Hoe selecteer je een zoekmachinemarketingbureau?

Hoe selecteer je een zoekmachinemarketingbureau?

{title}Ik had eerlijk gezegd besloten om er niets over te schrijven. Vond het niet gepast om een bericht te plaatsen waarbij zowel de aandeelhouder van Marketingfacts als het zoekmachinebureau waarmee we vanuit Marketingfacts al vanaf het begin samenwerken, zijn betrokken. Maar nu zelfs Peter Olsthoorn is overgegaan tot het plaatsen van een persbericht, kan ik er natuurlijk ook best iets over schrijven ;-)

Waar gaat het over? Het gaat om de pitch van ilse media voor de selectie van een partner voor zoekmachine marketing. Al geruime tijd was ilse media zich aan het heroriënteren op het gebied van zoekmachine marketing. Jeroen.com, Checkit en Traffic4U zijn de partijen waarmee ilse media al jaren samenwerkt. De uiteindelijke keuze is gevallen op Traffic4u. Gertjan en collega’s, nogmaals van harte gefeliciteerd met het binnenhalen van dit prachtige account!

Interessant? Leuk voor Traffic4U natuurlijk maar veel interessanter is de vraag wat nu de criteria zijn van adverteerders om te kiezen voor een bepaald bureau. Waardoor onderscheid het ene zoekmachine-marketingbureau zich nu van het andere?

Frederik Brouwers, Business Unit Manager van overzicht.nl bij ilse media, zegt daarover in het persbericht het volgende: “Traffic4u heeft een leidende positie op het gebied van zoekmachine marketing in Nederland. In de pitch hebben we geselecteerd op kwaliteit van dienstverlening, innovativiteit en prijs. We hebben er vertrouwen in dat we met Traffic4u een partner voor de langere termijn hebben gevonden.”

Toevallig werd ik gisteren door Eduard Blacquière geinterviewd voor zijn onderzoek naar de Nederlandse zoekmachinemarkt. Eén van de vragen die Eduard stelde ging over de USP’s van bureaus. Persoonlijk denk ik dat als je enige kennis van zaken hebt, dat je dan snel kunt beoordelen of een bureau wel of niet geschikt is om de zoekmachine marketing voor jou te doen. Natuurlijk zijn er nog steeds cowboys die snel geld willen verdienen maar van de serieuze bureaus mag je inmiddels verwachten dat ze een goede dienstverlening bieden die per bureau niet zo heel veel zal verschillen. Het onderscheid zal dan vooral worden gemaakt in prijs en relatie.

De vraag is ook interessant met het oog op de eerste bijeenkomst van de taskforce search engine marketing van het IAB. Voor de eerste bijeenkomst hebben zich maar liefst 22 IAB-leden aangemeld. Welke rol kan en moet het IAB spelen in deze markt? Hebben partijen die zich hebben aangesloten bij het IAB straks een voordeel ten opzichte van de andere bureaus?

Ik ben uiteraard benieuwd wat volgens jullie de belangrijkste criteria zijn om een bureau te kiezen. Wie schiet?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 34 reacties op dit artikel

  • Voor zover ik weet zijn overigens niet ALLE zoekmachine marketingaktiviteiten over gegaan naar Traffic4u maar worden er ook nog aktiviteiten door Checkit gedaan. Maar dat kunnen de betrokken zelf vast beter toelichten dan ik ;-)

    geplaatst op
  • Voor Adwin Online Media werk ik voor zeer kleine klanten (5 euro AdWords per dag) en (zeer) grote klanten (1000+ euro per dag AdWords). In de meeste gevallen worden klanten doorverwezen uit ons netwerk. Klein of groot, dan komt het toch aan op de indruk die je bij de eerste ontmoeting achterlaat. Ik vraag me daarbij nu af in hoeverre deze (dan nog) prospects zelf al een eisen/wensenlijstje hadden.

    geplaatst op
  • PS Eduard, zie dat je weg bent bij Testnet, succes met mr. ed!

    geplaatst op
  • Karel, in dat geval gaat het dus om relaties (oftewel je netwerk). Wat mij betreft de tweede belangrijke factor (na prijs) als je er vanuit mag gaan dat de kwaliteit goed is (en vergelijkbaar met anderen). En aangezien je net geslaagd bent voor je GAP zit dat bij jou wel snor. Toch? ;-)

    geplaatst op
  • Uiteraard Marco. Zolang Paul me nog niet aan het GAP lijstje heeft toegevoegd kun je trouwens beter naar de accreditatiepagina van Google zelf verwijzen. :-)

    geplaatst op
  • @ Marco
    Nogmaals dank voor je medewerking!

    @ Karel
    Thanks! Na een mooie tijd bij Testnet is het tijd voor nog mooiere nieuwe dingen! (hint: met name op het gebied van ... search! ... hoe verassend .. ;-) ..)

    geplaatst op
  • @Karel,
    Inmiddels de lijst geüpdate met GAP & GAPC geaccrediteerde bedrijven in Nederland. Karel je staat er nu ook tussen ;-) Gefeliciteerd met het behalen van je GAP accreditatie!

    geplaatst op
  • Dan maar weer even "ontopic"....

    1 van de aspecten die ik zelf persoonlijk altijd belangrijk vindt is de werkwijze, en dan niet of men wel/geen landingpages gebruiikt ( ;-0 ), maar vooral het proces dat het Zoekmachine Marketing Bureau doorloopt om uiteindelijk te komen tot het gewenste effect...

    Daarnaast speelt persoonlijk bij mij ook altijd de strategische gedachtengang van het bureau een rol, hoe verwachten zij de juiste bezoekers te kunnen genereren, werken ze dan met de verhouding tussen kwaliteit en kwantiteit?

    En als laatste punt (wederom persoonlijk) ben ik altijd benieuwd naar de visie van het bureau NU, maar ook de visie over de toekomst, hoe verwachten ze dat de techniek en de markt zich gaat ontwikkelen....

    En dan uiteraard nog VEEL MEER......

    geplaatst op
  • Ps. (offtopic) leuk plaatje marco,

    http://images.google.nl/images?hl=nl&q=Zoekmachine Marketing&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

    met dank aan poit?

    geplaatst op
  • Met Van Tuinen ICT richt ik me op MKB bedrijven in Noord Nederland. Vaak wat kleinere bedrijven met beperkte budgetten. Deze groep realiseert zich echter steeds meer dat zoekmachine marketing (zowel SEO als PPC) hun omzet behoorlijk kan stimuleren.

    Het persoonlijke contact met deze klanten is enorm belangrijk, net zoals het hebben van aantoonbare resultaten. Zien is geloven in het Hoge Noorden.

    Hier kun je trouwens een lijst met internationale GAP's vinden.

    geplaatst op
  • Ik heb er zolang op gestudeerd :-) en nu mis ik mezelf in het lijstje gap.
    GAP

    geplaatst op
  • Marco, erg interessant artikel als ik naar de titel kijk, maar ik mis eigenlijk het antwoord op je vraag; hoe dan? Je geeft al aan:

    Persoonlijk denk ik dat als je enige kennis van zaken hebt, dat je dan snel kunt beoordelen of een bureau wel of niet geschikt is om de zoekmachine marketing voor jou te doen. Natuurlijk zijn er nog steeds cowboys die snel geld willen verdienen maar van de serieuze bureaus mag je inmiddels verwachten dat ze een goede dienstverlening bieden die per bureau niet zo heel veel zal verschillen. Het onderscheid zal dan vooral worden gemaakt in prijs en relatie.
    Maar dan ga je ervan uit dat er enige kennis van zaken is. Ik merk dat die er veelal juist niet is en dan wordt het heel erg moeilijk voor mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn te beoordelen wat goed en niet goed is. Zelfs over de spammailtjes die nu al heel lang rondgaan over "ben je wel vindbaar bij Google?" krijg ik regelmatig vragen van klanten. Ook kun je je afvragen of dat wel het goed beginpunt is; selectie van zoekmachine marketingbureau. Eerder stond hier ook al een artikel over optimalisatie en of dat niet gewoon de taak is van het internetbureau. Dus wellicht moet eerst bekeken worden wat de vraag van de klant is voordat bepaald wordt welk soort dienstverlener daarvoor nodig is. Als je geoptimaliseerd bouwt, zou je niet daarna nog eens een zoekmachine marketingbureau nodig hebben voor optimalisatie. Aan de andere kant zie ik zeker ook toegevoegde waarde van deze gespecialiseerde bureaus als het gaat om benchmarking en diepgaande kennis. Ik denk dan ook dat het budget, naast de doelstellingen, medebepalend moet zijn in de beslissing. Maar dan nog blijft het voor de meeste klanten erg ondoorzichtig en wordt er van alles geroepen om beslissers over de streep te trekken. Ik zou wel eens een goed beslisboom willen zien!

    geplaatst op
  • @ Roel. Ik deel je mening in deze dat bij klanten de basiskennis van zoekmachine optimalisatie ontbreekt. De centrale vraag is "wat wil de klant". En als de klant een website wenst die is geoptimaliseerd voor zoekmachines dan moet hij in eerste instantie bij zijn webbouwer zijn. Een full service internetbureau zal dit als zijn verantwoordelijkheid voelen omdat het zo nauw verbonden is met de structuur en code van de pagina. Het artikel waar je overigens naar refereert is hier te vinden:

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070104_zoekmachine_optimalisatie_verantwoordelijkheid_webbureau_of_zoekma/

    Terug naar de vraag: bBij de keuze van een zoekmachine bureau zou ik aan de volgende criteria denken:

    1. Hoeveel jaar is het bureau actief?
    2. Hoeveel medewerkers heeft het in dienst?
    3. Welke referenties (klanten). Tip: bel eens een paar klanten die als referentie op de site staan. Ongevraagd uiteraard. De informatie die je krijgt kan zeer waardevol zijn zeker als je in het einde van het keuzeproces zit.
    4. Wat is de locatie? Ondanks alle online mogelijkheden is persoonlijk overleg zo nu en dan echt nodig. Dit blijft toch een rol spelen?
    5. Welke artikelen worden er over het bedrijf geschreven in Google? Positief of ook vervelende ervaringen?
    6. In hoeverre staat kennisoverdracht centraal. Vaak is de basis zo eenvoudig dat je dit echt zelf intern moet beleggen. Maar hoe staat men daar tegenover? Dit blijft een gezond spanningsveld maar je wil als bedrijf ook leren. Een ander punt is dat je hierbij als bedrijf ervoor moet waken dat je dadelijk niet 2 sites hebt, 1 site voor bezoekers en 1 site met allemaal landingspages voor zoekmachines.

    geplaatst op
  • Roel: bewust nog geen antwoord gegeven; hoop dat mede uit deze discussie de behoefte en aanpak naar voren komt. Natuurlijk zijn er nog heel veel partijen die geen idee hebben wat zoekmachine marketing nu eigenlijk precies inhoudt. Maar wat zijn nu bijvoorbeeld de 5 kritische vragen die je een potentieel bureau stelt? Neem je de postie van het bureau zelf in Google mee in je overweging? Kijk je naar omvang en omzet? Klantportfolio? Kortom, wat denken jullie?

    Mijn mening ken je inmiddels; ik kies op prijs en relatie.

    geplaatst op
  • Toen ik de titel las dacht ik inderdaad "Eindelijk een interessant onderwerp voor onze organisatie", maar veel informatie haal ik er ook niet uit.. De selectie wordt niet echt beschreven..

    Voor een technische handelsonderneming zoals de onze met 15 man in dienst is het erg moeilijk om een bureau te selecteren, we zijn ons ervan bewust dat gevonden worden erg belangrijk is en moeten daarom ook snel stappen zetten.

    Ik denk toch dat prijs in eerste instantie een rol speelt, mijn baas kent het www een beetje en kent het begrip adwords van google.. voor 50 euro in de maand wil hij zich wel vindbaar maken, praten we over een bureau dat het werk gaat doen en zorgt dat we bovenaan komen te staan bij specifieke zoekopdrachten dan wordt het prijstechnisch een ander verhaal, eenmalige opstartkosten en een maandelijks bedrag komen al snel bij een investeringsbedag van > 4000,- euro?
    Dan is aan mij de taak om hem te overtuigen dat dit zich weer terugverdiend..

    Voel je hem hangen?

    geplaatst op
  • @Lennard: misschien moet je een bureau langs laten komen ;) Die kunnen je baas nog veel beter vertellen over het hoe en waarom.

    geplaatst op
  • @ Lennard,

    Inderdaad, langsgaan bij zoekmachinemarketing bedrijven. Of hun langs laten komen. Ook kan het verstandig zijn workshop/seminars te bezoeken. Desnoods samen met je baas. Hierbij is vaak ruimte voor persoonlijke vragen. Zo wordt het overtuigen een stuk eenvoudiger, omdat hijzelf erbij betrokken wordt.
    Nu moet je hem alleen nog overtuigen om óf een afspraak te maken, óf een workshop te bezoeken.

    geplaatst op
  • Wat ik nog veel mis is vooral de business en organisatorische impact van zoekmachine marketing binnen een bedrijf en de mate waarin je je hier dus als bureau in kunt onderscheiden. Als ik zie hoeveel organisatie-onderdelen (brand management, product development, communicatie, IT, marketing, etc) ingebed moeten zijn om een effectief zoekmachine marketing proces op gang te brengen, ligt daar een uitdaging. Gelukkig ben ik sinds kort, nu ik ook weer op eigen benen sta, zelf in dit gat gedoken ;-)

    geplaatst op
  • Ik dacht dat ze bij Ilsemedia zelf een zoekmachine maakten.

    geplaatst op
  • Interessant onderwerp! En bij mij kwam gelijk de vraag op: is het een idee voor MF om voor dit onderwerp (en andere) een wiki te gebruiken? Zo kan iedereen z'n bijdrage leveren en heb je op den duur een handzaam en (hopelijk) hoogwaardig stuk. Voordelen ten opzichte van een posting zoals deze:

    - je hoeft niet alle reacties door te nemen om tot een mooie lijst te komen;
    - het stuk krijgt meer 'eeuwigheidswaarde'.

    Andere vragen die op eenzelfde manier beantwoord kunnen worden:

    - hoe selecteer je een webdesign/development-bureau?
    - hoe selecteer je een contentmanagementsysteem?
    - hoe selecteer je een usability-bureau?
    - etc.

    Of komen we dan te veel in het vaarwater van Pitch Mgt. en consorten?

    geplaatst op
  • @ Bram,

    Dit zou dan wel door een onafhankelijke partij gemodereerd moeten worden. Aangezien iedereen het dan kan wijzigen/verwijderen.

    geplaatst op
  • Op het congres Speld in Hooiberg heeft Marcel Kuijn van KLM onlangs iets verteld over het selectieproces van KLM. Sheet 8 van zijn presentatie geeft een beeld (met wegingsfactoren) welke punten voor hun van belang waren.
    http://www.speldinhooiberg.nl/downloads/klm.pdf

    In mijn ogen moet je als bedrijf (net als KLM) defineren welke criteria voor jouw belangrijk zijn. Op basis hiervan doe je een pitch en maak je de keuze. Te vaak zie je nog dat dit proces wordt overgeslagen en de eerste de beste partij die belt er met de opdracht vandoor gaat.

    geplaatst op
  • @Corné: bij Wikipedia kan het toch ook zonder een onafhankelijke partij (althans officieel)?

    In nrc.next van vandaag (pagina 27; niet online gevonden) zegt Albert Benschop, 'internetsocioloog' van de UvA: "Kennissystemen zoals Wikipedia profiteren niet zozeer van het idee dat het collectief all-wise is. Het bijzondere van 'zwermintelligentie' is niet dat de zwerm altijd gelijk heeft, maar dat individuele fouten sneller gecorrigeerd worden. Wikipedia en vergelijkbare kennissystemen zijn dus 'superieur' in hun procedurele intelligentie."

    geplaatst op
  • @ Bram,

    Natuurlijk heeft Wikipedia bewezen dat het mogelijk is. En het collectief heeft uiteraard meer kennis in huis dan een individu. Maar, ook in wikipedia is het meerdere malen voorgekomen dat kwaadwillende personen/instanties hun eigen pagina's dusdanig wijzigen dat het 'negatieve' weggehaald wordt.

    Zo kunnen SEM bureau's kleine punten wijzigen die in hun voordeel kunnen uitkomen.

    geplaatst op
  • @Corné: true, true.

    Ik denk wel dat dat gevaar vooral zou spelen als we beoordelingen van partijen zouden geven, maar ik denk meer aan een collectief opgesteld RFP-document. Net zoiets als de requirements kit voor CMS-vendors van Step Two bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • Ik kan inmiddels spreken uit ervaring met het selecteren van een SEM. In eerste instantie, toen Google en het toenmalige Overture net hun deuren openden in Nederland werkte ik samen met een van de twee bekendste SEM's in Nederland. Er was toen vrijwel sprake van een duopolie waar van beide bureaus niet om de hoek zaten en je de account managers zo af en toe tegen kwam op feestjes en bijeenkomsten. De keuze werd toen met name dus gemaakt op vertrouwen en gemeenschappelijke klant belangen.

    De ervaringen waren op zich goed echter werd al snel duidelijk dat dit werk in principe door ons zelf gedaan zou moeten worden. Nog geen jaar later werden we vanwege internationale klanten en het internationale bureaunetwerk gedwongen om zelf de stap te gaan doen naar SEM. Hiervoor werd intensief samengewerkt met internationale collega's. De klanten waren tevreden en ik had er samen met mijn collega's een erg goede ervaring bij. Vele grote klanten volgden. Onze DM specialist is zelfs uiteindelijk door Overture geheadhunt.

    Enkele maanden later vertrok ik naar New York en kwam daar wederom voor de vraag te staan: zelf doen of uitbesteden? Uitbesteden leek uiteindelijk de beste oplossing. Amerikaanse SEM's bleken het al snel te druk te hebben voor een extra klant. Zij vertraagden de selectie procedure. De Nederlandse bureaus waren echter een stuk duurder (denk Euro vs Dollar). Na een langdurige selectie kwam ik uiteindelijk uit op de New Yorkse vestiging van het bureau waar ik eerder voor gewerkt heb. Dit was gebasseerd op de ervaring die ik zelf met dit bureau had en de prijs die zij mij konden leveren. Bovendien beloofde dit een one-stop-shop te worden voor al onze mediabestedingen. Echter bleek dit New Yorkse bureau niet zo heel goed samen te werken met de andere bureau's in hun interantionale netwerk. Een teleurstelling dus. Uiteindelijk zijn we verder gegaan met een bureau die ons voor een fixed fee een redelijke hoeveelheid traffic kon leveren.

    Voor een andere interne klant zijn we ook weer op zoek gegaan voor SEO. Na de eerste selectie kwamen we uit bij het andere Nederlandse bureau waarmee ik al jaren regelmatig geborreld heb maar nog nooit mee had samengewerkt. De keuze was uiteraard niet gebasseerd op het borrelen maar na enkele jaren weet je ook zakelijk wel wat voor vlees je in de kuip hebt. Het enige minpuntje is totnogtoe dat wij zelf niet genoeg tijd hebben kunnen steken in dit project. Gelukkig heeft dit bureau ook hier een oplossing voor gevonden en zijn ze "as we speak" bezig voor een van onze sites.

    Mijn advies voor DMU's bij andere bedrijven:

    1 Selecteer op vertrouwen, hoe beter je verschillende bureau's kent hoe makkelijker de keuze. Neem daarom de tijd voor een goede selectieprocedure.
    2 Selecteer op prijs maar maak er geen achter de komma werk van, denk aan de lange termijn.
    3 Selecteer op grote van het bedrijf. Ga voor een gelijkwaardige uitgangspositie. Soms kan een kleiner maar dedicated bureau beter maatwerk leveren dan een groot bureau. Een SEM kan te groot of te klein voor je zijn.
    4 Beperk de selectie niet tot SEM's: ik ken een mediabureau in Nederland die erg goed werk levert voor grote Internationale klanten. Onlangs las ik dat ook een ander bureau een GAPC heeft behaald.
    5 SEO is een ander verhaal dan SEM in de volle breedte. SEO moet structureel in orde zijn vanaf de start van een nieuwe site. Niet iedere SEM is goed in SEO. Niet iedere designer is goed in SEO.
    6 Je hebt niet altijd een SEM bueau nodig. Zoek eerst goed uit wat je zelf of je slimme nichtje kan doen.
    7 Denk niet dat SEM de enige weg naar Rome is. Met de juiste online marketing strategie kan je kwalitatief en goedkoop traffic genereren. SEM is slechts een van de bouwstenen.

    geplaatst op
  • Jeetje, dit is meer input dan ik had verwacht. Bram, goed idee om hier een wiki voor op te zetten. Vanavond toevallig met Erik en de jongens van Onstuimig aan tafel gezeten om to-do lijst te bespreken. Er is nu een developer bezig met een hele lijst wensen en bugs te verwerken. We hopen die binnen enkele weken te hebben verwerkt. Daarna komt deze wat mij betreft op de wenslijst!

    geplaatst op
  • Een brancheorgaan zou 'slechts' een faciliterende rol moeten spelen, geen advies/aanbeveling, noch sturing. Het orgaan moet transparantie prediken. Het selecteren van een zoekmachinemarketingbureau moet door een Taskforce Search Engine Marketing eenvoudiger worden voor de opdrachtgever, doordat hij met meer kennis en dus beter voorbereid de pitch aangaat. Hiermee wordt voorkomen dat appels met peren vergeleken worden.

    Een Taskforce van het IAB of wel orgaan ook moet dan ook niet willen proberen om een soort keurmerk neer te zetten. Nu is dat gelukkig ook niet bedoeling van deze taskforce zo begreep ik van Gert-Jan afgelopen maandag. Naar mijn mening zou er voor aangesloten zoekmachinemarketingbureaus tijdens pitches dan ook geen voordeel van lidmaatschap mogen zijn.

    Waar selecteer je een zoekmachinemarketingbureau dan wel op? O.a.:
    - Werkwijze / degelijkheid van aanpak: zit de juiste visie erachter

    N.b.: het scheelt nogal of je een bureau hebt dat predikt topposities te behalen, of een zoekmachinemarketingbureau dat zich realiseert dat het om het genereren van new business gaat en zoekmachinemarketing slechts een middel is...

    - Ervaring met de branche of soortgelijke trajecten
    - Grootte van het bureau: groot of klein, beide hebben voor- en mogelijke nadelen. Maar als relatief klein bureau hebben we nog vaak te maken met angstige opdrachtgevers die niet bezig zijn met het uitbesteden van zoekmachinemarketing, maar met het (vaak duurder) inkopen van risicovermijding...
    - Kosten: kijk niet primair naar de kosten van het bureau, maar naar de wijze waarop dit bureau aangeeft de eigen kosten terug te gaan verdienen. Een pay for performance model dat o.a. Onetomarket en mijn eigen zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders dikwijls toepassen kan veelzeggend zijn over commitment en geloof in 'eigen kunnen'.

    Het belangrijkste is en blijft dat een opdrachtgever goed voorbereid een pitch ingaat. Voorkom dat je appels met peren vergelijkt, zeker waar het werkwijze en bijbehorende kosten betreft. En als getwijfeld wordt over de eigen kennis, schakel dan een expert van buiten in zoals een Pitchview of soortgelijke bureaus/initiatieven.

    geplaatst op
  • En hoe zorgt deze opdrachgever er dan voor goed voorbereid de pitch in te gaan?

    Fora en blogs bezoeken? Óf met potentiele partners rond de tafel gaan zitten en zodoende informatie inwinnen over zoekmachinemarketing in het algemeen.

    geplaatst op
  • @corné

    Zorgen dat je met een onafhankelijke kennisdrager informatie uitwisselt. Dat kan een platform als een Taskforce zijn, blogs of fora.

    Het vervelende van zoekmachinemarketing is dat veel partijen die nu voor het eerst met SEO/SEA beginnen A. de focus verkeerd hebben (op topposities/traffic i.p.v. new business) en B. zich makkelijk een oor aan laten naaien omdat ze de materie niet kennen. Men laat zich nog net geen cloaking meer verkopen maar veel scheelt het niet in sommige gevallen zeg maar. En dat is zonde.

    Marco's vraag was wat voor rol het IAB hierin zou kunnen spelen, en mijn mening is dus dat dit een belangrijke rol kan zijn, mits het zich niet toespitst op het noemen van bureaus, maar van feiten. "Dit werkt zus, dat zo, en let hier, hier en hier op". Een voorbeeldinitiatief waarvan ik weet dat de taskforce dit op de agenda heeft staan is het opstellen van een standaard Request for Proposal, wat ik een goed idee vind.

    geplaatst op
  • Men kan natuurlijk de marketing sherpa 'buyers guide' kopen. Maar in Nederland is de spoeling vrij dun, en beperk je je tot de grotere, dan is kwaliteit over het algemeen wel verzekerd.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Wolter.
    Daarnaast wordt er steeds vaker gekozen voor een naam en de grootte van een SEM bureau. Ik vraag me af of de adverteerder daarbij altijd bij gebaat is. Als je ziet dat de markt nogal snel groeit, er weinig SEM-geschoold personeel is en dus relatief weinig ervaring. Ook zie ik nogal een stijging van het geven van hoge kortingen op de adspend voor de adverteerders (vooral door de grotere spelers, waaronder ook mediabureaus). De adverteerde lijkt gevoelig te zijn voor deze aggressieve manier van werken. Ik denk alleen niet dat het een verstandige keuze is als je een (geintegreerde) marketingstrategie wilt ontwikkelen waarbij je gebaat bent bij een lange termijn visie (zoals dit zowel voor SEO als SEA geldt).

    Als adverteerder moet je je dus afvragen of je voor de lage prijs gaat en korte termijn of voor een gedegen strategie en dus voor service, kwaliteit en rendement.

    geplaatst op
  • @Wolter
    Blij te lezen dat jij ook onze mening zo goed kan verwoorden Wolter!
    Ik sluit me aan bij jouw mening. Een discussie die we onlangs ook even hadden tijdens de Pitchview bijeenkomst.

    groet Ronald
    Maxlead

    geplaatst op
  • Ik denk dat het met name om de kennis en ervaring gaat die de verschillende bedrijven hebben. Je moet zorgen dat je een met een bedrijf in zee gaat die goede resultaten heeft behaalt, en niet te aggressief te werk gaat zodat het lijdt tot een penalty of zelf een ban. We zagen dit in het verleden bij BMW, FBTO en AMEV.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.