Google blijft zoekmarkt Nederland domineren

Google blijft zoekmarkt Nederland domineren

Google blijft zoekmarkt Nederland domineren

Voor 94 procent van de Nederlandse internetters is Google de meest gebruikte zoekmachine. Dat is vier procentpunt meer dan in oktober 2006. Tweede in grootte is het Nederlandse Ilse, dat de voorkeur van slechts twee procent van de internetgebruikers geniet. Dit blijkt uit de ‘Nationale Search Engine Monitor’ van Checkit en RM Interactive.

Ook Live Search, de nieuwe naam van Microsofts zoekdienst MSN, heeft de positie van Google nog niet kunnen aantasten. Bij het vorige onderzoek had Microsoft de site net van een nieuwe naam voorzien, wat resulteerde in een vrij geringe naamsbekendheid. Die is sindsdien echter met twee procentpunt verder gedaald. Slechts vier van de tien ondervraagden kende de zoekdienst.

Yahoo, in de Verenigde Staten een van de grootste zoekmachines, krijgt in Nederland nauwelijks voet aan de grond. Yahoo ontvouwde onlangs plannen om actiever te worden op de Nederlandse markt, maar wordt - net als Lycos - vrijwel niet gebruikt.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Toch blijf ik het frapant vinden dat bijvoorbeeld een yahoo en een altavista, de zoekmachines die al in de begindagen van het internet actief waren, zich zo voorbij hebben laten streven. Die hadden volgens mij ooit de hele markt in handen, maar hebben echt liggen slapen.

    Net nog even gekeken maar altavista bestaat ook nog, maar komt al niet meer in het lijstje voor.

    geplaatst op
  • Hoe komt het dat, nu o.a. Yahoo! weer voet aan de grond probeert te krijgen, ze dat niet voor elkaar krijgen?

    geplaatst op
  • Ik denk dat het succes van Google en het gebrek daar aan bij Altavista en Yahoo vrij makkelijk te verklaren is: vergelijk Google.nl en Yahoo.nl maar eens. Google biedt enkel een zoekmachine. Yahoo laat meer een soort portal met zoekfunctie zien. Op zich biedt Altavista.nl hetzelfde als Google. Het probleem van Altavista zal toch naamsbekendheid zijn. Het woord google is inmiddels volledig ingeburgerd. Vergeet daarbij niet dat Google continue met nieuwe producten (en persberichten) komt.
    @Bas: ze hebben inderdaad behoorlijk liggen slapen. Als andere zoekmachines opnieuw voet aan de grond willen krijgen, zullen ze volgens mij moeten gaan investeren in marketing en/of productontwikkeling. En dan echt investeren en niet zoals yahoo afgelopen zomer met een paar reclameborden tijdens het WK-voetbal.

    geplaatst op
  • @Bas Gezelle

    Als je de geschiedenis/ontwikkeling van zoekmachines en bedrijven interessant vindt moet je zeker The Search van John Batelle eens lezen. Aanrader!
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/the_search_van_john_battelle/

    geplaatst op
  • Ook wel interessant om te weten: "Welke vertical search methoden als mobile search, local search, news search en image search worden er in Nederland gebruikt?"

    "Hoe tevreden is men met de zoekresultaten?"

    ... en nog meer mogelijke vragen.

    Als er volgend jaar een uitgebreider onderzoek wordt gedaan, wil ik daar wel aan meebetalen.

    geplaatst op
  • @ Bertwin: "Google biedt enkel een zoekmachine". Ik denk dat jij misschien ook hebt liggen slapen ;-)

    @Bas: Ga ik zeker even doen. Bedankt!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.