Jumpstyle begint aan tweede jeugd

17 maart 2007, 21:23

Google trends voor jumpen en jumpstyle

Het lijkt er op dat jumpen definitief aan zijn tweede jeugd is begonnen. Jump als muziekgenre is eind jaren ‘90 ontstaan in België en werd snel daarna populair in Oostenrijk en Duitsland. Jumpen (of jumpstyle) is de bijbehorende dansstijl dat is voortgekomen uit het hakken in de gabberscene. Het jumpen werd pas in de zomer van 2005 in Nederland populair en staat vooral de laatste tijd in de belangstelling van de media.

Zo verwees Paul van Veenendaal al eerder naar Patrick Perreira (18) en Dion Teurlings (17) uit het Brabantse Dommelen, die op patrick-jumpen.nl honderdduizenden bezoekers trekken met hun jumpstyle moves. Hun video ‘Jumpstyle Tutorial die Jan Peter Balkenende zelfs kan begrijpen!’ op Google Video, is inmiddels bijna 900.000 keer bekeken. En wie op YouTube zoekt naar Jumpstyle komt al snel op ‘Jumpstyle duo by Jumpforce’ dat op moment van schrijven ruim 1,2 miljoen keer is bekeken.

Inmiddels heeft het jumpen ook de Nederlandse TV bereikt en zagen we het afgelopen week o.a. voorbij komen in het NOS Journaal (via Dennis Hoogervorst) en Eénvandaag.

Nu Wouter Bos is gestopt met Hyves, zal het wel niet lang meer duren of we zien hem jumpen op de dam. Wedden?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Thomas

    Ik vind het 3x niks 🙂


    17 maart 2007 om 23:11
    evroekel

    Prachtig om te zien hoe er uit het niets weer iets compleet nieuws ontstaat en populair wordt.

    @Marco: Wellicht dat je kids nog eerder aan het jumpstylen zijn dan Wouter.


    18 maart 2007 om 06:00
    Raimo

    @Marco

    Wat mij nu zo boeit is het feit dat het een groepsdans is..

    Denk je dat er een achterliggende trend is die verband heeft met de opkomst van Poker en breiclubjes bij de dames??

    M.a.w in kleine groepen(mini tribes) activiteiten ontplooien..

    Hmm zo maar wat gedachten..


    18 maart 2007 om 06:23
    caroline777

    @Marco: mensen zijn altijd al groepsdieren geweest. Iedereen wil ergens bij horen. Als je het mij vraagt is dansen niet alleen een uiting van emoties, maar iets wat zeker ook wordt gedaan om bij een groep te horen. Of je nu jumpt of headbangt 🙂


    18 maart 2007 om 08:06
    Bas

    Ik ben toevallig getuige geweest van de hernieuwde opleving van Jumpstyle op I Love Techno in Gent, 2005. Er stonden 2 meisjes met fluoriserende kleren aan zeker 2 uur aan het stuk de beginmoves van Jumpstyle te doen. Ik heb hen nog gevraagd hoe of wat maar het waren Waalse dames. Thuis gekomen heb ik mijn vriendin het fenomeen probleren uit te leggen maar ook zij wist van niets. Toch grappig dat het nu 2 jaar later opeens een hype is 😀 Zo zie je maar dat ik geen trendwatcher materiaal ben daar ik het heb laten liggen.

    Jumpstyle is overigens geen groepsdans, maar kan simultaan gedaan worden. Wat ik overigens jammer vind van de hype is dat de traditionele media (en zelfs marketingfacst) altijd weer refereren naar dezelfde filmpjes en bronnen….. Het zijn leuke en voorzichzelf sprekende filmpjes maar er zijn er zo duizenden en waarom dan toch klakkeloos elkaars bronmateriaal gebruiken?


    19 maart 2007 om 10:29
    media

    Bas, ik laat me graag verrassen door ander materiaal. Heb je suggesties?


    19 maart 2007 om 11:23
    Kasper Katje

    Allemaal leuk en aardig en het raakt mijn werk in de weekenden aardig (en zie de ontwikkelingen dus ook ontstaan in de dance scene) maar waar is hier het raakvlak met MF?

    Of is de boodschap dat we trend onder jongeren scherp in de gaten moeten houden om hier met marketingconcepten op in te jumpen?


    19 maart 2007 om 13:16
    media

    Kasper, we schrijven wel vaker over trends die niet direct te maken hebben met marketing maar die ons wel opvallen. Denk aan de flashmobben, happy slapping of snappy (om er maar eens een paar te noemen). Het enige raakvlak dat het met ons vak heeft is dat het medium internet er mede voor zorgt dat het zich zeer snel verspreid.


    19 maart 2007 om 13:40
    Kasper Katje

    Helemaal duidelijk 😉


    19 maart 2007 om 14:21
    Walter Vos

    Melbourne shuffle is al weer een jaar of drie oud.


    1 september 2007 om 08:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!