Integratie Second Life met de werkelijke wereld

15 maart 2007, 04:25

Interactie door middel van apparaten met Second Life staat nog in de kinderschoenen. De interactie kan derhalve de ervaringen van gebruikers veel intenser maken en creeert een hoop nieuwe mogelijkheden.

Er zijn momenteel op het internet steeds meer mensen bezig met het ontwikkelen van devices die interacteren met Second Life. Dit zijn op het moment vaak niet meer dan experimenten. Moriash heeft bijvoorbeeld een soort fitness stellage in elkaar gezet waarmee je met je avatar s’ morgens lekker een rondje kunt lopen in Second Life. Met andere oplossingen kunt je dozen op en neer laten gaan. Nog niet echt wereldschokkend, maar het is een begin.

Op Youtube kwam ik laatst een andere opmerkelijke toepassing tegen, the ‘hug shirt’. Als je dit shirt aan hebt kan iemand je op afstand electronisch prikkelen, lijkt me dat daar vast geïnteresseerde partijen voor te vinden zijn. Serieuzer zijn de plannen die Philips heeft met zijn laatst uitgekomen amBX PC gaming randapparatuur.

Philips wil naast de gaming wereld ook Second Life gebruikers voorzien van deze ‘experience’ machine. De amBX gaming randapparatuur is een ‘experience’ installatie die je tijdens het spelen van een game veel meer ervaring geeft dan normaal. De amBX installatie set trilt, blaast wind en geeft licht op basis van de dingen die je doet in een game. Dit product kan ook voor een virtuele wereld zoals Second Life waarde toevoegen. Dit is toch bij uitstek een medium wat het vooral van zijn ‘ experience’ karakter moet hebben.

Deze technieken kunnen in de nabije toekomst ook toepast gaan worden op brand / marketing campagnes. Dat lijkt me op z’n minst een interessante ontwikkeling, als je door een stevige wind en gedonder ergens naar binnen geblazen wordt. Philips heeft recentelijk ‘RiversRunRed’, één van de designhouses gespecialiseerd in Second Life, een licentie verstrekt om de amBX techniek te kunnen gebruiken in toekomstige omgevingen. Philips Design heeft daarnaast met ‘RiversRunRed’ een overeenkomst gesloten om nieuwe commerciële mogelijkheden van Second Life onderzoeken, ook voor derden.

Naast Philips zullen waarschijnlijk ook andere partijen zich bezig gaan houden met het verbinden van virtuele en fysieke werelden. Nintendo is ook een interessante kandidaat om Second Life meer beleving te geven door middel van z’n 3D Wii controller. Het mag duidelijk zijn dat de toekomst met deze nieuwe technologieën rijker aan ‘experiences’ gaat worden.

Disclaimer: ik ben zelf werkzaam bij Philips Design.

Na mijn studie pyschologie en kunstacademie, heb ik gewerkt als designer, art director en uiteindelijk creative director. Daarna heb ik een aantal jaar als partner in een reclame groep gewerkt als Manager Interactive. Ik heb hier gewerkt voor klanten als ABN, Philips, IdtV, Omron, Cisco, Illy. Hierna ben ik van de bureau wereld in de business omgeving gaan werken. Eerst heb ik een jaartje gewerkt in een start-up van Jan Timmer verantwoordelijk voor business development en marketing, daarna ben ik als Online Marketing manager gaan werken bij Vodafone. Heb veel nationale online campagnes gelanceerd, een compleet redesign op poten gezet en heb een compleet online team opgebouwd. Ik heb uiteindelijk het user experience team geleid als Senior Manager. Ik werk momenteel als Senior Consultant bij Philips Design. Een fantastisch multidisciplinair bedrijf wat een unieke combinatie is tussen een ontwerp bureau en een business. Ik ben hier verantwoordelijk voor Strategische eBusiness projecten. Mijn interesses liggen vooral bij de combinaties tussen eBusiness strategie, online markting, social computing, Second Life en Information architecture. Wil je eens van gedachten wisselen over deze onderwerpen, kijk dan naar mijn profiel op LinkedIn

Categorie
Tags

9 Reacties

    Daniel Janus

    He Hugo, goed verhaal, wij zijn op zoek naar dit soort verhalen en ervaringen. Je hebt geen e-mail adres achter gelaten, we willen graag in contact met je (philips) komen.


    16 maart 2007 om 11:55
    hugo666

    Hoi Erwin,

    3D printing heeft volgens mij enorme potentie. Ik ben een tijdje geleden met deze techniek in aanraking gekomen. We gaan hier zeker meer van zien. Problemen zijn momenteel dat de massaproductie van 3d objecten problematisch is.

    Tja..voor wat betreft de electronische prikkelingen.. je kan erop natuurlijk op wachten dat de sexindustrie hier in stapt, die zijn bijna altijd hun tijd vooruit 🙂


    16 maart 2007 om 18:05
    hugo666

    Hoi Daniel, mijn e-mailadres is: hugo.raaijmakers-at-philips.com neem gerust even contact met me op


    16 maart 2007 om 18:10
    ErwinVanLun

    @Hugo: als je je e-mail adres zo neerzet, dan word je een prooi voor e-mail spammers, daar ben je van bewust toch?


    16 maart 2007 om 18:29
    hugo666

    @Erwin Hehe.. tja heb je gelijk in, moet je inderdaad rekening mee houden. Thx voor de tip.


    16 maart 2007 om 19:15
    ErwinVanLun

    Ik kan Marco wel even vragen je e-mail adres te coderen 😉


    16 maart 2007 om 20:55
    Winand

    Ha Hugo,

    Interessante bijdrage! Ik ben benieuwd wat er nog meer voor een web gerelateerde ontwikkelingen uit de Philips laboratoria gaan komen!


    23 april 2007 om 13:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief