De economie volgens Maslow

De economie volgens Maslow
, Carl Mangold
{title}
Docenten moeten natuurlijk altijd op de hoogte zijn en blijven, van de ontwikkelingen in de markt. En Hogeschool Rotterdam organiseert dan ook regelmatig interessante informatie- en inspiratiedagen. Gisteren was ik daar één van de sprekers, om de impact van de steeds creatievere consument en de reactie van merken hierop onder het voetlicht te brengen.

Halverwege de vorige eeuw heeft Maslow de 'hierarchy of needs' in een piramidediagram uitgewerkt. Waarin hij de wensen en benodigdheden van de steeds verder ontwikkelde mens overzichtelijk opstapelt. Ik heb deze stappen vervolgens vertaald naar de impact voor onze economie, die zich vanzelfsprekend met die mens mee-ontwikkelt. En daar krijg ik best veel positieve respons op.

Op SlideShare kun je de ‘print’ versie van mijn presentatie doorbladeren. Je mist hierin natuurlijk alle filmpjes, animaties en bijbehorende uitleg (pakweg 80% van de informatie, want ik ben niet echt ‘t type dat slides ‘voorleest’), maar geen nood: er is ook een video. Die ik na montage óók graag met jullie deel.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, opmerkingen en tips.


Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Hi Carl,

    Heb het idee dat de laatste fase niet zozeer om expression gaat maar om purpose. Dus een Purpose Economy. Be what you can be. Een holistische kijk op de wereld. Op zoek naar intrinsieke waarde. Heb daar ook al het één en ander over geschreven op mijn site en op mijn ander blog:
    http://contributionmarketing.wordpress.com/2007/03/16/maslow-on-self-actualization

    Deze economie begint met het naar binnen kijken. Je ziet dit al gebeuren met de verhoogde interesse naar spiritualiteit. Spiritualiteit binnen bedrijven gaat een plekje veroveren. De drang naar MVO en sustainability geeft aan dat wij een holistische kijk op de wereld aan het vormen zijn: een nieuwe bewustwording. Daarnaast geeft het aan wij betekenis willen geven aan de zaken die wij doen, produceren en creëren.

    Ik vind expression teveel vanuit de ego( I world ipv We world) gedacht. Probeer het maar eens in een grotere context te zien.

    A company at best can be itself!

    geplaatst op
  • HI Carl,

    Mooi idee!

    Ik heb alleen het gevoel dat je nu een ontwikkeling over tijd, over een gelaagde situatie heen legt:
    de behoeftes uit de pyramide zijn altijd in de mens aanwezig, terwijl ik de verschillende economie vormen meer in de tijd zie:
    we gaan van massa productie (product) via kwaliteit naar service, experience en vervolgens participatie (de huidige?)

    Zijn deze in jouwn optiek ook alleen tegelijk aanwezig?

    geplaatst op
  • Heeft experience ook al niet te maken met een hogere rang in de pyramide? De experience economy gaat denk ik al veel verder dan alleen liefde en beloning. Volgens Pine & Gilmore (HBR 1998), zijn we van een agrarische economie, naar een industriële economie, naar een service economie en nu in de experience economie. Het gaat in deze experience economie om persoonlijk contact, duurzame relaties met gasten (geen klanten), memorabele ervaringen en sensatie. In mijn optiek wellicht hoger in rangorde dan participatie en heeft wellicht zelfs betrekking op zelfontplooing van het individu.

    geplaatst op
  • Carl,
    Ik zou participatie ook bij love/belonging zetten. En vervolgens experience mogelijkheid om je esteem te verwezenlijken. Maar het idee is erg leuk. De basis van de veranderende economie (vooruitgang) koppelen aan de basis van menselijk handelen (evolutionair bepaald) leidt natuurlijk wel tot de vraag of deze in synchroon (kunnen) lopen.

    geplaatst op
  • @Raimo: Een meer holistische omgang met de omgeving past inderdaad prima in het plaatje. Maar daar vind ik het (één doel-gerichte) woord 'purpose' juist weer niet bij passen...

    @Christian: Yep, volgens mij zijn die economische behoeften ook cumulatief, en dus naast elkaar aanwezig. Alleen de focus verandert met de tijd.

    @Hans: Ik zie er de volgende trap in:

    - Experience = Wat een merk jou laat meemaken (bv Disney)
    - Participation = Wat je samen met het merk doet en meemaakt (bv LEGO)
    - Expression = Wat jij het merk laat meemaken (bv Sellaband)

    ... maar tja, da's mijn definitie, en die verschilt dus blijkbaar alweer met die van jou en Pine & Gilmore. Blijft lastig, die definitieproblemen ;-)

    geplaatst op
  • Ieder object of mens heeft een purpose hier op aarde.. Het is het ontdekken van JOUW purpose dat zelf verwezenlijk realiseert. En ja... dat is een keuze..een subjectieve keuze zelfs.. Dat maakt ons nu menselijk..

    Hoe jij Expression omschrijft snap ik niet.. We verschuiven naar een situatie van wederzijdse afhankelijkheid.. Dat is voor mij participatie. Het enige dat gaat veranderen is de motivatie van participatie..

    geplaatst op
  • @Raimo: Ik bedoel een verschuiving in de economische vraag/aanbod-verhouding:

    Experience = mens heeft vraag, merk heeft aanbod
    Participation = mens en merk hebben beiden vraag en aanbod
    Expression = mens heeft aanbod, merk heeft vraag

    geplaatst op
  • @Carl

    Kan je expression toelichten? 'Zie' het nog niet..

    geplaatst op
  • Nou kom ik pas net om de hoek kijken en ben me pas net aan het verdiepen in de wondere wereld van deze theorieën, maar volgens mij zijn er tal van voorbeelden van expression.

    Zoals Dhr. Mangold al zei:

    - Experience = Wat een merk jou laat meemaken (bv Disney)
    - Participation = Wat je samen met het merk doet en meemaakt (bv LEGO)
    - Expression = Wat jij het merk laat meemaken (bv Sellaband)

    "Wat jij het merk laat meemaken... de mens het aanbod, het merk de vraag. Omgekeerde wereld misschien, maar kijks naar Skoeps, Zoom.nl, Waarbenjij.nu en vele succesvolle online communities. Vanuit hun functie zorgt 'de mens' voor inhoud. Het zal niet lang duren voordat er duidelijk merken zijn aan te wijzen die gevormd zijn door de gebruikers. In zekere zin gebeurt dit al door de vele marktonderzoeken, enige verschil is dat de gebruiker direct zijn mening/expressie laat gelden; en niet via een onderzoeksbureau.

    geplaatst op
  • Als je het zo voorstelt heeft Lego de stap ook al gemaakt naar Expression:
    Van Participatie dmv het betrekken van de consument bij ontwikkeling Mind Storms naar de consument zelf product designs te laten maken... Noemen we dit laatste dan Expression?

    geplaatst op
  • @Raimo: De initiatieven die Paul noemt zijn mooie voorbeelden van expressie, maar kijk ook vooral naar Sellaband, Threadless, JPG magazine en trawanten. En ook dit artikel (quote: "setting up a company that designs, makes and globally sells physical products could become almost as easy as starting a blog") is op dat gebied reuze interessant.

    @Christian: De grenzen zijn inderdaad niet keihard en onoverbruggelijk, de meeste merken opereren in meerdere delen/stadia van deze economische piramide. LEGO is daar een mooi voorbeeld van.

    geplaatst op
  • @Carl is in expression het merk het faciliterende platform? De virtuele marktplaats? De inspirator?

    geplaatst op
  • @Raimo: Yep. En dat 'inspirator' spreekt mij persoonlijk het meest aan.

    Wie kent er nog meer termen die hierbij passen? Ik zat zelf bijvoorbeeld ook al te denken aan 'supporter' en 'instructor'...

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd naar de video Carl!

    geplaatst op
  • 'enabler' is ook altijd een term die het goed doet :P

    geplaatst op
  • @Carl

    Steward?

    geplaatst op
  • Zie ook graag een video!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.