Winnaars SpinAwards 2006 bekend

Winnaars SpinAwards 2006 bekend
{title}

Vanavond worden in de Passenger Terminal Amsterdam de SpinAwards 2006 uitgereikt, de jaarlijkse vakprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. Het gehele event is live te volgen op fame.spinawards.nl. Marco is als voorzitter van de categorie Beste website concept aanwezig en zal mij mobiel op de hoogte houden van de uitreikingen. Refresh vanavond dus frequent dit bericht om (vrijwel) live de uitgereikte SpinAwards te zien langskomen tussen 20:30 en 21:30 naar verwachting vanaf 21:30.

Beste online campagne (2)
Goud: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet | ACHTUNG! / SIRE
Zilver: Nationale Hypotheek Quiz | .bone / ABN Amro

Beste website concept (2)
Goud: Feel Volvo C70 | Euro RSCG 4D / Volvo
Zilver: Skoeps | Skoeps / Skoeps

Beste mobiele concept (1)
Goud: Red Bull Flugtag | HotSMS / Red Bull

Beste crossmedia campagne (3)
Goud: Douwe Egberts Burendag | LEMZ / Douwe Egberts
Zilver: Omo Buitenspeel Bond | LEMZ / Unilever
Zilver: Wakker Worden met Valerio | TMF/TMF

Beste Interactieve Televisieconcept (1)
Zilver: Wakker Worden met Valerio | TMF / TMF

Beste gaming concept (2)
Goud: Apenkooi.com | Apenkooi/ Sense Studios & Apenkooi
Zilver: Calucci the Game | Tribal DDB / Centraal Beheer Achmea

Beste Innovatieve Concept (2)
Goud: Skypecast met Johan | Qi / Heineken
Zilver: Nationale Hypotheek Quiz | .bone,  ABN Amro

Vakprijs beste interactieve adverteerder
Goud: Unilever

Vakprijs beste interactieve bureau
Goud: Lemz

Lemz is hiermee de grote winnaar bij de bureaus met maar liefst 3 SpinAwards; de prijs voor het Beste interactieve bureau, een Gouden SpinAward voor de Douwe Egberts Burendag èn een Zilveren SpinAward voor de Omo Buitenspeel Bond. Alle winnaars hartelijk gefeliciteerd met de Award!

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 38 reacties op dit artikel

  • Tis al 21:05. No news yet?

    geplaatst op
  • Inmiddels is het 21:23 ...

    geplaatst op
  • 27

    geplaatst op
  • Het liep aardig uit...maar de uitslagen rollen binnen!

    geplaatst op
  • De complete uitslag is binnen en staat live!

    geplaatst op
  • sh*t zeg, ik had de virtuele champagne al ontkurkt. Zilver is geweldig, maar even via Twitter gedacht dat het goud was voor Calucci. lol. Geweldig snelle raportage!

    geplaatst op
  • Hm...

    Verrassende uitslag ;-)

    geplaatst op
  • Something rotten in Spinland?

    Ik als ex spin jurylid verbaas me over deze uitslag. Misschien ben ik de enige? Misschien weet ik meer dan u en ik? Er klopt hier iets niet en ik vind de uitslag onevenredig. Hoe ik daar zo bij kom? Ik kan u een paar voorbeelden geven. Bijvoorbeeld de man achter Stephan Fellinger: Huib Maaskant. Nam bij Qi het initiatief om de Spinawards opnieuw leven in te blazen. En om zijn ‘Feestje’ in te zenden ook al was dat 2 jaar oud. Feestje won. Daarna ging hij bij EURO 4D werken. Dat werd dan ook prompt bureau van het jaar, terwijl het behalve Nokia online weinig gedaan had. Toeval? U mag het zeggen. Ik merkte dat de jury op diverse manieren door de leiding beïnvloed werd. Ook is de jury niet samengesteld uit alleen maar echte kenners. Cijfers en resultaten tellen meer dan creativiteit, maar dat mag je niet zeggen. Je ziet het wel: met Lemz als grote winnaar. Prima bureau, fantastische strategie, zwakke creatie. Of Qi, die jaar na jaar de meeste nominaties haalt, maar gek genoeg geen prijzen. ‘O dat is van Qi, doe maar de volgende’ is een opmerking die bij een ander jurylid opgemerkt werd. En de winnaars Valerio, Apekooi, hypotheekquiz? Ik weet niet of u het gezien heeft, maar ik was niet onder de indruk. Ik stel voor dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe leiding, om in ieder geval de schijn van partijdigheid is flink af te schudden.

    geplaatst op
  • Mooi feest en schitterende uitreiking. Vlot georganiseerd en perfect uitgevoerd.

    geplaatst op
  • @Anoniem: Tsja, dat je anoniem bent zegt eigenlijk al genoeg, heb dan het lef openlijk een discussie aan te gaan. Triest, maar ja slechte verliezers zijn vaak anoniem......

    geplaatst op
  • Felicitaties voor de winnaars!
    Uiteraard zitten er uitslagen bij die ook bij mij een 'wenkbrauw omhoog doen gaan' (zowel winnaars als verliezers), maar het is simpel: De Jury Beslist. Kan je daar niet mee leven, dan moet je er niet aan meedoen. Doe dan gewoon wat KesselsKramer doet, en laat het hele prijsgebeuren aan je voorbij gaan.

    Dus nogmaals; respect voor alle winnaars. Afgunst is voor mietjes! ;-)

    geplaatst op
  • @Bart - hey leuk om je hier ook eens te zien! :) Ben het verder helemaal met je eens, geloof je er niet in, doe dan niet mee en geef ook geen schoppen na. Ik heb respect voor hoe stephan e.d. dit evenement op de kaart hebben gezet. Laten we wel wezen, een dergelijk feestje doet de 'traditionele' wereld toch een beetje in de schaduw zetten en daar mogen we met z'n allen toch een beetje trots op zijn! Daarnaast vind ik de winnaars dit jaar, hoewel verassend hier en daar, absoluut geschikte winnaars. Zeker met Lemz en Achtung zeer verassende, maar oh zo terechte winnaars! En voor Rens/Koen: super dat er weer een mooie opvolger van de autotrader case is! keep it up! Er gaan vast nog veel mooie dingen komen van jullie.

    geplaatst op
  • 1e keer Spin Awards, vond het een beetje slap feest..kwam niet echt los. DJ Chuckie draait daarentegen fantastisch!

    geplaatst op
  • Net wakker en nog aan het nagenieten van gisteravond. Opnieuw een prachtige avond waarvoor complimenten aan de organisatie!

    Vwb de uitslagen, muz van de Skypecast met Johan kan ik me goed vinden in de uiteindelijke uitslag. Lemz is wat mij betreft een meer dan terechte winnaar dit jaar. Vwb Skoeps, hoorde hier en daar kritische geluiden over hun zilveren spin. Inderdaad geen briljant siteconcept en wellicht hadden ze de prijs ook beter kunnen winnen in de categorie mobiele concepten, maar als juryvoorzitter kan ik zeggen dat we Skoeps met name ook hebben gekozen als signaal naar de markt dat user generated content een steeds belangrijke rol zal gaan spelen in interactieve marketing. Skoeps is daar een prima voorbeeld van (en voor velen een trendsetter).

    Iemand trouwens nog de streaker van Skoeps op de foto vastgelegd? Schoot in eens een naakte vent langs mijn bord met eten. Zal nog eens mijn vriendin meenemen naar een feestje van m'n werk ;-)

    Goed om te zien dat er veel marketingfacts-bloggers in de zaal waren; helaas niet met iedereen uitgebreid kunnen praten. Doen we wel weer op de next BBQ!

    geplaatst op
  • Goed feest, mooi om te zien hoe die gasten van Opposites een zaal vol computernerds los kreeg. Beelden uiteraard te zien op skoeps.nl

    geplaatst op
  • Waar zijn nu die foto's van die streaker Steven?

    geplaatst op
  • Ah, lees nu net dat het geen streaker was van Skoeps maar van de Apekooi:

    (...) Ik zat aan tafel met de mensen van Apenkooi die mij al waarschuwden, pas op! Een van ons gaat straks iets raar doen! En ja, we zaten – naar later bleek – met een heuse streaker aan tafel. Altijd leuk. (...)

    geplaatst op
  • Nog een aardige uitspraak (van Theo van Vugt):

    (...) Nog even iets wat me opviel: de diepe teleurstelling bij Heineken. In het recente verleden een veelvuldig Spin-winnaar. Maar nu 'slechts' één gouden SpinAward. Lennart Boorsma, brandmanager, keek me strak aan en zei dat Heineken volgend jaar echt niet meer mee zou doen. 'Kennelijk begrijpt de jury het niet'. De teleurstelling is wel te begrijpen, want Heineken was de adverteerder met de meeste nominaties: zes. Unilever had er een minder, won een zilveren SpinAward, maar werd wel de interactieve adverteerder van het jaar. Even afwachten of die teleurstelling en reactie de dag erna nog steeds geldt. (...)

    geplaatst op
  • @Marco; die kwam niet van Skoeps maar van de enige groep jochies aanwezig die zoiets maf zouden kunnen bedenken natuurlijk ;-) Foto's komen er vast en zeker nog wel aan... Volgens mij is er zelfs een filmpje geschoten!

    geplaatst op
  • had 't inmiddels al door dat het een streaker van de Apekooi was; de deugnieten! ;-)

    geplaatst op
  • @marco;
    De beste jongen is inderdaad een zeer gewaarde Buutvrije Apenkooier ;-)
    De voorpret was overigens net zo leuk, hadden niet gedacht dat ie het echt zou doen!

    geplaatst op
  • Ik ben ook blij dat we SpinAwards hebben. Interactive Advertising staat in de schaduw van TV, Outdoor en Print op de meeste reclamefestivals, terwijl interactieve reclame steeds belangrijker word. Ik schrok wel even van het aantal mensen die op het feest aanwezig waren - er is blijkbaar veel concurrentie op de NL markt:-)

    Ik was oprecht blij voor ACHTUNG! en Lemz en deelde teleurstelling van Qi en Heineken (hun campagne Marco & Marco heeft zeker een Spin verdiend). En ik was prettig verrast dat mijn voorspellingen van de Spin winnaars grotendeels uitkwamen.

    Gelukkig voor de winnaars en verliezers hebben we nog een paar festivals voor de boeg:-) Bijvoorbeeld, het reclamefestival in Kiev, Oekraine dat dit jaar zijn deuren voor het eerst opent voor westerse bureaus. Geen visum nodig, 2,5 uur vliegen en 40 euro per entry...

    geplaatst op
  • Marco, jij beloofde ons om na 5 april te vertellen welke criteria juryleden hadden gebruikt om websites van Volvo en Skoeps te vergelijken - "Kan als jurylid er nu nog niet inhoudelijk op reageren maar zal dat zeker na 5 april doen!"

    Het is 6 april en we zijn zeer benieuwd.

    geplaatst op
  • @Serge: zoals ik hierboven al aangaf is er met de keuze voor Skoeps een signaal afgegeven naar de markt dat user generated content een steeds grotere rol gaat spelen in interactieve concepten. Maw, Volvo en Skoeps zijn niet eenvoudig met elkaar te vergelijken. Daar waar Volvo C70 (met vlag en wimpel overigens!) de winnaar is geworden in deze categorie op basis van creativiteit, interactiviteit en effectiviteit; is Skoeps vooral gekozen omdat we het een symphatiek concept vinden, er een signaal mee willen afgeven en omdat het op eerder genoemde criteiria in ieder geval een ruime voldoende scoorde.

    geplaatst op
  • Dat wij en Heineken teleurgesteld zijn, lijkt me niet meer dan normaal. We hadden 6 nominaties en dan hoop je uiteraard ook op veel prijzen. Pakt dat anders uit, dan baal je wel even. Wij zijn gelukkig ook maar mensen... Verder hulde aan alle winnaars. En het feestje was weer gezellig!

    geplaatst op
  • @Marco,

    Goed dat je aangeeft dat UGC sites toch een mooie nieuwe weg zijn in het geval van "beste website concept", derhalve heb ik er destijds meer zien staan in het overzicht van aangemelde accounts: http://www.spinawards.nl/?mod=ingezonden&cat=3

    Maar velen haalden de nominatie niet eens?

    Dus als je een signaal hebt willen afgeven met een site als Skoeps...waarom dan niet meer UGC sites bij de nominaties?

    Van de 6 genomineerden waren er slechts 2 UGC? Dat is dus net 33%.

    Terwijl er toch zeker meer goede UGC concepten tussen zaten?

    Te denken aan:

    buurtlink.nl
    watvindenwijover.nl
    videotalent.nl

    Dus wat Serge vraagt, ben ook ik zeker heel benieuwd naar.....

    Wat waren de criteria? En dus niet het signaal dat je wilt afgeven, dat geloven wij ook wel! ;-)

    geplaatst op
  • @ Jorn en Bart: Dank! We zijn er echt heel blij mee. We hadden er heel stiekem heel erg op eentje gehoopt, maar dat we beide nominaties hebben kunnen verzilveren oversteeg onze verwachtingen volledig.

    @ Sebastiaan: Toch mooi Goud binnen in een supercategorie. Gefeliciteerd! En een nominatie is een prijs op zich! Er waren dit jaar toch 263 inzendingen die niet genomineerd werden. Bovendien is teleurstelling een uitstekende motivator. Kortom: Volgend jaar revanche?

    geplaatst op
  • @Gerben: de procedure is eigenlijk heel simpel; de jury beoordeeld alle inzendingen binnen een categorie (in ons geval ca. 75 websiteconcepten) op basis van creativiteit, interactiviteit en effectiviteit. Bij de eerste bijeenkomst kunnen alle juryleden nog pleiten voor een bepaald concept (of juist aangeven waarom iets geen spin waardig is). Alle juryleden geven vervolgens 3 cijfers tussen 0 en 10; de score van creativiteit telt twee keer; de anderen één keer. Op deze manier rolt er voor elke inzending een gemiddelde uit. Veel inzendingen halen de drempelwaarde niet om door te gaan naar de volgende ronde. Omdat het websiteconcept niet sterk genoeg is maar in voorkomende gevallen ook omdat de beschrijving onvolledig was (geen doelstellingen, geen meetbare resultaten, geen kosten, etc). De voorbeelden die je noemt kwamen in ieder geval niet in de buurt van een nominatie. De genomineerden worden uitgenodigd om hun werk tijdens de jurydag te presenteren. Daar worden aanvullende vragen gesteld en dan trekt de jury zich terug en geeft opnieuw cijfers. Daar zijn uiteindelijk de twee winnaars uitgerold. Zoals gezegd, Volvo C70 kwam in iedere ronde als duidelijke winnaar naar boven; Skoeps was het enige overgebleven UCG-concept.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan: ik denk dat er een aantal factoren zijn die verklaren waarom dit jaar Heineken/Qi beduidend minder prijzen hebben. Ondanks dat er opnieuw uitstekend werk is afgeleverd (het aantal nominaties geeft dat ook aan), lijkt er enerzijds een bepaalde Qi/Heineken-moeheid te zijn onstaan en anderzijds zijn er steeds meer bureaus die ook uitstekend werk afleveren (denk aan Lemz).

    geplaatst op
  • @Marco,

    Bedankt!.....

    Alleen wat jij creatief vindt, kan de grote massa wel minder creatief vinden?

    Wellicht is het een idee om ook het publiek erbij te betrekken? Dus niet enkel een x-koppige jury, maar vooral het publiek in de zin van de bezoekers van die websites, danwel de gebruikers van enkele spinwaardige blogs?

    Onlangs is deze herziene structuur bij ThuisWinkel ook doorgevoerd waarbij het publiek op basis van cijfers geven bepaalde wie er kon gaan en volgens mij werkte dat best goed!...

    Ps. het is een tip, doe er je voordeel mee..

    geplaatst op
  • @Gerben: volgens mij zijn ze juist dit jaar afgestapt van een publieksjury (reden zijn mij niet bekend). Verder, het is niet alleen mijn oordeel maar het oordeel van de gehele jury waarin toch een verscheidenheid aan mensen zitten. Zo zaten in de jury voor beste websiteconcept Oscar Dielen, Tim Voors, Ronald Baart, Raymond Spanjar, Sander van der Blonk en ondergetekende. Allemaal vanuit eigen expertise en een totaal andere kijk op interactieve concepten. Ik denk dat we daardoor een representatieve keuze hebben gemaakt waaruit uiteindelijk Volvo en Skoeps als winnaars zijn gekomen.

    geplaatst op
  • @Marco: Die toegenomen concurrentie juig ik toe. Maar ik vind het een extreem slechte zaak dat 'moeheid' van een bepaalde partij een jury kan/mag beinvloeden. Dat lijkt me een vreemd en dubieus criterium.

    Ik heb de afgelopen jaren bij de Spin, de Amma's en de Esprix gejureerd. Hier liepen de emoties ook wel eens hoog op of was er een specifieke sympathie of antipathie voor een bepaalde partij of case. Maar volgens mij zijn we er altijd weer in geslaagd om het naar een neutraal, eerlijk en professioneel oordeel te trekken.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan: ik kan alleen voor mijzelf spreken en als ik dan kijk naar de inzending van Heineken in de categorie beste website concept dan is mijn conclusie: prima siteconcept van hoog niveau maar het verrast mij niet meer.

    geplaatst op
  • Goed punt van Jeroen de Bakker:

    (...) Bij de nominaties van de SpinAwards enkele weken geleden leek het erop dat er in 2006 niets was veranderd in online Nederland. Dezelfde bureaus en adverteerders als voorafgaande jaren domineerde de nominaties. Afgelopen donderdagavond werd het duidelijk.... Er is weldegelijk iets veranderd.

    De prijsuitreiking heeft namelijk een opmerkelijk shift laten zien: van online als medium naar interactiviteit als strategie. Niet de ‘digital branding’ nominaties van Qi en MediaRepublic werden wederom de grote winnaars, maar de interactieve marketing cases van LEMZ en TMF vielen bij de jury’s -die niet alleen kijken naar creativiteit, maar ook naar strategie en effectiviteit- massaal in de prijzen.

    Online denken schuift verder op en wordt bij meer en meer adverteerders het startpunt van denken. Met interactiviteit als centraal middel. Dit is goed nieuws in een periode waar de discussie tussen on- en offline denkers weer extra actueel en ‘hot’ is. Zeker na de ‘digital wake up call op Madison Ave.’ van Nike aan het adres van Weiden & Kennedy (en daarmee de
    hele reclamebranche...). (...)

    geplaatst op
  • Joehoe, weet iemand waar de foto's die gemaakt zijn van de winaars met het meisje in het rood/goud zijn? Greetzzz

    geplaatst op
  • lsqpeuxc fsabftmt http://doevndru.com ijpzhmty floobrse ccnfbhvr

    geplaatst op
  • Dat wij en Heineken teleurgesteld zijn, lijkt me niet meer dan normaal. We hadden 6 nominaties en dan hoop je uiteraard ook op veel prijzen. Pakt dat anders uit, dan baal je wel even. Wij zijn gelukkig ook maar mensen... Verder hulde aan alle winnaars. En het feestje was weer gezellig!

    Projektowanie Stron

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.