Verslag Ad:tech conferentie Parijs

13 maart 2007, 05:04

Verslag Ad:tech conferentie ParijsAfgelopen week vond de ad:tech conferentie plaats in Parijs. Met ongeveer 30 sessies en een playground was het even het middelpunt van de interactieve marketing. Hoe was deze Franse opzet van de inmiddels goed lopende versies in New York, San Francisco en London?

Een kort verslag van de conferentie, de jooST keynote sessie en mijn persoonlijke mening over de organisatie van dit congres.

Conferentie

In de eerste keynote sessie werd in vogelvlucht web 2.0 besproken en de macht van de consumenten aangeduid. Daarna komen we terecht in een sessie waarin het belang van het meten van een multichannel campaign wordt aangeduid. Product presentaties van Weborama en Google Analytics (FR) worden tegenover een verhaal van een adverteerder (myPIXmania.com) gezet. Een vraag die opkomt is of bedrijven niet beter zelf de analytics in-house kunnen verzorgen. Dit zou een betere integratie met de website opleveren, want developers die werken aan de website kunnen ook een stukje analytics verzorgen. Daarnaast heb je ook niet te maken met privacy of concurrentie gevoelige problemen.

jooST

Vervolgens vindt rond het middaguur de keynote van jooST plaats. Eric Clemenceau, Vice President Advertising EMEA van jooST opende zijn sessie met een algemene achtergrond van het platform. In het kort nog even de highlights:

  • De voordelen van TV en de voordelen van het Internet worden gecombineerd tot een platform gebaseerd op P2P technologie, welke fungeert als een link tussen gebruikers, content providers en adverteerders.
  • Waar er tot nu toe vaak een rechten probleem aanwezig was, is jooST een “closed platform”. Sharen van content onderling zal niet mogelijk zijn zolang er een mogelijkheid bestaat dat deze content niet vrij van rechten is.
  • Je kunt wel gewoon alle programma’s kijken wanneer je wilt, je eigen playlist samenstellen en dingen doorsturen naar je vrienden (mits deze ook over de rechten beschikken). De content zal nooit op te slaan zijn op je eigen harde schijf.
  • Onder ‘My Channels’ kun je kanalen en content bekijken van (tot nu toe) onder andere Viacom, Paramount, CNN, MTV en National Geographic. Wat opvalt zijn de vooral kleinere en (voor mij) onbekende zenders: Freen day, Lime, LX+TV, Logo, Spike, Nick@Nite, Fifth Gear, CMT, Lassie en Critical Contents.
  • Onder ‘Netwerk’ zijn faciliteiten voor de content provider beschikbaar. Hier kunnen extra diensten worden gepositioneerd zoals de verkoop van boeken, het verkrijgen van meer informatie (b.v. recepten bij een kook programma) of website toegang.
  • Onder ‘My jooST’ vindt je de community tools, waar je bijvoorbeeld commentaar kunt achterlaten en live kan chatten.

Wat is het business model van jooST?

Het platform is en blijft voor 90% vrij en gratis toegankelijk voor de eindgebruiker. Onderzoek toont aan dat als je uitgaat van een betaalmodel, je 92% tot 98% van de consumenten verliest. Echter, ze sluiten niets uit. In de toekomst zou er bijvoorbeeld een kanaal kunnen worden toegevoegd waarvoor ze bijvoorbeeld de rechten voor de worldcup hebben aangekocht. Hiervoor zou dan wel betaald moeten worden, vandaar de 90%.

JooST gaat geld verdienen aan de commercials. Samen met de content eigenaren willen ze de opbrengsten hiervan delen. Tevens kunnen adverteerders een eigen kanaal krijgen, waarvoor extra betaald moet worden. De advertenties kunnen enorm gesegmenteerd worden op basis van de bekeken programma’s en demografische kenmerken. Huidige adverteerders die al met het platform aan het testen zijn, zijn onder andere Vodafone, Duracell , T-mobile, Perrier, Garnier, Dove, Philips, IBM, Kyriad en Maybelline. Eric gaf aan dat er per uur hooguit 2 tot 3 minuten (!) aan advertenties getoond zullen worden en daarom wordt niet verwacht dat er veel problemen en irritaties bij de gebruikers zal ontstaan. Half april wordt begonnen met het samenstellen van pakketten voor adverteerders en in mei zal er een formele lancering plaatsvinden.

Interessante vraag die open bleef was een probleem van een adverteerder welke een bureau had dat zijn media uitingen op Internet regelt en een bureau had die de media uitingen op TV regelt. Wie moest hij naar jooST sturen?

Leuk was ook de vraag uit het publiek, toen Eric aangaf dat er ruim 100 engineers werken in onder andere Leiden. Leiden? Waar is Leiden? Eric antwoorden dat het een “universiteits stad onder Amsterdam” betrof.

Overige

Na de keynote van jooST was het tijd om te lunchen. In het programma was hier raar genoeg geen tijd voor ingeruimd, dus het werd snel een broodje bij de sandwich bar. Vervolgens waren er sessies over hoe je een commercial in een streaming video krijgt (vooral een promo voor vpod.tv) en dat de consumenten van ‘consumer’ naar ‘prosumer’ gaan. Redelijk standaard sessies zonder veel nieuwe dingen.

Ook op de beurs waren relatief weinig bedrijven aanwezig in vergelijking met andere ad:tech congressen. Wat opviel was dat er veel analytics en affiliate achtige bedrijven aanwezig waren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ad:tech London, waren Search Engine bedrijven er maar mondjesmaat. Het Nederlandse eBuddy was trots aanwezig en hadden goede gesprekken gehad met diverse adverteerders. Zij kondigde aan vanaf heden direct advertenties te gaan verkopen in de Franse markt.

Organisatie

De organisatie van ad:tech liet duidelijk te wensen over, althans voor de internationale bezoekers. Er blijkt geen Engelstalig overzicht van het programma (de madame aan de balie lachte vriendelijk “you will have to learn French”), de meeste powerpoint presentaties waren geheel Franstalig en de realtime vertaling kwam pas een half uur na de start op gang. Tevens komt de congres balie erg rommelig over. Ik kreeg een factuur mee die op iemand anders z’n naam stond en op de vraag waar er Internet access beschikbaar was, konden ze geen antwoord geven.

Alle sprekers waren Franstalig en ik had het idee dat daardoor redelijk wat concessies gedaan zijn ten aanzien van het programma. Grote bedrijven ontbraken (of ze moesten een Franstalige VP of Founder hebben) en veel was toegespitst op enkel de Franse markt. Mooi detail was dat Kevin Ryan (CEO & Co-Founder ShopWiki) in een van de sessies aangaf dat je in Frankrijk beter geen (Internet) startup kan beginnen. Omdat er zoveel regels en bureaucratie was in vergelijking met andere (Europese) landen gaf hij dat je je beter in een ander land kan vestigen.

Conclusie

Al met al een redelijk standaard en klein programma. Gelukkig is er altijd een leven rondom de conferentie zelf en ’s-avonds werd er dan ook flink gefeest en genetwerkt met de aanwezige Nederlanders en dit maakte dan ook alles weer goed. Wellicht wordt de volgende ad:tech inhoudelijk interessanter. Deze zal plaatsvinden op 22 en 23 Mei in het ‘Congress Center’ te Hamburg.

Robin van Lieshout
Directeur bij inSided

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rick van Dijk

    Gezien mijn gebrekkige Frans lijkt het erop dat ik veel gemist zou hebben en dus niet veel gemist heb door niet te gaan ;). Aangezien mijn Duits een stuk beter is zou Hamburg een optie zijn, maar als ook dat evenement op de Duitse markt is toegespitst weet ik het nog zo net niet. Iemand enig idee of er op termijn een Nederlandse versie op de agenda staat?


    13 maart 2007 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!