingehaald door nieuwe partijen. Snel capitaliseren dus!
    <center> </center>

    geplaatst op
  • @Kjeld: bij mij werkt de NL versie van MySpace (na wat opstartproblemen)
    @Marco,StudiVZ (de Facebook van Duitsland) is aan een van de bestaande investeerders verkocht (een uitgeverij, dus mogelijke media-inkomsten lijken mij daar de trigger). En Playahead (het 2e network in het Hoge Noorden na Lunarstorm) kwam in januari in handen van de Modern Times Group. Uit het persbericht:
    ---
    This site generates revenues from membership subscription fees and advertising, as well as online product sales.
    "Playahead is one of the most popular, creative and exciting on-line community brands in Scandinavia, and is a favourite destination for the young people who watch our channels, listen to our stations," said MTG CEO Hans-Holger Albrecht, "Studies show that 12-24 year-olds spend as much as a third of their media consuming time on the internet".
    Albrecht said internet advertising is forecast to deliver 'high double digit growth' over the coming years in Scandinavia, and even higher levels of growth in the Eastern European markets.

    The acquisition will give MTG the opportunity to grow in this expanding market.
    "Playahead not only gives us the opportunity to reach out to more of our target audience group, but also enables us to build on a well developed and diversified internet platform," said Albrecht.
    ---
    Het platform in aantallen plus mogelijke abonnementsinkomsten (in aanvulling op de relevante opmerkingen van Maarten Roelofs) bepalen dus de prijs. Wat denk ik wel meespeelt, is hoe de rest van het medialandschap (concurrentie) er uit ziet.

    geplaatst op
  • @Lode:
    Een kleine aanvulling: StudiVZ was begin januari voor zo'n 100 miljoen euro verkocht aan de Duitse uitgever Holtzbrinck group

    geplaatst op
  • @Paul: klopt, de speculaties verschilden toen van 85-100 miljoen euro (voor toen 1 miljoen gebruikers). Hier is een overzicht te vinden met bedragen die begin dit jaar werden betaald voor communities (moet het nog bijwerken voor maart, o.a. overname van eConozco, een van de leidende Spaanse netwerken voor professionals met 150.000 leden, door Xing).

    geplaatst op
  • De 2 Zweedse sociale networken Playahead en LunarStorm werden voor respectievelijk 102 miljoen SEK ($14,5 miljoen dollar) in 2007 en 170 miljoen SEK ($24,8 miljoen dollar) in 2006 verkocht (Bron: Google Kai). In oktober van vorig jaar werd de Chinese Facebook kloon Xiaonei.com voor een onbekend bedrag verkocht aan Oak Pacific Interactive. Xiaonei heeft 5 miljoen gebruikers van 2000 universiteiten (Bron: Pacific Epoch). Een Harvard Law School professor claimt in een artikel dat Xiaonei zich schuldig maakt aan copyright infringement ten aanzien van Facebook.

    geplaatst op
  • Hier een overzicht van alle bekende social networks wereldwijd en het aantal gebruikers.

    geplaatst op
  • @marco, ik zou moeten weten dat het niet meer om pageviews draait, maar zonder pageviews valt elk ander business model af.
    Als zij 10% van hun pageviews verkopen met advertenties tegen 5 CPM, dan lijkt het voor de gebruiker nog steeds niet dat er uberhaupt geadverteerd wordt (slechts in 1 op 10 pagina's) en komt er toch al gauw 5 miljoen euro in het laatje (per maand!).
    En dan hoor ik nog niemand praten over hun friendvertising model dat ze gaan openstellen voor bedrijven die supergetarget advertenties kunnen plaatsen, bijv. alleen meisjes tussen de 18 en 24 die vrijgezel zijn en in Noord-Holland wonen (en dat gaat wel iets meer dan 5 CPM kosten).

    Shit ik moet mijn waardering aanpassen!!! 120 miljoen.

    geplaatst op
  • De rekensom die ik boven heb gehanteerd:
    1.000.000.000 (pageviews) / 1000 * 5 CPM = 5.000.000 EUR Cash in!

    geplaatst op
  • @peter

    Het probleem alleen is dat ze op dit moment weinig banners erop hebben, waardoor de inkomsten niet superhoog zijn. Ik denk dat hyves nog even moet wachten met de verkoop en eerst moeten proberen welk business model het meeste in het laatje brengt en dat op de hoogtij dagen het moeten verkopen, net als bij YouTube is gebeurd.

    geplaatst op
  • Wat is een social network waard? Niet alleen het aantal gebruikers.. lijkt me zo. Aantal pageviews.. oke, iets verstandiger. Maar wat is de social currency van het netwerk? Hoe intensief wordt het gebruikt? Welke rol neemt het in, in het totale gebruik. Welk contact heeft welke waarde? Veel vriendjes (veel weak ties) waardevoller dan intensief gebruikte hyves van 10 mensen?

    geplaatst op
  • @Paul van Veenendaal
    Zie ook mijn reactie op "Hyves krijgt concurrentie van Nederlandstalige MySpace" en blogposting van Lode Broekman
    Hij is nog niet live, check de link van de Hallo kop onderaan bij "MySpace Specials" de pagina daarstaat [link]

    Ik denk dat dit een ongewilde live development truuk is. daarom doet nl.myspace.com het denk ik ook niet.

    geplaatst op
  • @Joost, ik heb wel een idee welk businessmodel geld oplevert. Ik zag vandaag een actie van T-Mobile heel mooi geïntegreerd met Hyves.

    Zie mijn laatste post daarover op mijn weblog.

    geplaatst op
  • Patrick's artikel snijd wel hout. Als Hyves verkocht wordt zie ik eerder een Amerikaanse partij inderdaad erin komen, Yahoo of misschien wel Google of Microsoft zelfs. Maar ik blijf bij mijn eerdere statement: niet in 2007.

    geplaatst op
  • @Bas van de Haterd: "Yahoo of misschien wel Google of Microsoft zelfs"

    Google heeft al een Hyves, het heet Orkut. Het bestond al voor Hyves en het lijkt er wel verdacht veel op qua functionaliteit (afgezien van de tierlantijnen die Hyves later heeft toegevoegd) ;)

    Jammer genoeg is Orkut letterlijk over genomen door heel veel Brazillianen die alleen maar Portugees schrijven, waardoor Engelstaligen weg zijn gelopen..

    geplaatst op
  • @ Matthijs

    Google had ook al een Youtube ;)

    geplaatst op
  • wie het koopt? Telegraaf natuurlijk. en ja ABN verkoopt het.

    geplaatst op
  • @Jorn

    Ja is wel leuk bedacht, alleen laadtijd van die site duurt erg lang zelfs met een dikke pijp. Maar is leuk gemaakt, ook leuk is de reactie van wendy als je trut invuld ;-)

    geplaatst op
  • Bubble2.0 naar grotere omvang?
    Google betaald 20x de sales voor Doubleclick, terwijl eBay voor goede sites ca. 10x sales betaald en daarvan wijst de traditonele bankier al naar zijn voorhoofd. Al dat gezoem wat een klant waard is doet mij denken aan Bubble1.0, toen was een mailadres ook veel geld waard. Waarderingen van 30 - 120 mln Euro die hier rond zoemen voor Hyves zijn ook niet bepaald normaal voor een bedrijf dat nog hard werkt om zijn sales organisatie op poten te krijgen en verder nauwelijks of geen andere inkomstenbronnen heeft en de IT-kosten en salarissen toch echt betaald moeten worden. Hyves zal bottom-line geen vet pot zijn.
    Maar ik geef toe, de MySpaces van deze wereld zijn mijn inziens kansloos als ze nu gaan knokken tegen Hyves. De voorsprong is simpelweg te groot. Dus wie weet gaat onze NL-parel wel weg voor dit soort bedragen. Zou een prachtig succes zijn om internettend NL nog steviger op de internationale kaart te zetten. En als de financiele Bubble weer barst gaan de consumenten weer gewoon door met groeien/meer gebruik en meer e-commerce, net als na de eerst financiele dip.

    geplaatst op
  • Probeer eens "vooruit" op Wendy's wereld ;)

    geplaatst op
  • Patrick, 1 miljard waarvan 10% is 100.000 CPM x 5 = 5 ton per maand, ook een aardig bedrag maar wel een ander.

    geplaatst op
  • @ Michiel

    Je schrijft: "de MySpaces van deze wereld zijn mijn inziens kansloos"..

    MySpace kent momenteel (ook in Nederland) een flinke groei vanwege de populariteit onder DJ-s en bands. En aangezien een DJ nu eenmaal veel sneller, en vooral veel meer vrienden maakt dan Annie uit Assen denk ik juist dat MySpace in 2007 wel eens kan gaan verrassen.

    In de underground-scene zie je steeds meer bands die hun eigen site inruilen voor een MySpace, met name vanwege de doeltreffende functionaliteiten als concertagenda, demo's, foto's etc...

    geplaatst op
  • @ phileas fox

    Maar die reclame uiting staat natuurlijk wel op de home pagina van een gebruiker. En volgens mij het dat blok fimpje wat je ziet een rectangle waarvoor een adverteerder 12 euro moet betalen per 1000 views. zie de ratecard van webads.
    ratecard webads

    Wat zal hyves daarvan krijgen? 60%? =7,20 per 1000 views. En omdat het filmpje op de home pagina staat van een gebruiker wordt ie volgens mij meer bekeken dan een pagina verderop. Dus alleen met dat filmpje moeten ze volgens mij wel een miljoen p/mnd binnen halen. Of zit ik dan heel raar te denken?

    Daarnaast hebben ze op sommige pagina click advertenties en gaan ze samenwerkingen aan met bv. T-mobile. (erg mooi gedaan)

    En ik weet niet hoeveel het oplevert maar volgens mij weet Hyves zoveel van gesegmenteerde groepen gebruikers dat ze die info kunnen doorverkopen aan de bedrijven die ook aktef zijn op hyves.

    Maar goed... Aan de andere kant hebben ze natuurlijk wel een serverstal van weet ik niet hoeveel. (paar maanden geleden 330 servers)

    Met zo'n groeiend aantal gebruikers is Hyves zeker veel geld waard. Lijkt mij wel meer dan 30 miljoen.

    geplaatst op
  • Ik vraag me ook af hoeveel geld ze verdienen aan het online afdrukken van foto's. Gezien er een groot aantal foto's online staan en ze deze mogelijkheid bieden... zelf maak ik er geen gebruik van dus ik heb ook geen idee of dit daadwerkelijk geld oplevert voor hyves.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.