Meer dan een PR molen in Second Life

4 maart 2007, 14:11

Meer dan een PR molen in Second Lifestyle=Ze zijn er, de succesvolle nederlandse zakenlui in Second Life. Niet slechts een PR showroom zonder in-world medewerkers, waarbij alles wat je aanklikt verwijst naar een externe site. Geen luid geschreeuw in de media zonder verdieping in het medium of haar gebruikers te begrijpen.

Bart Bockhoudt, mijn benedenbuurman in Second Life op het eiland Blue Ocean, is iemand die goed heeft geluisterd naar de vraag van de user. Nederlanders willen of geen creditcard gebruiken of ze hebben er geen. Bart besloot linden dollars via erkende toegankelijke betaalmiddelen te verkopen en richtte Dutch Exchange op.

In januari was de omzet 6400 euro, in februari 23.000 euro. Omgerekend heeft Bart daarmee 7.250.000 linden dollars in één maand in de virtuele economie van Nederland binnengebracht. Dutch Exchange heeft een klantenbestand van meer dan 1000 actieve leden. Gebaseerd op schattingen heeft het bedrijf een marktaandeel tussen de 10 en 25%. Grootste concurrent binnen Nederland en Belgie is secondlife.nl. In het buitenland is dat Linden Lab zelf. Dutch Exchange zal zich ook gaan richten op Frankrijk en Duitsland.

Het in zeer korte tijd behaalde succes, Bart is immers Second Life lid sinds december 2006, dankt zijn bedrijf aan de diversiteit aan betaalmogelijkheden en de scherpe prijzen. Je kunt als klant betalen via iDEAL, micropayments per telefoon, de Wallie card en via gewone overboeking per bank of giro.

Als eerste is Dutch Exchange er in geslaagd om in Second Life, zonder tussenkomst van een website, linden dollars te verkopen via de telefoon. Een speciaal in Second Life ontworpen “telefooncel” geeft een persoonlijke code aan de avatar die hij of zij via een 0909 betaalnummer kan intoetsen. Vervolgens worden de linden dollars automatisch uitbetaald. Een unieke ecommerce omgeving binnen Second Life.

Dutch Exchange wordt gerund door Bart en zijn vrouw. Hij brengt gemiddeld 20 uur per week door in Second Life, zijn vrouw heeft geen Second Life account, maar werkt achter de schermen aan de PR en administratie. De investeringen zijn laag. De huur van het virtuele kantoor is de grootste kostenpost. Er zijn tot nu toe ongeveer 200 arbeidsuren besteed aan de opstart van het bedrijf. Second Life agents zijn ingezet voor de verspreiding van de betaalautomaten. In het dagelijks leven werkt Bart als manager internet services voor een grote internetprovider.

Mijn laatste vraag aan Bart voor dit artikel was uiteraard: Second Life, hit of hype? Zijn antwoord: een gehypte hit denk ik, Second Life is wel een blijver, maar de aandacht zal wel wat afnemen denk ik. Datzelfde hebben we gezien met het internet. Ook toen was er in het begin veel aandacht en onbeperkte mogelijkheden. Dan komt de realiteit terug en gaan we kijken hoe we er nu echt gedegen geld mee kunnen verdienen. Dat zal hier ook gebeuren.

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

6 Reacties

    Annet

    En dat is een spannende ontwikkeling.


    5 maart 2007 om 11:52
    Janneke

    Weg ermee, leef je eigen leven

    !!!!!!!


    7 maart 2007 om 10:23
    James

    Klopt. Zal zeker een blijver zijn.

    James T Juno

    The SL-Newspaper


    7 maart 2007 om 11:23
    luna

    second life is vluchtgedrag, leef in hemelsnaam je eigen leven, als het goed is is dat boeiend genoeg


    8 maart 2007 om 08:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!