Europrix.nl toch weer van start

15 maart 2007, 15:48

Inzendingen voor de 2007 editie van de Europrix.nl, een wedstrijd voor Nederlandstalige multimedia content, kunnen weer worden ingestuurd. Vorig jaar gelastte de organisatie de editie van 2006 af bij gebrek aan voldoende inzendingen. Dit jaar hoopt de stichting Europrix.nl op voldoende inzendingen per categorie; temeer daar de Europrix.nl dit jaar een voorselectie vormt voor twee internationale wedstrijden. De wedstrijd kent twee doelgroepen: instellingen en bedrijven, en jongeren tot 30 jaar.

Bij de Europrix.nl gaat het om producten, diensten en installaties om creativiteit en Nederlandstalige digitale multimedia content. Belangrijk is dat het gaat om Nederlandstalige producten (CD-ROM, DVD-ROM), diensten en installaties, ongeacht het technisch platform. Inzendingen uit regio’s en landen zoals Vlaanderen, Indonesië, Zuid-Afrika, de Cariben en Suriname zijn ook welkom.

Bij de Europrix.nl gaat het niet om technische platforms. Ook wordt de wedstrijd niet georganiseerd voor een bepaalde sector. De wedstrijd is een brede content wedstrijd met acht categorieën voor instellingen en bedrijven en een categorie voor studenten en jong talent. De categorieën zijn:

– e-Leren

– e-Cultuur

– e-Wetenschap

– e-Democratie

– e-Gezondheid

– e-Commercie

– e-Amusement

– e-Maatschappelijke betrokkenheid

– Jongeren tot 30 jaar (studenten en young professionals).

In elke categorie worden drie nominaties gesteld en wordt één winnaar geselecteerd.

Vorig jaar ging de 2006 editie van de Europrix.nl niet door. Samen met FD Frontrunner werd gespeculeerd over de reden. Echt duidelijk was die niet; lag het aan de marketing van de wedstrijd of lag het aan de economische situatie. De marketing was nauwelijks uitbundig te noemen, maar in de drie jaar ervoor kende de Eurorpix.nl ook geen vloot van sponsors (ze zijn nog steeds welkom). De reden werd echter gezocht in het achterblijven van opdrachten.

Met een beter economisch perspectief verwacht de organisator dit jaar voldoende inzendingen om een wedstrijd te houden. Bovendien vormt de wedstrijd tevens een voorselectie voor inzendingen naar twee internationale wedstrijden: de jaarlijkse www.europrix.org voor studenten en jong talent; de tweejaarlijkse mondiale World Summit Award voor de eerste acht categorieën.

Inzendtermijn

In april 2007 wordt de vakjury van de Europrix.nl 2007 bekend gemaakt. De inzendingen worden afgesloten op 1 mei 2007 en eind mei 2007 worden de genomineerden van de Europrix.nl 2007 bekend gemaakt. De openbare jurering van de genomineerde inzendingen vindt plaats op 14 juni 2007 in de Hogeschool van Rotterdam. De openbare presentaties zijn openbaar en gratis. Op dezelfde dag wordt een bedrijvenbeurs gehouden van genomineerden en overige inzenders evenals van sponsors. Deze worden in de gelegenheid gesteld om het bedrijf en het project te presenteren. De Prijsuitreiking wordt dit jaar gekoppeld aan het Media aan de Maas manifestatie van de Hogeschool Rotterdam.

De wedstrijd wordt in 2007 voor de vijfde keer georganiseerd. Eerdere overall winnaars in Nederland waren in 2003 Talmon Communicatie met Contact: duizenden meldingen per dag, in 2004 VPRO met 3voor12 en in 2005 Stichting Fabchannel met Fabchannel.com. In 2006 ging de Europrix.nl niet door bij gebrek aan inzendingen. Internationaal hebben Nederlandse bedrijven al een Europrix verworven. De CD-ROM productie Anne Frank van Softmachine en de internetsite Jhieronymus Bosch van Zappwerk werden bekroond. Vorig jaar won Submarine met de Tulse Luper Journey de Europrix Top Talent Award. In de mondiale World Summit Award was Noterik Multimedia BV in 2005 de winnaar van de categorie e-Government.

Voor meer informatie over de EUROPRIX.nl 2006:

Algemene informatie en inschrijfformulier: www.europrix.nl

Voor vragen over inzendingen: Mary Driessen (mary@europrix.nl)

Vragen van pers: Jak Boumans (jak@europrix.nl)

Secretariaat Nederland: +31 6 45482232

Vragen in België: Rudi Vansnick (rudi.vansnick@isoc.be)

Secretariaat Vlaanderen: +32 9 3293016

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!