Speurders start met dagknaller

5 maart 2007, 06:01

Na iBood en HotBrandz is ook Speurders vandaag begonnen met een zogenaamde dagknaller; dagelijks een nieuw artikel tegen een (als het goed is) scherpe prijs. Helaas is op de eerste dag Foto Booms in Amsterdam volgens Kieskeurig toch nog 4 euro goedkoper.

Ik weet niet wat jullie ervaringen zijn, maar ik heb de laatste tijd de nodige artikelen op zowel Marktplaats als Speurders gezet, maar de meeste biedingen komen keer op keer via markplaats binnen. ‘t lijkt toch lastig om markaandeel te winnen. Of is mijn ervaring niet representatief?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Karel Kolb

    Powerseller Ger van Oers, die ik voor Emerce nr. 60 interviewde, is er duidelijk over: ´Op Speurders krijg ik twee keer zoveel bezoekers als op Marktplaats, maar het aantal reacties is de helft. Verkoop je grote dingen als antiek, kies dan voor Marktplaats. Dan hoef je je spullen niet op te sturen maar komt de koper het zelf halen. Beginnende verkopers raad ik aan op eBay én Marktplaats te handelen. Zo kun je volgen welk artikel waar het beste loopt. Op Marktplaats verkoop ik hartstikke veel, op Speurders bijna niks. Speurders is leuk om te snuffelen, maar als verkoper levert het je niks op.´


    5 maart 2007 om 06:33
    media

    Hmmm, da’s toch vreemd: wel twee keer zoveel kijkers maar slechts de helft aan reacties en al bijna geen verkoop. Iemand enig idee waar dat aan ligt?


    5 maart 2007 om 06:37
    Tim van Letht

    Misschien dat Speurders de hoeveelheid bezoekers te danken heeft aan de banners die overal te zien zijn. Ik zie ze van Speurders toch vaker voorbij komen dan van Marktplaats? Wanneer mensen via een banner op de site komen zijn ze vaak niet gericht op zoek naar een product maar kijken ze dus meer uit nieuwsgierigheid.


    5 maart 2007 om 06:54
    Richard Theuws

    gisteren om 19.44 iets (privé) op marktplaats gezet, om 20.04 was het verkocht. om 20.14 heb ik de advertentie verwijderd omdat er al 5 keer gebeld was en ik al 3 e-mails binnen had.

    Speurders? ik kom er nooit, ik kijk er nooit. Marktplaats en Ebay.


    5 maart 2007 om 07:26
    rjmvandiepen

    Ik heb dezelfde ervaringen. Voorheen wel eens op Speurders en Marktplaats gezet. Op Speurders zet ik niets meer. Nauwelijks biedingen of reacties op Speurders.


    5 maart 2007 om 07:35
    Rick

    Hmm,

    Product an sich vind ik een zeer leuke toevoeging op Speurders.nl. Mbt verhouding views / daadwerkelijke reactie: Mijn ervaring met specifiek auto’s en motoren is bij Speurders.nl vele malen beter dan op Marktplaats.nl. Vooral mbt de mensen die reageren, die hebben een hoeger koopintentie.


    5 maart 2007 om 07:53
    diederick

    Mijn ervaring is dat wanneer je een goed produkt hebt voor een leuke prijs je deze toch wel verkoopt. Het is (volgens mij) onnodig op meerdere sites te adverteren aangezien iemand die echt op zoek is toch wel kijkt op zowel speurders als marktplaats of op een totaalzoeker als veilingkijker.

    Ik verkocht onlangs nog mijn qtek9000 via marktplaats. Vervolgens wilde ik deze advertentie ook nog plaatsen op speurders maar voordat ik deze advertentie compleet had, had ik de eerste biedingen al binnen via marktplaats en heb deze ook zo verkocht..


    5 maart 2007 om 10:22
    Krijn

    Typisch speurders, omdat ze niet van marktplaats kunnen winnen, komen ze met dit soort wanhopige acties. En dan nog een hoogst onorignele ook. En ook nog niet echt heel goedkoop (het artikel, de actie is wel geodkoop). Kom op zeg, wees eens creatief!


    5 maart 2007 om 11:07
    Bart

    “Hmmm, da’s toch vreemd: wel twee keer zoveel kijkers maar slechts de helft aan reacties en al bijna geen verkoop. Iemand enig idee waar dat aan ligt?”

    Speurder telt een bezoekers als je advertentie wordt getoond in een advertentielijst. Marktplaats telt alleen de bezoekers die je advertentie ook daadwerkelijk aanklikken.


    5 maart 2007 om 11:09
    Eric

    Dat is ook mijn ervaring, de meeste reacties komen binnen via Marktplaats. Ik vind trouwens ook veel meer van mijn gading op Marktplaats. Het meeste dat op Speurders staat, is ook al op MP te vinden (dwz. mensen plaatsen één advertentie op meerdere sites).

    Speurders stond op een gegeven moment helemaal vol met commerciële advertenties van handelaren. Dan is de lol er gauw af…


    5 maart 2007 om 11:19
    Karel Kolb

    Bart slaat de spijker op zijn kop.


    5 maart 2007 om 15:07
    evroekel

    Mijn ervaringen komen toch aardig overeen met de reacties hierboven. BTW waarom bieden ze nu eens niet een rss-feed aan van die dagknallers ipv een drempel hoger liggende email?!

    @Voer: Nu nog een site die ff alle dagknallers naast elkaar zet 🙂


    5 maart 2007 om 15:58
    Sander

    Speurders adverteert bijvoorbeeld op GeenStijl.nl waar dan een zeer ludieke advertentie prominent op de site staat. Ik ga ervanuit dat dit een hoge klikrate heeft (gezien het gemiddelde bezoek van GS.nl) en daardoor dus ook een hoop bezoekers trekt. Daarnaast adverteerd speurders natuurlijk ook zeer actief in andere media… In mijn ogen veel actiever dan MP.nl


    5 maart 2007 om 20:53
    Frederik

    Ik heb gemerkt dat Speurders al een bezoeker/kijker ‘rekent’op het moment dat je advertentie in een resultaatpagina wordt getoond. Bij Marktplaats rekent men pas een bezoeker/kijker als er daadwerkelijk wordt doorgeklikt naar de advertentiepagina zelf. De bezoekerscijfers van Speurders worden dus mooier weergegeven dan ze in werkelijkheid zijn.


    6 maart 2007 om 13:53
    Jos Deuling

    Ik vind het volgende voorbeeld wel illustratief :

    Zowel bij Marktplaats als bij Speurders kun je tegen betaling een clickable link opnemen in je advertentie.

    Marktplaats plaats de opgegeven link onderaan je advertentie. Helemaal volgens het ‘Call to Action’ principe. Speurders zet deze link helemaal aan de zijkant op een onopvallende plaats.

    Dit geeft aan hoe beide partijen tegen hun klanten aankijken. Marktplaats denk mee, Speuders denkt alleen aan zichzelf.

    Ik heb vandaag nog even een test uitgevoerd. Mijn cijfers geven aan dat Marktplaats in mijn situatie veel efficienter is.


    6 maart 2007 om 21:34
    Jos Deuling

    Ik zag tot mijn verrassing vanmorgen dat Speurders de website vermelding nu ook onderaan de advertentie toont. En de website vermelding aan de zijkant knippert nu.


    10 maart 2007 om 12:37
    voer

    Jos, m.a.w. niemand klikt op die banners ? Ik vind de “aanbiedingen” tot nog toe ook niet echt scherp. je zou van zo’n groot bedrijf verwachten dat ze met iets beters komen.

    Al met al vind ik het een lauwe me-to actie zonder echte drive, terwijl dit toch een goed marktsegment is.


    14 maart 2007 om 08:09
    Quinten

    En er zijn nog meer van dat soort websites…. http://www.onedealsites.com


    26 mei 2007 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!