Het maakt niet uit wat je bedenkt

8 maart 2007, 16:21

De consument wil gewoon niet meer betalen voor mobiele communicatie!

We weten allemaal dat ARPU een belangrijke parameter is voor (mobiele) telefoon aanbieders. En die ARPU gaat al jaren omlaag. We bellen en sms’en meer, maar we betalen er minder voor en dat zien we graag. Meer voor minder!

En als we dan een keer gek doen dan schrikken we ons naar van de kosten. Dan is er dat wensenlijstje voor 2007 (2008, 2009, …) van de mobiele operators; mobile email, mms en instant messaging, mobiele tv en ga het rijtje maar af, of het rijtje van de marketeer. Maar er meer voor betalen, ho maar. Nou een enkeling dan, even, dan snel bundelen, 100 Euro eraf en zorgen dat mijn kosten weer net zo hoog zijn als ze waren. Meer voor hetzelfde!

De melkkoe droogt op en dus bewandelen we die andere weg nog maar eens. Reclame op je mobiel. Nee, dat willen we niet! Laat de mobiele telefoon nou het laatste communicatie middel zijn waar reclame (nog) niet grootschalig is doorgedrongen. De adverteerders willen wel. We slepen uiteindelijk ruim 16 miljoen van die dingen dagelijks met ons mee en het is zo’n beetje ons meest waardevolle bezit geworden. Uiteindelijke bergen we hier onze contacten op … !

Ok we gaan het anders noemen, gesponsorde (vakinhoudelijke) content i.o.d. “Hiermee kunnen telecom diensten goedkoper worden gemaakt”. De consument kan dus binnenkort (vakinhoudelijke?) content verwachten omlijst door reclame.

Meer voor minder …?

Kennisgebieden zijn (mobiele) internet messaging, rss, podcast. Mijn ambitie is om (mobiele) internet technologie toegankelijk te maken voor een breed publiek. Na de HTS Technische Bedrijfskunde (Rijswijk) en het 312 F16 squadron mijn loopbaan gestart in de techniek bij Cap Gemini en Exact. Internationale Sales en Management functies vervult bij Baan Company (waaronder MD Baan Middle East en International Sales Manager) en Dell Computer (Director Preferred Accounts Divisie). In de afgelopen jaren heb ik Brightmail Europe en later Critical Path Benelux gestart. Huidige functies: Director Critical Path een bedrijf dat zich richt op next generation contact centric messaging. Mede oprichter en mede eigenaar van Comtap, Mobile Push en Podcast jukebox.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Eric

    Sorry, maar ik begrijp weinig van dit artikel. De titel is onduidelijk, ik begrijp de terminologie niet (ARPU?) en veel uitroeptekens vind ik ook geen goed teken. Ik vraag me ook precies af wat je hiermee wilt bereiken. Moeten consumenten reclame gaan accepteren? Of advertorials? Moeten ze niet zo zuren dat het allemaal te duur is?

    Als je pleit voor reclame op mobiele telefoons, dan zou het interessant om te bespreken in welke vorm dit dan zou kunnen plaatsvinden en wat de consequenties zijn voor consumenten. Ook zouden de moeilijkheden die marketeers tegenkomen in dit proces kunnen worden besproken.


    8 maart 2007 om 18:07
    Emile Muijsson

    Ernst, volgens mij wil je aangeven dat het voor de telco’s lastig wordt om omzetgroei te bewerkstelligen.

    Dit kan kloppen. Ik ben zelf de laatste jaren bij Telfort verantwoordelijk geweest voor de indirecte verkoop via internetwebshops en ga dat nu bij Vodafone doen.

    Wat je inderdaad ziet is een teruglopende ARPU (opbrengst per gebruiker), terwijl die gebruiker niet minder gaat bellen/SMS’en. Dus worden er nieuwe diensten in het leven geroepen om de die klanten meer te gaan laten verbruiken om de omzet omhoog te duwen.

    Mobiel internet is daarin 1 van de pijlers. Dit moet echter nog exploderen, de massa gebruikt dit nog niet. Toch verwacht ik dat er dit jaar een doorbraak gaat komen, zeker als je voor een vaste prijs per maand (niet te hoog) kan internetten op je mobiel. Uiteraard moet de content wel worden aangepast. Grote sites als YouTube en MySpace zijn daarmee bezig zodat het ook een fijne ervaring wordt om deze sites met je mobiel te bezoeken.

    Reclame op je mobiel wordt interessant als je daardoor korting krijgt op je abonnement.


    8 maart 2007 om 20:43
    media

    Ehhh, binnenkort toch maar eens een lesje marketingbloggen voor techies doen Ernst? 😉


    8 maart 2007 om 20:47
    media

    Ah, het wordt me al wat duidelijker. Dank voor de aanvulling Emile!

    Ik heb overigens het idee dat gebruikers van mobiele telefoons (in tegenstelling tot internetgebruikers), best bereid zijn om te betalen voor allerlei mobiele dataservices. Zorg dat je voldoet aan de vraagbehoefte en maak het betaalbaar en dan liggen daar toch je kansen of zie ik het nu te simplistisch?


    8 maart 2007 om 20:52
    Ernstvdploeg

    @ Eric & Erik,

    We krijgen meer diensten in ruil voor meer reclame omdat we niet van plan zijn om meer te betalen.

    De leestekens zijn zoals ze bedoeld zijn. Krijg ik straks reclame in ruil voor meer diensten als al lange tijd blijkt dat ik niet meer wil betalen voor mijn mobiele diensten?

    Telco aandelen verkopen omdat het niets wordt is een overweging maar staat los van dit artikel. Het enige commectaar wat ik daarop heb is dat Google, AOL, MSN, Ebay en Yahoo heel comfortabel de concurrentie aangaan met de traditionele aanbieders.


    8 maart 2007 om 21:16
    Ernstvdploeg

    Heb je al een datum Marco? Het voorjaars zonnetje begint al lekker in de tuin te komen 🙂 Thanks Emile en succes bij Vodafone.


    8 maart 2007 om 21:27
    media

    Een datum? De eerste datum die ik vrij heb is volgens mij na de zomer 😉


    8 maart 2007 om 21:36
    media

    @Raimo: je bent meer dan welkom om ook op Marketingfacts wat meer over mobiel te schrijven (vanuit marketingperspectief). Vind namelijk zelf ook dat we daar veel te weinig aandacht aan schenken vandaar dat ik ook Ernst heb gevraagd een bijdrage te leveren.


    9 maart 2007 om 08:07
    Raimo van der Klein

    @Marco

    Die uitnodiging laat ik niet liggen 😉


    9 maart 2007 om 08:12
    Emile Muijsson

    Mooi Raimo,

    ben het volledig met je eens dat er meer over mobiel geschreven zou kunnen worden. Het lijkt wel of er weinig marketeers in de mobiele telecombranche zitten die veel interesse hebben in internetontwikkelingen. Dat is, zeker gezien de enorme marketingbudgetten, en de groeiende belangen op internet, een gemis.

    Laten wij de eerste voorzet geven (werk je in de telecombranche?)


    9 maart 2007 om 10:52
    Ernstvdploeg

    @ Emile,

    Raimo werkt in de telecom branche.


    9 maart 2007 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!