Hoe zet je een succesvolle online prijsvraag op?

12 maart 2007, 13:22

Win een Palm Treo met jouw tips!Het opstarten van een thematische weblog kent één belangrijke uitdaging en dat is het genereren van sitebezoek en het liefst relevant sitebezoek waarmee je zo snel mogelijk de online discussie kunt voeren over het betreffende thema. Zeker in het begin is er nog nauwelijks bezoek vanuit zoekmachines dus je zult het vooral moeten hebben van welwillende site-eigenaren die een link willen plaatsen en evt. campagnebudget om bijvoorbeeld trefwoorden in te kopen bij Google Adwords.

Eén van de mogelijkheden is een prijsvraag op te stellen en deze prijsvraag aan te melden bij de relevante sites. Zo hebben we afgelopen week vanuit Blogads.nl een prijsvraag opgesteld om meer bezoekers te trekken naar de weblog mobielbreedband.nl. In dit geval hebben we er voor gekozen om een Palm Treo weg te geven voor de bezoeker die de beste tip instuurt om mobiel te werken met mobiel breedband.

En alhoewel er zeker extra sitebezoek is gegenereerd, valt het aantal inzendingen vooralsnog tegen. Voldoende redenen om Marketingfacts-lezer Vincent Heidinga van gratis prijsvragen website PrijZ.nl eens te vragen wat nu de do’s en don’ts zijn van het opzetten van een succesvolle online prijsvraag.

Vincent stuurde me een aantal suggesties die ik graag met jullie deel:

Laagdrempelig

  • Laat deelnemers zo min mogelijk gegevens invullen (alleen emailadres?).
  • Houd de opdracht maar ook de antwoordmogelijkheden simpel. Kies bijvoorbeeld voor meerkeuze (A, B of C met aanklikmogelijkheid). ‘Geef je mening’, of ‘Geef een tip’ werkt al minder goed doordat de drempel voor deelname simpelweg hoger wordt.

Duidelijke landingspagina

  • Houd de pagina zo simpel mogelijk (KISS = Keep It Simple Stupid).
  • Zo min mogelijk tekst en uitleg op de pagina. Voorbeeld: foto van de prijs, twee regels tekst over de prijs. Regel tekst over wat de bedoeling is en een invulformulier. That’s it!
  • Zo min mogelijk afleiding op de pagina. Bijvoorbeeld: zet de prijsvraag bovenaan zonder andere content er omheen. Na deelname kun je de bezoeker altijd nog naar je homepage sturen.

Vertrouwen

  • Geef de prijzen echt weg! Plaats namen en / of foto’s van eerdere winnaars.
  • Beschrijf kort en bondig wat er met de ingevulde gegevens gaat gebeuren in de voorwaarden.
  • Plaats een emailadres en / of correspondentie(email)adres zodat mensen vragen kunnen stellen als zij dit nodig achten.

Laat geen kansen liggen!

  • Doe iets met de bedankpagina. “Bedankt voor je deelname” is leuk, maar beter is: “Bedankt voor je deelname. Klik hier om onze spetterende aanbiedingen te bekijken.”
  • Bij een wervingsactie voor je nieuwsbrief: Houd mensen langer vast. Voorkom dat zij zich gelijk afmelden zodra ze geen prijs hebben gewonnen. Geef bijvoorbeeld aan dat er binnenkort weer leuke prijzen worden weg gegeven. En belangrijk: houd je aan wat je verteld. Dus doe dat ook 😉

Prijs

  • Geef iets origineels/exclusiefs weg dat past bij je website/brand. Soms doen meer mensen mee aan een prijsvraag wanneer ze als prijs iemand persoonlijk een bosje bloemen kunnen sturen, dan wanneer een iPod als prijs is te winnen.
  • Maak in een aparte email naar alle deelnemers de winnaar(s) bekend. Stuur de prijs zo snel mogelijk op om ‘zij geven toch geen prijzen weg’ verhalen te voorkomen.

Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie suggesties. Wat hebben we hier fout gedaan en zouden we in de toekomst beter kunnen en moeten doen? Mocht het deze week nog haalbaar zijn dan proberen we het uiteraard nog uit te voeren en koppelen we de resultaten terug!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

41 Reacties

    nikao

    Interessant!

    Ik denk dat hier met name de drempel de boosdoener is van tegenvallend aantal respondenten..

    Volgens mij is de ‘1 percenters’ regel hier rechtstreeks van toepassing; bij een dergelijke opzet wordt creativiteit en om een reactie gevraagd..

    wel top trouwens om dit zo open in de reacties van de blog te doen..


    12 maart 2007 om 14:15
    M. Ouwehand

    hoe kun je het aantal inschrijvingen op een Direct Mail verhogen en tegelijkertijd het aantal afmeldingen op je DM verlagen. Welke beweegredenen zijn er voor een consument om zich af te melden voor een nieuwsbrief?

    Dit vraag ik ivm mijn scriptie betreffende de toekomst van online marketing.


    12 maart 2007 om 14:24
    nikao

    @Ouwehand

    niet helemaal ontopic.. .maar hier mijn 2$$

    “Welke beweegredenen zijn er voor een consument om zich af te melden voor een nieuwsbrief?”

    Volgens mij gaat het hier puur om het feit dat je de consument meerwaarde moet bieden. Afmelden is een drempel/activiteit die de consument blijkbaar wil nemen, wat een teken is dat er niet alleen geen toegevoegde waarde is, maar zelfs nadelen zijn.

    Meer inschrijvingen verkrijg je door de mensen iets te bieden waar ze iets aan hebben, en je houdt de mensen vast door dit te blijven doen..


    12 maart 2007 om 14:39
    M. Ouwehand

    Excuses voor mijn ontopic vraag. Ik las het bericht en mijn vraag spook ineens door mijn hoofd.

    Bedankt voor je reactie.

    Stel: ik heb een bedrijf wat tv’s, wasmachines en autoradio’s verkoopt. Een potentiele consument meld zich aan voor mijn nieuwsbrief omdat hij een wasmachine moet kopen. Twee weken later meldt hij zich af voor de nieuwsbrief, omdat hij bij mijn bedrijf zijn wasmachine heeft gekocht.

    Hoe zou een bedrijf deze consument kunnen behouden voor zijn DM?


    12 maart 2007 om 14:49
    media

    Vincent, om het helemaal objectief te houden, wat zijn nu je grootste concurrenten waar we de site ook zouden kunnen aanmelden?


    12 maart 2007 om 14:52
    Vincent H

    PrijsvragenPlaza.nl en Allesgratis.nl. Als je de site op deze drie plaatsen aanmeldt, pak je zo’n beetje 95% van de bezoekers die regelmatig meedoen aan prijsvragen op dit soort ‘prijsvragen + antwoorden websites’


    12 maart 2007 om 14:55
    Henk Willems

    LOL

    TIP:

    Maak in een aparte email naar alle deelnemers de winnaar(s) bekend. Stuur de prijs zo snel mogelijk op om ‘zij geven toch geen prijzen weg’ verhalen te voorkomen.

    Voorwaarden van de prijsvraag:

    10) De Prijs wordt binnen 2 maanden na het einde van de actie aan de winnaars verstuurd of uitgereikt.


    12 maart 2007 om 15:07
    nikao

    @ouwehand

    Mijn ervaring is dat zo iemand zich niet zomaar afmeldt, mits hij daar toe getriggered wordt.

    Zo’n trigger kan bijvoorbeeld nieuws over nieuwe wasmachines zijn, waar hij inmiddels geen interesse meer in heeft omdat hij die net gekocht heeft (en de winkel weet dat!)

    De kunst is om zo iemand andere interessante nieuwtjes, tips, aanbiedingen en weet ik veel wat te sturen. Waarom na 3 maanden niet een opvolgingsmailtje of de wasmachine naar wens verloopt en of er nog vragen zijn?


    12 maart 2007 om 15:46
    Paul van Veenendaal

    Nog wat vragen, die handig kunnen zijn bij het opzetten van een online prijsvraag:

    – Dé dag/tijdstip, waarop je het beste je prijsvraag kan aanmelden

    – Aanspreekvorm, aangezien prijsvragen grotendeels door vrouwen gespeeld worden

    – Tips om op te vallen tussen al die andere prijsvragen

    – Prijzen, waarmee je niet meer opvalt


    12 maart 2007 om 16:12
    Vincent H

    Vooruit dan maar Paul 😉

    – Vooraan in de week (zondag/maandag) hebben wij de meeste bezoekers en dan vooral ’s avonds. We merken echter dat bezoekers alle nieuwe prijsvragen sinds hun laatste bezoek doorzoeken. Dus al met al maakt het niet heel veel uit. Als je een leuke prijsvraag/prijs hebt komen mensen toch wel.

    – Heel af en toe ontvangen we mail over dat iemand graag met ‘u’ aangesproken wil worden. Vaker krijgen we echter mail als we iedereen ‘u’ aanspreken omdat ze graag met ‘je’ willen worden aangesproken. Heeft iemand hier andere ervaringen mee? Anders is de oplossing een java-alert voordat bezoekers de prijsvraag kunnen zien: “Kies aanspreekvorm: je / u” 😉

    – Tips om op te vallen? Ja: aparte acties. Voorbeeld van een offline prijsvraag die erg opviel was een klomp goud van DSB i.s.m. Q-radio geloof ik. De manier van communicatie doet natuurlijk ook erg veel. “Win een 4 persoons vakantie” of “Zin om met 3 vrienden op vakantie te gaan” levert verschillende conversies op. Test (splittest of ook wel A/B test) wat bij je werkt.

    – Prijzen waarmee je niet opvalt: reis, iPod, dvd-speler, X-Box, etc.. Waamee je iets meer opvalt: Luxe cruise naar (..) , iPod Nano, DVD recorder, Wii, etc.. Nieuwe gadgets doen het altijd leuk. Trouwens: houd het simpel. Boven genoemde site verloot een Palm Treo. Ik durf te wedden dat meer dan 50% van onze bezoekers niet weet wat dat is. Daarom hebben we er ‘Palm Treo (handcomputer)’ van gemaakt. Hetzelfde zou kunnen zijn dat nu veel mensen nog niet weten wat een Wii is. Communiceer dan duidelijk ‘Wii spelcomputer’ of iets dergelijks.

    Al met al geldt eigenlijk; test wat bij je website past. Een senioren website kan waarschijnlijk beter u gebruiken i.p.v. jij. Dit is ook zo met de prijs. Een hippe telefoon past beter in een jongere doelgroep. Een beautyarrangement verloot je natuurlijk niet via een op mannen gerichte website.


    12 maart 2007 om 16:35
    M. Ouwehand

    @Christian

    Dank je wel voor je reactie

    Mocht het nu zo zijn dat een bedrijf nog geen CRM-systeem gebruikt en dus haar klanten niet goed genoeg kent, dan wordt het een heel ander verhaal. Denk dat je dan om te slagen in je DM een goed CRM verhaal moet hebben binnen je bedrijf.

    Heb ik hier een punt van waarheid? Klinkt logisch, toch.


    12 maart 2007 om 16:41
    Christian vd Berge

    @Ouwehand,

    Mail me anders even op c.vdberge at gmail dit wordt een beetje een lang verhaal dwars door de reacties op de posting heen 😉


    12 maart 2007 om 19:46
    Mathijs

    Interessant Marco.

    Hoe goed je opgenomen wordt in zoekresultaten is essentieel. Ik zag al de reactie langskomen van gratis prijzensites. Ik tip direct een site als Prijz.nl, die wordt snel en door veel sites opgenomen. Wij testen momenteel ook het effect van prijsvragen op Zeenz.nl At the Movies (online film magazine) en Filmforum.nl en deden al een test voor MrMovie.nl. Op filmforum plaatsen we een banner en kondigden we de prijsvraag aan met in beide gevallen dezelfde prijs. Reacties… bijna nihil. Op Zeenz.nl kondigden we het aan in een weblog item. Deze wordt via feedverzamelaars opgepikt en door prijsvragensites. De eerste prijsvraag leverde 150 reacties op, de tweede al 350 (and still counting). Ik denk dat het dus ook een zaak is van door blijven zetten. De prijzen zijn niet groot maar ik keek wel op van de overweldigende hoeveelheid (voor onze begrippen).

    Wat ik merk is dat ongeveer twee dagen na posting de reacties op stoom komen. Dan worden we opgepikt door zoekmachines. Wat mij momenteel meer interesseert is om de nieuwe bezoekers te triggeren om op je site rond te kijken.


    12 maart 2007 om 21:11
    Vincent Leenders

    @Vincent: je post gaat met name over gratis prijsvragen, maar heb je ook in ogenschouw genomen wat de response is, wanneer je prijsvragen betaald aanbiedt (afrekenen met SMS en IVR a € 0,60 binnen de geldende kansspelregels van justitie)?


    13 maart 2007 om 06:37
    Maurice Beerthuyzen

    Zaken wegzetten op de zogenaamde gratiswebsites is voor bepaalde acties natuurlijk een optie. Maar het ligt ook aan het doel van je actie. Als je een bepaalde specifieke doelgroep wilt aanspreken, schiet je met de gratis-websites je doel voorbij. Je krijgt dan “iedereen” naar je site; wil je dat wel?

    Als ik kijk naar het voorbeeld in het artikel zie ik twee obstakels; mobiel breedband is natuurlijk voer voor de specialisten; dit spreekt tante Truus uit Emmen niet aan [ en dat wil je waarschijnlijk ook niet], maar daarnaast dien je ook nog eens een tip te geven over “de beste manier van mobiel werken”. Ik denk dat dit onderwerp nog zo nieuw is, dat je er een groep van early adopters mee bereikt. Je bezoekersaantallen kúnnen op deze manier eenvoudigweg niet heel fors zijn.


    13 maart 2007 om 09:25
    Vincent H

    @ Maurice

    Daar heb je gelijk in. Je kunt echter voor een groot deel voorkomen dat je ´verkeerde´ bezoekers naar de prijsvraag trekt. Communiceer bijvoorbeeld op de prijsvragen verzamel website bij de prijsvraag: ‘Geef je mening over mobiel werken’. Dit schrikt tante Truus al een beetje af. Verloot ook nog eens een prijs waar zij niets aan heeft en ze zal waarschijnlijk niet klikken.

    Aan de andere kant: is het verkeerd dat Truus de prijsvraag ziet? Wellicht werkt haar man veel mobiel of stuurt ze de prijsvraag door naar haar zoon die er wel iets van snapt. Ook kan het onderwerp Truus dermate interesseren, dat ze zich gaat inlezen op de website en zelfs ‘mobiel werkster’ wordt. Hoepla; een nieuwe ‘klant’ geconverteerd! 🙂 Daarnaast zorgt plaatsing op de gratiswebsites mede voor verdere verspreiding zoals Mathijs hierboven aangeeft.

    M.a.w.: Ja, ik wil ‘iedereen’ wel naar m’n prijsvraag hebben. Uiteindelijk filtert het zichzelf wel weer doordat mensen die absoluut geen interesse hebben in je product zich bijvoorbeeld afmelden op de nieuwsbrief of niet eens meedoen aan de prijsvraag.


    13 maart 2007 om 12:50
    taki

    Volgens mij heeft Maurice een van de kernpunten van de discussie geraakt. Begint nu heel interessant te worden… en ik kijk uit naar reacties daarop!


    13 maart 2007 om 13:06
    Maurice Beerthuyzen

    @Vincent: Je zegt in je reactie: “Ja, ik wil ‘iedereen’ wel naar m’n prijsvraag hebben. Uiteindelijk filtert het zichzelf wel weer doordat mensen die absoluut geen interesse hebben in je product zich bijvoorbeeld afmelden op de nieuwsbrief of niet eens meedoen aan de prijsvraag”

    Dit is een optie. Maar je schakelt hiermee wel alle voordelen van internet uit. Is weer met het oude vertrouwde hagel schieten; ik bereik zoveel mogelijk mensen en zie wel wat er overblijft. Volgens mij kun je ook op een verfijndere manier je doelgroep bereiken.


    13 maart 2007 om 13:15
    Edward

    Interessante tips, gaan we zeker wat mee doen op http://www.sportenwin.nl en http://www.prijsenwin.nl

    Op dit moment spelen hier 50.000 mensen mee, maar is de conversie wat ons betreft nog te laat.

    Leuke exposure voor bedrijven die gratis prijzen beschikbaar stellen, maar we willen meer spelers.

    Met genoemde tips kunnen we zeker wat en een aantal hebben we ook al verwerkt in onze site.

    Als er nog suggesties zijn op onze sites, dan houden wij ons natuurlijk graag aanbevolen.


    13 maart 2007 om 13:48
    Vincent H

    @ Maurice

    Dat ben ik helemaal met je eens. En vandaar ook dit stukje tekst: “Communiceer bijvoorbeeld op de prijsvragen verzamel website bij de prijsvraag: ‘Geef je mening over mobiel werken’. Dit schrikt tante Truus al een beetje af. Verloot ook nog eens een prijs waar zij niets aan heeft en ze zal waarschijnlijk niet klikken.”

    @ Eric

    Ja. houd mee rekening mee dat we lui zijn. Onze redactrice heeft het druk genoeg met het zoeken naar antwoorden op prijsvragen. Er zijn (te) veel gratis prijsvragen. Wu kunnen nou eenmaal niet alles vinden en / of per ongeluk tegen komen. Om de kans te vergroten dat je prijsvraag op dit soort sites komt kun je de prijsvraag dus het best aanmelden bij dit soort sites. Ik zie trouwens net je aanmelding binnen komen 😉


    13 maart 2007 om 13:58
    Eric

    @Vincent: enige tijd geleden is de prijsvraag ook al een keer aangemeld. Kan helaas niet meer zien wanneer precies, maar het is rond 14 februari (lancering site) geweest.

    Is het opnemen van een prijsvraag op de Prijz.nl + partnersites trouwens kosteloos? Hoe ziet jullie verdienmodel er uit, als ik zo vrij mag zijn? 🙂


    13 maart 2007 om 14:07
    Vincent H

    @Eric

    Ik weet niet waarom je toen niet geplaatst bent. Misschien omdat het niet direct een prijsvraag is, maar een ‘meld je aan voor de nieuwsbrief’ actie.

    Ja, opname op PrijZ.nl + partnersites is gratis als de acties ook gratis (geen belspel) is en voldoet aan onze voorwaarden voor plaatsing (niet vol staan met banners, geen porno, etc..). Dit levert je afhankelijk van bijvoorbeeld de te winnen prijs gemiddeld zo’n 500 – 1000 bezoekers op. In jouw geval denk ik minder omdat het geen prijsvraag betreft.

    Je vraagt naar het verdienmodel. Dit geven we natuurlijk niet volledig prijz, maar een tipje van de sluier: Die 500 – 1000 bezoekers is natuurlijk leuk, maar wil je echt serieus aan de slag, dan kun je aankloppen voor het echte werk. Wat we meestal doen is traffic sturen en op basis van CPC (betalen per click) of CPL (betalen per deelname) afrekenen. We kunnen je dan voor langere tijd vaste posities geven op onze eigen websites en die van onze partners. Zij verdienen hiermee trouwens ook een groot deel van de omzet via ons eigen affiliatesysteem. Daarnaast hebben we een nieuwsbrief met zo’n 100.000 leden en dat is ook een leuke manier om je prijsvraag te promoten. We hebben bijvoorbeeld in december 2006 en januari 2007 Univé en Anderzorg beide 100.000 unieke bezoekers gestuurd naar hun virale prijzen games. Maar aangezien het nu te veel offtopic gaat kun je me hier beter even over bellen/mailen 😉


    13 maart 2007 om 14:25
    Eric

    @Vincent: bedankt voor je toelichting, interessant verhaal. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de ‘prijsvragenbranche’ zulke big business is!


    13 maart 2007 om 15:03
    Tim Boudewijn

    hoe staat het eigenlijk in Belgie met prijsvragen Vincent ? Zijn daar ook grote websites of is het nog onbekend fenomeen ?


    13 maart 2007 om 19:20
    media

    Wat een reacties en suggesties; helemaal top! Nu nog een uurtje vinden om een goede samenvatting van alle reacties te maken 😉


    13 maart 2007 om 19:59
    Sven

    altijd leuk om te zien dat we (www.winprijzen.be) vermeld worden bij de “grote” prijsvragen sites natuurlijk. We hebben op dit moment een deal gesloten met Hi Media voor het promoten van hun vacation france campagne en tot nu toe zijn ze heel tevreden over het aantal leads die geleverd worden en de kwaliteit.

    Ik denk dat in Belgie de komende jaren dit fenomeen ook nog zal toenemen.


    14 maart 2007 om 04:30
    Erik Dijkstra

    Marco,

    Je hebt het in het bericht over het tegen van het aantal inzendingen, maar is dat het doel geweest van de prijsvraag dan? Is het niet belangrijker om te bekijken hoeveel echt geinteresseerde bezoekers je met deze actie op de site hebt gekregen? Dat percentage ben ik eigenlijk meer benieuwd naar.

    Vincent geeft de tip “Zo min mogelijk afleiding” , maar wanneer respons op de prijsvraag niet de reden is waarom de prijsvraag wordt georganiseerd, lijkt me het toch geen probleem om juist de bezoeker een aantal waardevolle links naar bepaalde gedeeltes van je site voor te schotelen.

    Ik denk dat de bezoeker doorsturen naar de homepage na het invullen niet genoeg is. Als er geen “afleiding” is, lijkt het me dat je toch een aantal mogelijk geinteresseerde bezoekers na het zien van een vraag waar ze het antwoord niet op weten of niet op willen geven (luiheid) snel weer kwijt bent.

    Verder denk ik dat je, als je deze bezoekers voorhoudt dat er binnenkort weer prijzen te winnen zijn, nog steeds “ruis” van prijsvraagjagers in je statistieken houd.

    Ondanks deze kleine kritiekpuntjes toch een zeer waardevol artikel.


    14 maart 2007 om 22:32
    Vincent H

    @ Erik

    Daar heb je gelijk in. Het ligt er maar net aan wat je wilt met een prijsvraag. Maar aangezien de meeste organisatoren een groot aantal deelnemers willen kwam ik met deze tips.

    Ook ben ik het eens met je punt over ‘afleiding’. Laten we het op een akkoordje gooien door te stellen dat de focus van de pagina de prijsvraag is. Enkele interessante links kunnen vast en zeker niet te veel kwaad. Ik doelde ook niet op een lege pagina met alleen een invulscherm trouwens. Plaats bijvoorbeeld de prijsvraag, net zoals bij die op mobielbreedband, binnen de template van je site, maar zorg dat het overzicht niet wordt verloren. M.a.w.; vind je juiste combinatie prijsvraag/andere content. Hoe meer ‘rotzooi’ er omheen, hoe minder deelnemers aan de prijsvraag. 😉

    Voor wat betreft je “ruis”; Hier kan ik me ook in vinden, maar ook zou je hier de positieve kant van in kunnen zien: Wellicht worden een paar van die prijsvragen-‘ruis’-leden dermate geïnteresseerd dat ze alsnog ‘klant’ worden?

    Wat zou jou doelstelling van een prijsvraag zijn?


    15 maart 2007 om 06:35
    Erik Dijkstra

    @Vincent

    Qua doelstelling kan ik me wel vinden in het genereren van traffic, wat ook het doel was van deze prijsvraag. Echter, de bedrijven die zoveel mogelijk respons willen zijn natuurlijk veelal uit op contactgegevens en niet op meer activiteit op een blog zoals in dit geval. Er wordt hier dus toch gezocht naar een ander type bezoeker.

    Daarom denk ik dat ik in dit geval de prijsvraag wat dieper in de site zou plaatsen, zodat je in ieder geval de echt geinteresseerde mensen te pakken hebt. Bij deze prijsvraag is het ook iets moeilijker, aangezien je bezoekers op een blog natuurlijk aan het reageren wil zien te krijgen. Daarnaast is het geven van het antwoord in de comments ook niet ideaal (daardoor is geen meerkeuzevraag meer mogelijk).

    Er zijn hier twee ideaalsituaties van waaruit je de prijsvraag kunt kijken:

    – Een geslaagde prijsvraag voor de bezoeker

    – Een geslaagde prijsvraag voor de marketeer

    Als ik bijvoorbeeld bij een electronica zaak de televisie afdeling zou moeten promoten met een prijsvraag, dan zou ik de prijsvraag bij jullie aanmelden, maar ik zou de bezoekers dan niet direct op de pagina met het antwoordformulier willen laten landen. Misschien is een soort van kruimelspoor door de site heen in zo’n geval wel beter. Het gaat je tenslotte dan niet om een antwoord op je prijsvraag, maar om televisies verkopen. Juist door de bezoeker dan wat te teasen en niet direct te geven wat ze zoeken, kun je volgens mij de producten net iets meer onder de aandacht brengen.

    Voor mijn gevoel mag het doel van de prijsvraag op zich nooit ondergeschikt zijn aan het genereren van zoveel mogelijk inzendingen .

    Kortom, voor een succesvolle online prijsvraag qua respons is het stuk ideaal…

    Maar.. wat ik me nog afvraag is waarom Marco nu alleen het aantal inzendingen (reacties) op deze prijsvraag als maatstaf lijkt te hanteren voor het slagen van deze prijsvraag.


    15 maart 2007 om 09:28
    Vincent H

    @ Erik

    “Als ik bijvoorbeeld bij een electronica zaak de televisie afdeling zou moeten promoten met een prijsvraag, dan zou ik de prijsvraag bij jullie aanmelden, maar ik zou de bezoekers dan niet direct op de pagina met het antwoordformulier willen laten landen. Misschien is een soort van kruimelspoor door de site heen in zo’n geval wel beter. Het gaat je tenslotte dan niet om een antwoord op je prijsvraag, maar om televisies verkopen.”

    Klopt. je zou het ook achteraf kunnen doen doordat je via de prijsvraag contactgegevens van de persoon weet. Wellicht kun je hem zelfs meerdere keren teasen over je product terwijl dat in jouw uitleg 1 keer kan.

    “Juist door de bezoeker dan wat te teasen en niet direct te geven wat ze zoeken, kun je volgens mij de producten net iets meer onder de aandacht brengen.”

    Klopt. Maar op deze manier haken mensen sneller af en levert het dus minder contactgegevens op voor mensen die je meerdere malen over je televisies kunt teasen.

    Ik geloof meer in de lange termijn. Ik verkoop liever aan het eind van het jaar 10 televisies doordat mensen bij me zijn gebleven omdat ik ze heb lopen teasen over mijn televisies, dan dat ik nu 1 televisie verkoop en daarna geen enkele meer.


    15 maart 2007 om 10:53
    Vincent H

    Je kunt goed zien dat wij sinds een maand het alexa tooltje ook gebruiken. M.a.w.; Alexa; zucht.. Voor Amerika overigens een leuke tool. En trouwens Joost; wij kijken niet naar bezoekersaantallen op onze site maar naar uitgaande clicks op prijsvragen, de daarbij behorende conversies en de uiteindelijke omzet. En uit betrouwbare bron kan ik je dan vertellen dat prijzenzolder bij lange na niet onze grootste concurrent is 🙂


    22 maart 2007 om 18:42
    Cynthia

    Hoe zet je een succesvolle online prijsvraag op?

    Prijsvragen moeten vooral leuk zijn, soms uitdaging bieden tot het oplossen ergens van of een game spelen, maar vooral een aantrekkelijke prijs hebben. Hierdoor laat je een indruk achter bij de bezoeker en zal je website veel beter blijven hangen dan een kort antwoordformulier.

    Cynthia webmaster van Prijsvragen Win!Gids

    http://www.prijsvragen.nl

    http://www.wingids.nl

    http://www.vrouwenprijsvragen.nl


    22 maart 2007 om 21:37
    Joost

    @ Vincent

    En hoe zit het met de prijsvragen van gratiz.nl? Hoe staan die in verhouding tot jouw site?

    Ik heb het idee dat de onjuiste gegevens verstrekt met je 95% van de markt.

    Ik heb eerder het idee dat de 3 sites die je noemde samen misschien 50% van de markt beslaan.

    Alexa is dan wellicht niet honderd procent te vertrouwen, maar het geeft wel een indicatie en 95% is echt onjuist, zover zit alexa er nooit naast.


    23 maart 2007 om 11:21
    Pierre Seebregs

    @ Joost,

    Je hebt hier een goed punt.

    95% van de markt zou heel erg leuk zijn, maar berust natuurlijk niet op de feiten.

    Er zijn diverse manieren voor het publiek om een prijsvraag te ontdekken.

    Prijsvragenwebsites spelen hier een leuke rol in, maar bereiken lang niet iedereen.

    Zeggen dat er 95% van de markt behaald word is dan ook zeker niet juist, terwijl dit wel de bedoeling is van dit topic.

    Daarnaast wil ik je complimenteren met je opmerking over ALexa.

    Uiteraard geeft Alexa slechts een indicatie, maar het klopt wel aardig in deze vergelijking.

    Onze website Prijzenzolder.nl heeft een groot bereik.

    Ook bieden wij andere prijsvragensites de mogelijkheid om onze prijsvragen te tonen op hun website, waardoor ons netwerk verdeeld is over meer dan 30 prijsvragensites van groot tot klein.

    Hierdoor bereiken wij iedere dag weer een groot publiek.

    Helaas ben ikzelf diegene die onze naam in positieve zin moet laten vallen omdat het hier niet voor ons gedaan word.

    Wij van Prijzenzolder.nl maken geen gebruik van een Alexa tool en vinden dit ook niet nodig.

    Wij weten wat we waard zijn, onze bezoekers en adverteerders weten wat we waard zijn en

    daar gaat het uiteindelijk om.

    Diverse grote bedrijven hebben al met veel tevredenheid gebruikt gemaakt van ons netwerk, waaronder bekende namen als bijvoorbeeld Peter Langhout reizen.

    Ik vond het toch even nodig om hier op in te springen zodat het topic

    op een juiste manier hervat kan worden.

    Mvg,

    Pierre Seebregs

    http://www.prijzenzolder.nl


    23 maart 2007 om 14:18
    Pierre Seebregs

    @ Jeroen Derwort,

    Die vraag beantwoorden zou het topic erg af laten dwalen.

    Tenslotte gaat het om het succesvol opzetten van een prijsvraag.

    Stuur me maar even een mailtje op info<@>prijzenzolder<.>nl 😉


    23 maart 2007 om 17:32
    Vincent H

    @ Jeroen

    PrijZ.nl bestaat al enkele jaren langer dan Prijzenzolder, so guess.. 😉


    24 maart 2007 om 19:56
    Jane1

    Interessante posts!

    Succes jongens!


    16 september 2012 om 21:54
    FlirtTips

    Zeker interessant!


    16 september 2012 om 21:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!