• Mobile
    wordt gesponsord door

Het maakt niet uit wat je bedenkt

Het maakt niet uit wat je bedenkt
,

De consument wil gewoon niet meer betalen voor mobiele communicatie!

We weten allemaal dat ARPU een belangrijke parameter is voor (mobiele) telefoon aanbieders. En die ARPU gaat al jaren omlaag. We bellen en sms’en meer, maar we betalen er minder voor en dat zien we graag. Meer voor minder!

En als we dan een keer gek doen dan schrikken we ons naar van de kosten. Dan is er dat wensenlijstje voor 2007 (2008, 2009, ...) van de mobiele operators; mobile email, mms en instant messaging, mobiele tv en ga het rijtje maar af, of het rijtje van de marketeer.  Maar er meer voor betalen, ho maar. Nou een enkeling dan, even, dan snel bundelen, 100 Euro eraf en zorgen dat mijn kosten weer net zo hoog zijn als ze waren. Meer voor hetzelfde!


De melkkoe droogt op en dus bewandelen we die andere weg nog maar eens. Reclame op je mobiel. Nee, dat willen we niet! Laat de mobiele telefoon nou het laatste communicatie middel zijn waar reclame (nog) niet grootschalig is doorgedrongen. De adverteerders willen wel. We slepen uiteindelijk ruim 16 miljoen van die dingen dagelijks met ons mee en het is zo’n beetje ons meest waardevolle bezit geworden. Uiteindelijke bergen we hier onze contacten op ... !

Ok we gaan het anders noemen, gesponsorde (vakinhoudelijke) content i.o.d. “Hiermee kunnen telecom diensten goedkoper worden gemaakt”. De consument kan dus binnenkort (vakinhoudelijke?) content verwachten omlijst door reclame.

Meer voor minder ...?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Sorry, maar ik begrijp weinig van dit artikel. De titel is onduidelijk, ik begrijp de terminologie niet (ARPU?) en veel uitroeptekens vind ik ook geen goed teken. Ik vraag me ook precies af wat je hiermee wilt bereiken. Moeten consumenten reclame gaan accepteren? Of advertorials? Moeten ze niet zo zuren dat het allemaal te duur is?

    Als je pleit voor reclame op mobiele telefoons, dan zou het interessant om te bespreken in welke vorm dit dan zou kunnen plaatsvinden en wat de consequenties zijn voor consumenten. Ook zouden de moeilijkheden die marketeers tegenkomen in dit proces kunnen worden besproken.

    geplaatst op
  • @Eric: je bent niet de enige die er weinig van begrijpt. Maar Arpu is mij inmiddels duidelijk.

    @Ernst: wat wil je nu duidelijk maken? Alle Telco-aandelen maar verkopen want hoe je het ook went of keert 't wordt niets?

    geplaatst op
  • Ernst, volgens mij wil je aangeven dat het voor de telco's lastig wordt om omzetgroei te bewerkstelligen.
    Dit kan kloppen. Ik ben zelf de laatste jaren bij Telfort verantwoordelijk geweest voor de indirecte verkoop via internetwebshops en ga dat nu bij Vodafone doen.
    Wat je inderdaad ziet is een teruglopende ARPU (opbrengst per gebruiker), terwijl die gebruiker niet minder gaat bellen/SMS'en. Dus worden er nieuwe diensten in het leven geroepen om de die klanten meer te gaan laten verbruiken om de omzet omhoog te duwen.

    Mobiel internet is daarin 1 van de pijlers. Dit moet echter nog exploderen, de massa gebruikt dit nog niet. Toch verwacht ik dat er dit jaar een doorbraak gaat komen, zeker als je voor een vaste prijs per maand (niet te hoog) kan internetten op je mobiel. Uiteraard moet de content wel worden aangepast. Grote sites als YouTube en MySpace zijn daarmee bezig zodat het ook een fijne ervaring wordt om deze sites met je mobiel te bezoeken.

    Reclame op je mobiel wordt interessant als je daardoor korting krijgt op je abonnement.

    geplaatst op
  • Ehhh, binnenkort toch maar eens een lesje marketingbloggen voor techies doen Ernst? ;-)

    geplaatst op
  • Ah, het wordt me al wat duidelijker. Dank voor de aanvulling Emile!

    Ik heb overigens het idee dat gebruikers van mobiele telefoons (in tegenstelling tot internetgebruikers), best bereid zijn om te betalen voor allerlei mobiele dataservices. Zorg dat je voldoet aan de vraagbehoefte en maak het betaalbaar en dan liggen daar toch je kansen of zie ik het nu te simplistisch?

    geplaatst op
  • @ Eric & Erik,

    We krijgen meer diensten in ruil voor meer reclame omdat we niet van plan zijn om meer te betalen.

    De leestekens zijn zoals ze bedoeld zijn. Krijg ik straks reclame in ruil voor meer diensten als al lange tijd blijkt dat ik niet meer wil betalen voor mijn mobiele diensten?

    Telco aandelen verkopen omdat het niets wordt is een overweging maar staat los van dit artikel. Het enige commectaar wat ik daarop heb is dat Google, AOL, MSN, Ebay en Yahoo heel comfortabel de concurrentie aangaan met de traditionele aanbieders.

    geplaatst op
  • Heb je al een datum Marco? Het voorjaars zonnetje begint al lekker in de tuin te komen :) Thanks Emile en succes bij Vodafone.

    geplaatst op
  • Een datum? De eerste datum die ik vrij heb is volgens mij na de zomer ;-)

    geplaatst op
  • Hoogste tijd dat er wat meer over mobiel wordt geschreven! Goed werk..

    Als ik je stuk zo lees heb ik het idee dat ik één groot vraagteken zie. Wat gaat er nu gebeuren met je mobieltje..

    Als dat nu je vraag is wil ik daar best even kort op reageren.. (@Marco als je wil dat ik eens wat uitgebreider over mobiel ga schrijven hoor ik het graag)

    Je mobieltje is ontwikkeld om te communiceren een PC is ontwikkeld voor uhh nou ander doeleinden. Voor beide wereled is er een ecosysteem gebouwd. Nu is de uitdaging om deze 2 werelden te integreren.

    Nu denken veel mensen dat het mobiele web een mini kopie is van het grote (PC) web. Daar gaat het dus fout. Voor mobiel moet er eigenlijk een ander web ontwikkeld worden. Een veel relevanter web. Niet een web dat gericht is op 's avonds even opzoeken en lezen(reference web). Het mobiele web wordt pas succesvol(los van de User Interface en kosten) als het tijdkritisch is(ik wil het NU), locatie kritisch(Ik wil het HIER) en als hebt gericht is op actie( Ik doe). Om deze triggers te activeren is een veel zwaardere integratie nodig met het ons dagelijks leven(offline wereld).
    De mobiele telefoon ondersteunt dan als het ware je persoonlijke leven(personal agent). In deze wereld worden recommendations, ratings en ads wel relevant.

    Over advertising wil ik je verwijzen naar 2 websites:

    1. Blyk: een mobiele operator die in Q2 gaat starten allereerst in de UK met gratis communicatiediensten voor jeugd. Gesponserd door advertising. http://about.blyk.com/

    2. Nokia Adservice: http://communities-dominate.blogs.com/brands/2007/03/the_7th_mass_me.html

    geplaatst op
  • @Raimo: je bent meer dan welkom om ook op Marketingfacts wat meer over mobiel te schrijven (vanuit marketingperspectief). Vind namelijk zelf ook dat we daar veel te weinig aandacht aan schenken vandaar dat ik ook Ernst heb gevraagd een bijdrage te leveren.

    geplaatst op
  • @Marco

    Die uitnodiging laat ik niet liggen ;-)

    geplaatst op
  • Mooi Raimo,

    ben het volledig met je eens dat er meer over mobiel geschreven zou kunnen worden. Het lijkt wel of er weinig marketeers in de mobiele telecombranche zitten die veel interesse hebben in internetontwikkelingen. Dat is, zeker gezien de enorme marketingbudgetten, en de groeiende belangen op internet, een gemis.
    Laten wij de eerste voorzet geven (werk je in de telecombranche?)

    geplaatst op
  • @ Emile,

    Raimo werkt in de telecom branche.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.