Marktaandeel Firefox nadert 25% in Europa

Marktaandeel Firefox nadert 25% in Europa
,
@yizmo
{title}Het Franse onderzoeksbureau Xiti Monitor, dat sinds 2005 maandelijks onderzoek doet naar de penetratie van Firefox, heeft haar onderzoeksresultaten voor maart 2007 gepresenteerd. De nieuwste Firefox statistieken laten voor bijna heel Europa een positieve trend zien. Daarmee zet Firefox, de webbrowser van Mozilla, haar opmars voort in Europa ten koste van Internet Explorer van Microsoft. Koploper is Slovenië, waar maar liefst 44,5% van de internettende bevolking Firefox gebruikt, gevolgd door Finland met een marktaandeel van 41,3 procent. Hekkensluiter in het rapport is Oekraïne, met 'slechts' 13,2% procent. In Nederland daalde het gebruik van de alternatieve browser van 14,3% in november 2006 naar 13,3% in maart 2007. Daarmee scoort Nederland in Europa bedroevend laag en eindigde ons land op de één na laatste plaats.

{title}

{title}

De mondiale groei van de Firefox browser t.o.v. september 2005 is indrukwekkend te noemen. Het gebruik van Firefox laat op alle continenten een forse groei zien in vergelijking met 1,5 jaar geleden. Het Afrikaanse continent maakt een behoorlijke inhaalslag, met slechts 4,34% in 2005 naar 13,1% vorige maand. In Azië en Zuid-Amerika is het gebruik van de browser ruim verdubbelt, van respectievelijk 5,77% naar 11,9% en van 5,23% naar 11,9%. Ook Europa en Oceanië is een gezonde groei waar te nemen. Het gebruik op het Europese continent steeg van 14,11% naar 24,1% en ook mondiale Firefox koploper Oceanië liet bijna een verdubbeling zien en steeg naar 24,8% van 14,41%. In Amerika bleef de Firefox groei achter ten opzichte van de mondiale trend met 11,78 procent in september 2005 naar 15,1% in maart 2007.

Een belangrijke factor voor deze groei is ongetwijfeld het referral programma van Google, dat sinds november 2005 via Adsense tot 1 dollar per Firefox-download betaalt.

{title}
{title}

Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Wat zou de reden zijn van de tegenvallende groei van Firefox in Nederland? Nederland is wel het land met de grootste breedbrandpenetratie, dus wat dat betreft een belangrijke markt.

    geplaatst op
  • Moet eerlijk zeggen dat het me verbaasd dat Firefox wereldwijd zo'n groot aandeel heeft. Zeker ook gezien het feit dat nog niet zo heel lang geleden Onestat een marktaandeel van 85 procent rapporteerde voor Internet Explorer.

    Opvallend dat het vooral de Oostblok-landen zijn die een hoge penetratie Firefox laten zien. Wellicht standaard geïnstalleerd op pc's?

    Heb voor de aardigheid eens gekeken of er recentelijk nog opmerkelijke ontwikkelingen zijn geweest mbt Firefox en buiten de lancering van versie 2.0 in oktober vorig jaar was er eigenlijk weinig bijzonders te melden.

    Google Trends:


    BlogPulse:

    geplaatst op
  • Zouden de bedroevende cijfers voor Nederland er misschien mee te maken hebben dat er hier veel meer mensen online zijn? En dan voornamelijk veel meer huis- tuin- en keukengebruikers. Die weten meestal niet eens wat een browser is. Het Internet is voor deze mensen het programma internet explorer. In oostbloklanden zijn de internetters wellicht veel meer professionals, daar kan je van verwachten dat ze iets meer weten.

    geplaatst op
  • @Marco Derksen: Oosteuropese landen doen het over het algemeen heel erg goed qua Open Source penetratie. Een wilde gok: ten tijde van het (toen al aflopende) communisme werd hier Ms-Dos geïntroduceerd, waarschijnlijk dus een voorbeeld van "wet van de remmende voorsprong"?

    geplaatst op
  • Ik vroeg mij ook af waarom de resultaten in Nederland zou laag zijn. Echter ik denk dat Vasilis een goede verklaring hiervoor heeft. Had Denemarken ook niet een vergelijkbare breedbandpenetratie? De resultaten zijn daar ongeveer gelijk!

    geplaatst op
  • @Alexander, Vasilis: interessante gedachte maar volgens mij gaat die niet op: ook Zuid-Europese landen hebben een lage firefox-penetratie en daar is de breedbandpenetraie niet te vergelijken met Nederland en Denemarken. Aan de andere kant, landen als Zweden maar vooral ook Finland laten juist weer een hoge firefox-penetratie zien.

    geplaatst op
  • Overigens is het marktaandeel in Nederland t.o.v. september 2005 wel iets toegenomen van 11,8 naar 13,3%. België met een lage internet penetratie (48,5%) en hoge breedbandpenetratie (88%) is wel bezig met een op Firefox opmars, van 13,1 procent anderhalf jaar geleden naar 18,7% in maart 2007.

    geplaatst op
  • Ik begrijp dit niet. Ik blog me een ongeluk over al die prachtige extensies en nog daalt het gebruik van Firefox in Nederland.

    geplaatst op
  • Aan mij zal het niet liggen. Ik gebruik Firefox nu al een paar jaar en op mijn site heb ik onderin een klein tekstje: "Best bekeken in Firefox", met uiteraard een link naar het Google affiliate programma. Wel mooi vind ik om geld te verdienen met mensen op het juiste spoor zetten.

    geplaatst op
  • @Marc; IE7 werkt gewoon ook erg lekker.. ;)

    geplaatst op
  • "Daarmee scoort Nederland in Europa bedroevend laag en eindigde ons land op de één na laatste plaats"

    Waarom bedroevend? De gemiddelde internetter maakt het helemaal niet uit met welk programma ze over het internet surfen. De voordelen van Firefox staan voor professionele gebruikers misschien buiten kijf, maar voor gewone gebruikers veel minder. Add-ons/extensies zijn vooral eng in verband met spyware en virussen. Daarnaast zijn er maar weinig add-ons die fun en sexy zijn.

    geplaatst op
  • Het verbaast met niet, aangezien Nederland op heel het gebied van vrije software flink achterloopt. Kennelijk zijn Nederlands nogal behoudend en bang voor verandering. Zelfs de overheid durft op dit gebied nauwelijks noemenswaardige stappen te zetten maar wie weet komt daar nu eens verandering in, nu de motie Vendrik weer eens uit de kast is gehaald,

    geplaatst op
  • "Waarom bedroevend? De gemiddelde internetter maakt het helemaal niet uit met welk programma ze over het internet surfen. De voordelen van Firefox staan voor professionele gebruikers misschien buiten kijf, maar voor gewone gebruikers veel minder. Add-ons/extensies zijn vooral eng in verband met spyware en virussen. Daarnaast zijn er maar weinig add-ons die fun en sexy zijn."

    Inderdaad, waarom bedroevend? Maar het valt me op dat de meeste mensen denken in IE & Firefox, terwijl er verschillende andere browsers op de markt zijn, waarvan de meest populaire waarschijnlijk Opera zal zijn. Professionele gebruikers zullen ook eerder kiezen voor Opera.

    geplaatst op
  • Deze landkaart/overzicht laat perfect zien hoe sterk men georiënteerd is op techniek in de bewuste landen. Duitsland, Finland en Polen zijn landen met een zeer sterke focus op technologie. Nederland en andere landen waar de penetratie van Firefox relatief laag is, hebben een doel focus, of te wel het moet gewoon werken, de techniek erachter doet er niet aan toe.

    geplaatst op
  • waarvan de meest populaire waarschijnlijk Opera zal zijn


    Hahahahah

    Of was dat niet als grap bedoeld?

    :)

    geplaatst op
  • Oh, je bedoelde zeker meest populaire _na_ Internerd Exploder en Firefox :)

    Kun je je berichten wel aanpassen als je een account hebt eigenlijk?

    geplaatst op
  • De bron is http://www.xitimonitor.com/en-us/browsers-barometer/firefox-march-2007/index-1-2-3-77.html.

    En wat staat er onderaan?

    Methodology :

    The use rate for Firefox corresponds to all Firefox visits for the period in relation to all browser visits combined.


    Dus het gaat hier puur om het aantal hits en niet om het aantal mensen dat Firefox gebruikt!

    Dus (over Slovenië): 44,5% van de internettende bevolking is niet 44,5% van het 'gebruik' en al helemaal niet 44,5% van de hits, het cijfer dat XiTi geeft.

    Men zegt dat je met statistiek alles kunt bewijzen, maar dat komt ook omdat veel mensen er gewoon veel te onvoorzichtig mee om gaan! (Zelfs die blogster bij nrc.next die Marco Derksen aanhaalt, is onvoorzichtig in haar taalgebruik.)

    geplaatst op
  • @kuifware: het gaat om visits (=bezoeken) niet om hits!

    geplaatst op
  • @Marco: Ach natuurlijk, je hebt gelijk, visits zijn wat anders dan hits. Zo zie je, ik tuin er ook makkelijk in.

    Maar natuurlijk staat ook het aandeel in de visits niet per definitie gelijk aan het aandeel in gebruikers.

    geplaatst op
  • Nu.nl:

    Nederland blijft achter bij Firefoxgebruik

    AMSTERDAM - Nederlanders blijven voorzichtig met een overstap naar de alternatieve webbrowser Firefox. Volgens nieuwe cijfers van Onestat is het marktaandeel van de browser wereldwijd gestegen, maar is het in ons land stabiel.

    Wereldwijd nam het percentage Firefoxgebruikers onder de internetters in het eerste half jaar van 2007 toe van 11,7 tot 12,7 procent. In Nederland steeg het daarentegen nauwelijks. Hier gebruikt 9,8 procent van de surfers de browser.

    Dat is fors minder dan in de ons omringende landen. In Duitsland heeft Firefox een marktaandeel van 26,7 procent en in België 19,9 procent. Ook in de Verenigde Staten (19,7 procent), Canada (16,5 procent) en Australië (26,3 procent) is de browser veel populairder.

    Internet Explorer
    Toch blijft Internet Explorer de meest gebruikte software om webpagina's te bezoeken. Microsofts standaardbrowser haalt wereldwijd een marktaandeel van 84,7 procent. Opvallend is dat de nieuwe versie 7 van de browser nog altijd veel minder wordt gebruikt dan het jarenoude Internet Explorer 6.

    Safari
    Andere webbrowsers, zoals Opera, Netscape en Apples Safari, leiden naast IE en Firefox een marginaal bestaan. Apple introduceerde onlangs een Windowsversie van Safari in de hoop het marktaandeel te vergroten. Opera is op mobiele telefoons wel een van de grotere browsers.

    geplaatst op
  • NU.nl:

    (...) Firefox is meer dan een half miljard keer gedownload. Om dat te vieren roepen de makers van de webbrowser gebruikers op om een half miljard rijstkorrels te doneren ter bestrijding van honger in de Derde Wereld. (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.