Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek

Viral marketing in Marketingfacts Jaarboek
,

Viral marketing in Marketingfacts JaarboekIn navolging van de post over e-mailmarketing van vorige week (waarbij zeer veel bruikbare input kwam bovendrijven!), nu een oproep tot input voor het hoofdstuk over viral marketing.

Voor het schrijven van het hoofdstuk over viral marketing heb ik een wat ander probleem. Er is niet genoeg tastbaar materiaal voor handen. De commentaren van experts Paul van Veenendaal en Richard Osinga zijn kraakhelder: in 2006 is zowel de term ‘Viral’ als het gebruik van viral campagnes gehyped. Ik citeer Paul: “Steeds meer bedrijven willen viraal. Het lijkt soms wel of middel tot doel verheven wordt. Viral leek in 2006 hotter dan ooit bij A-merken.” En Richard schrijft: “Het aanbod van virale games is zo enorm geworden dat het in mijn ogen nauwelijks nog werkt. Er zijn veel viral acties geweest waarbij de consument een marketing boodschap doorstuurt, maar niet omdat er een match is tussen hem en het merk. Nee, puur om iets te winnen.”

Het zou mooi zijn 2006 in het jaarboek inderdaad te bombarderen tot het jaar van de viral, maar ik heb hiervoor harde gegevens nodig. Onderzoeksmateriaal, lijstjes met bedrijven die viral campagnes lanceerden, wellicht toenamecijfers van hierin gespecialiseerde bedrijven (bv. exponentiële groei aantal viral campagnes voor klanten) en cases van hoe het wel én niet moet (met cijfers en succesfactoren).

2006 zal vermoedelijk een jaar zijn geweest met tal van successen en blunders. Een jaar ook met veel lessen die het jaarboek zouden kunnen verrijken. Daarom ook een paar inhoudelijke vragen nog:

  1. Wat zijn de lessen geweest van viraal jaar 2006?
  2. Wat heb je nodig voor een succesvolle viral in een tijd waarin de virals je om de oren vliegen?
  3. Hoe kun je ervoor zorgen dat je viral bij de juiste doelgroep terecht komt?
  4. Heeft 2006 eventueel gezorgd voor een viral overkill? En, zo ja, welke toekomst is er dan nu weggelegd voor virals?

Dank vast voor jullie input!


Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Bart, ik zou zeker het viral marketing archief van Marketingfacts nog eens goed doorspitten!

    Ik denk dat in ieder geval niet mag ontbreken het gebruik van social media en in het bijzonder van blogs voor het seeden van virals (zie voorbeeld: Rol de wasbol).

    Vergeet ook niet de top-10 viral video's aller tijden!

    Vwb theoretische onderbouwing kan ik je in ieder geval aanraden:
    De dynamiek van viral marketing
    Is het succes van een virale marketingcampagne voorspelbaar?

    En volgens mij heb ik je afgelopen jaar nog een paar prachtige viral cases gestuurd voor een artikel in Bizz ;-)

    geplaatst op
  • Oh, en vergeet vooral ook niet de do's en don'ts die we vorig jaar al op een rijtje hebben gezet voor het hoofdstuk over viral marketing. In grote lijnen is daar niet zo heel veel aan veranderd. Denk dat het belangrijkste is de (verdere) opkomst van social media en de nieuwe cases die afgelopen jaar voorbij zijn gekomen.

    Kunnen de jongens van La Comunidad niet een mooie viral track laten zien van een campagne? Er zal toch wel één case zijn waarvan de cijfers gepubliceerd mogen worden?

    geplaatst op
  • Ik heb dit bericht doorgestuurd naar een paar klanten die wellicht een case kunnen bijdragen.

    Verder, mocht je behoefte hebben aan een kritische noot ;)
    http://www.usarchy.com/2006/01/virale-marketing-alles-is-virale-marketing/

    geplaatst op
  • Viral = besmettelijk, door consumenten onderling verspreid
    Marketing = market getting = het vergroten van je marktaandeel c.q. je verkoop
    Branding = het verbeteren van je merkbeeld en -herkenning

    Viral Marketing is dus het vergroten van je marktaandeel c.q. verkoop met behulp van door consumenten onderling verspreide commerciële communicatie. En daar hoort inderdaad cijferwerk bij. Dat bijvoorbeeld aangeeft dat de omzet x% verhoogd is dankzij een door consumenten onderling verzonden bericht, video of spel.

    Veel van wat je nu ziet is geen viral marketing, maar viral branding. En ook dáár horen natuurlijk cijfertjes bij, die de impact van deze communicatie op het merkbeeld en -herkenning zichtbaar maken.

    Ik ben als brandgagement evangelist vanzelfsprekend sterk voorstander van het betrekken van je consument in de verspreiding van je communicatie. Maar krijg helaas nogal vaak kramp in m'n tenen van de dingen die hippe reclamebureau's 'viral marketing' durven te noemen. De meeste daarvan zijn namelijk niets meer of minder dan lollige doorstuurfilmpjes met een logo-tje aan 't eind...

    geplaatst op
  • Ben het met Carl eens. Sowieso heb ik de indruk dat elk filmpje dat op Youtube wordt geknald gelijk het stempel "viral" krijgt.
    En aangezien de meeste virals vooral om branding draaien.... is het niet een vereiste voor een viral dat deze interactief is?
    Kortom hoort een viral niet een marketinguiting te zijn waarbij je de consument "besmet" met deze uiting waardoor deze spontaan de distributie van je marketinguiting op zich neemt?

    geplaatst op
  • @ Bart - Meeteenheid die wij ook hanteren om 'succes' te meten van een campagne die viraal was bedoeld (viral is effect dat mogelijk optreedt) is de mediawaarde die met het doorsturen en doorvertellen door consumenten wordt gecreeerd. Daar hebben we een paar formules voor gemaakt die naast bereik ook proberen iets te zeggen over de intensiteit van het contact... Daarnaast worden met virals vaak gegevens van de spelers/ kijkers achterhaald en eventueel profielen opgebouwd en aangevuld. Ook dat vertegenwoordigt waarde. Mail me even als je meer wil weten.

    Een campagne om een viral te seeden heeft soms als laatste redmiddel ook gewoon gekochte mediaruimte in het plan staan die pas wordt ingezet als de virale effecten tegenvallen (vermits de campagne zich hiertoe leent). Het mediaplan loopt dan van seeden & online Pr & mailshots tot gekochte ruimte op blogs, fora en sites.

    'Viraal is een beloning van een goed idee' = quote Dick Buschman van Achtung)

    geplaatst op
  • @Carl, Martin: what's in a name? Ben benieuwd wat partijen als La Comunidad, Oberon of andere bureaus die zich bezighouden met virals hiervan vinden.

    @Ant: sterker nog, ik denk dat je steeds vaker zult zien dat er media zal worden ingekocht om in ieder geval kritische omslagpunt te bereiken! Er zijn maar weinig campagnes die helemaal uit zichzelf een viraal succes worden.

    geplaatst op
  • @Marco... Carl maakt meer onderscheid in Viral Marketing en Viral Branding. Gaat mij erom dat te pas en te onpas op marketinguitingen het labeltje "Viral" wordt geplakt want dat is hip?

    geplaatst op
  • Oke, helder: ik zal in het hoofdstuk het verschil aanmerken. Verder is ook duidelijk dat viral gehyped is, en dat het labeltje nogal snel aan een online marketingactie gehangen wordt.

    Maar even terug naar mijn vragen:
    - Wie heeft recent onderzoek?
    - Wat zijn de lessen van viral jaar 2006?
    - Hoe kun je nog opvallen tussen aldie virals?

    Enfin, zie in bericht boven.

    Dank weer!

    geplaatst op
  • Wat mij betreft kun je het volgende onderscheid maken:

    Viral video: user / corporate generated content (bijv evolution of the dance/ schumi goes viral-Shell

    en

    Vier typen viral marketing:
    1. Corporate viral video (schumi goes viral-shell)
    2. Viral 30s spot (sony bravia add)
    3. Viral game (bv press one for murder KPN)
    4. Viral actiesite (bv de Whopperettes)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.